تحریم‌ها و تورم؛ عامل اصلی کاهش مشارکت نیکوکاران
کد خبر: 4065544
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک بیان کرد:

تحریم‌ها و تورم؛ عامل اصلی کاهش مشارکت نیکوکاران

مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک تحریم‌ها و تورم را عامل اصلی کاهش مشارکت نیکوکاران در این مؤسسه عنوان کرد.

آسایشگاه کهریزکبه گزارش ایکنا، نشست خبری پنجاهمین سالگرد تأسیس آسایشگاه خیریه کهریزک با موضوع توسعه و خدمت‌رسانی، 30 خردادماه در محل این آسایشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست، حسن احمدی، مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک شرحی از فعالیت‌های این مجموعه در 50 سال را عنوان کرد و از زحمات محمدرضا حکیم‌زاده، بنیانگذار آسایشگاه خیریه کهریزک قدردانی کرد.

در ادامه، محمدرضا صوفی‌نژاد، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به خدمات نوینی که در آسایشگاه به توان‌خواهان ارائه می‌شود، بیان کرد: کاری که محمدرضا حکیم‌زاده ۵۰ سال پیش از دو اتاق محقر آغاز کرد، اکنون به مجموعه‌ای عظیم تبدیل شده است که خدمات متنوعی به طیف وسیعی از انسان‌های نیازمند ارائه می‌کند.

صوفی‌نژاد با اشاره به جمعیت هدف آسایشگاه خیریه کهریزک، گفت: افراد بی‌سرپرست و بی‌بضاعت، شاخص اصلی پذیرش در کهریزک هستند. همچنین، یکی از خدمات نوین ۵۰ سال اخیر آسایشگاه کهریزک، خدمت‌رسانی به بیماران ام اس است. در آسایشگاه خیریه کهریزک نزدیک به ۱۸۰ بیمار ام اس که در شرایط حاد بیماری قرار دارند به صورت شبانه روزی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به زحمات نیکوکاران طی ۵۰ سال اخیر تصریح کرد: نیکوکاران همواره یکی از بال‌های اصلی آسایشگاه خیریه کهریزک بودند و اگر کهریزک در ۵۰ سال اخیر رسالت خود را به درستی انجام نمی‌داد، اعتماد نیکوکاران از این مجموعه خیریه سلب می‌شد که گواه این اعتماد، حضور بیش از سه هزار نیکوکار در خدمت‌رسانی به مجموعه کهریزک است که به صورت روزانه کار استحمام و خدمت‌رسانی به توان‌خواهان را انجام می‌دهند.

در ادامه، افشین وجدانی روشن، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز نیز با اشاره به تاریخ تأسیس آسایشگاه کهریزک بیان کرد: سال ۱۳۸۳ کلنگ ابتدایی آسایشگاه کهریزک بر زمین زده شد و به تدریج از سال ۱۳۹۳ بخش‌های گوناگون این آسایشگاه تکمیل و راه‌اندازی شد.

وجدانی با اشاره به انواع خدمات نوین که در آسایشگاه کهریزک ارائه می‌شود، خدمات در منزل و خدمات روزانه را به عنوان خدمات نوین آسایشگاه معرفی کرد که در آن خدمات در منزل به برخی از توان‌خواهان نیازمند ارائه می‌شود و در خدمات روزانه نیز به صورت روزانه توان‌خواهان به آسایشگاه مراجعه کرده و از خدمات توانبخشی این مجموعه استفاده می‌کنند.

مجید قمی، مدیرعامل مرکز درمانی جوادالائمه(ع) نیز طی سخنانی با اشاره به شرایط ابتدایی آسایشگاه خیریه کهریزک در زمان مرحوم حکیم‌زاده، اظهار کرد: آسایشگاهی که روزی در جاده خاکی داشت، امروز این افتخار را دارد با ۴۲ هزار متر مربع وسعت در تهران و هشت هزار متر مربع در البرز یکی از بزرگترین آسایشگاه‌های خیریه در دنیا باشد. کهریزک این افتخار را دارد که علاوه بر سالمندان، معلولان و بیماران ام اس، به کودکان طیف اوتیسم و کودکان معلول ذهنی نیز خدمات‌رسانی می‌کند و امروزه تبدیل به الگوی مناسبی برای سایر آسایشگاه‌های کل کشور شده است.

قمی با اشاره به خدمات مرکز خیریه جوادالائمه(ع) در افسریه، آن را به برکت وجود نیکوکاران دانست که در سال ۸۴ این مرکز را به آسایشگاه کهریزک واگذار کردند و این مرکز امروز این افتخار را دارد با پیشرفته‌ترین خدمات پزشکی شامل انواع خدمات تخصصی و فوق تخصصی علاوه بر کمک‌رسانی به توان‌خواهان کهریزک، به طیف وسیعی از سایر نیازمندان و همچنین، ساکنان منطقه افسریه خدمت‌رسانی می‌کند.

در ادامه، حسن احمدی، مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک که به عنوان مدیر مرکز علمی، کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک نیز مشغول به کار است، ضمن قدردانی از حمایت‌های هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه کهریزک، اظهار کرد: همواره یکی از دغدغه‌های مدیران مؤسسه خیریه کهریزک، تربیت نیروی انسانی آموزش دیده جهت خدمت‌رسانی به جمعیت هدف آسایشگاه خیریه کهریزک بود. در سال ۱۳۹۶ با همکاری وزارت علوم و دانشگاه علمی، کاربردی مرکز علمی، کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک فعالیت خود را آغاز کرد و طی چهار سال اخیر توانست علاوه بر تربیت نیروی انسانی آموزش دیده در آسایشگاه خیریه کهریزک، به سایر علاقه‌مندان به رشته‌های مرتبط خدمت‌رسانی کند تا بتوانند در مراکز درمانی و مراقبتی مشغول به کار شوند. این مرکز امروزه با دارا بودن 9 رشته کاردانی و چهار رشته کارشناسی، آماده پذیرش دانشجو در مقاطع گوناگون است.

احمدی گفت: طبیعتاً یکی از معضلات سال‌های اخیر کهریزک، تحریم‌ها و تورم است که باعث شده مشارکت نیکوکاران جهت کمک‌رسانی کاهش یابد. با افزایش هزینه‌های روزمره زندگی برای خانواده‌ها، امکان کمک‌رسانی مانند گذشته کمتر وجود دارد و افراد حقیقی و یا حقوقی که قبلاً در قالب کمک‌های ماهیانه یا کمک‌های غیر نقدی شرکت‌ها آسایشگاه خیریه کهریزک را یاری می‌کردند، امروزه به دلیل شرایط فعلی امکان کمک‌رسانی مانند گذشته را ندارند و در نتیجه آسایشگاه خیریه کهریزک طی سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

وی بیان کرد: کهریزک مؤسسه خیریه غیرانتفاعی و غیردولتی است که بیش از ۸۶ درصد از درآمدهای آن توسط نیکوکاران تأمین می‌شود و الباقی در قالب یارانه از سوی نهادهایی که خود را توان‌خواه به کهریزک معرفی می‌کنند، تأمین می‌شود. در سال ۱۴۰۰ سرانه نگهداری هر مددجو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان بوده است که این عدد عمدتاً از سوی نیکوکاران تأمین می‌شد. یکی از خدماتی که در سال‌های اخیر آسایشگاه خیریه کهریزک به عنوان رسالت خود در نظر گرفته است، خدمت‌رسانی به کودکان طیف اوتیسم در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز است.

وی بیان کرد: در این سال‌ها تلاش شده است تا خانواده‌های کودکان اوتیسم بتوانند آسایشگاه کهریزک را مأمنی امن برای خود بدانند. آسایشگاه کهریزک نیز با ارائه به روزترین خدمات آموزشی و توانبخشی شامل اتاق تاریک، شن‌درمانی، آب‌درمانی و سایر خدمات تلاش کرده است تا به عنوان یکی از قطب‌های اوتیسم در زمینه آموزش و توانبخشی فعالیت کند.

در ادامه این نشست، در مورد شفافیت مالی آسایشگاه کهریزک مطالبی عنوان شد که آسایشگاه کهریزک همانند سایر نهادها حساب‌های مالی مشخصی دارد که آن را به دارایی و سایر نهادهای ذیربط ارائه می‌دهد و در این زمینه شفافیت کامل در مورد درآمدها و مخارج و هزینه‌‎ها وجود دارد. اما یکی از مسائلی که آسایشگاه کهریزک همواره نیاز به کمک دارد، هزینه حامل‌های انرژی مانند آب و برق و سایر موارد است که هرگز مصوبه‌ای برای معافیت‌های پرداخت تصویب نشده و بخشی از هزینه‌های عظیم این مجموعه مربوط به همین موارد است.

مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha