صباغ‌زاده: کاهش قیمت بلیت موجب آشتی مردم با سینما می‌شود + صوت
کد خبر: 4066670
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
سالن‌های خالی و بحران مخاطب / 1

صباغ‌زاده: کاهش قیمت بلیت موجب آشتی مردم با سینما می‌شود + صوت

مهدی صباغ‌زاده گفت: در شرایط سخت اقتصادی موجود به‌نظرم کاهش قیمت بلیت مردم را مجدد به سمت سینماها متمایل خواهد کرد وگرنه با این وضعیت شاهد خالی ماندن سالن‌های نمایش خواهیم بود.

آمار جدید سازمان سینمایی پیرامون فروش بلیت سینماها در سه ماه اول سال کاهش دوباره مخاطبان را نشان می‌دهد به طوری که هر سینما به طور متوسط روزانه حدود 60 بلیت فروخته است که نمایانگر بحرانی رو به افزایش است. از این رو  بر آن شدیم در سلسله گفت‌وگوهایی نظرات و ارائه راهکارهایی را از اهالی سینما جویا شویم.

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون کاهش مخاطبان سینما گفت: اینکه میزان مخاطبان سینما به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده، امری مسجل است حتی می‌توان گفت میزان تماشاگران سینما نسبت به قبل از کرونا هم کاهش پیدا کرده است، درصورتیکه به صورت طبیعی انتظار می‌رفت با پشت سر گذاشتن کرونا مردم بیشتر به سالن‌های نمایش بیایند. درباره چرایی این اتفاق هم یک دلیل را به صورت ویژه می‌توان مدنظر قرار داد. آنهم اینکه تورم و گرانی بیش از حد باعث شده تا تماشاگران سینما به شکل چشمگیری کاهش پیدا کنند.

وی افزود: سینما در شرایط فعلی به شدت نیازمند کمک است. برای همین دولت باید به صورت مستقیم در این حوزه ورود کند وگرنه اگر بخواهیم در چنین شرایطی سینما را تنها بگذاریم متاسفانه دیگر نمی‌توان انتظاری چندانی به آینده این هنر صنعت داشت. درباره سینما فعلی نیز باید بگویم دیگر فیلم‌هایی ما از شکل سودآوری خارج شده بلکه تنها به برآورده کردن هزینه‌های تولید خلاصه شده است!

این تهیه‌کننده اظهار کرد: یکی از اتفاقات بدی که در سینمای فعلی کشورمان رایج شده نگاه غلطی است که به این حوزه صورت می‌گیرد یعنی اکثر تولیدکنندگان برای اینکه کارشان به سود‌آوری برسد رو به سمت آثار کمدی آورده‌اند، درحالی‌که شاید فیلمی‌های طنز در شرایط فعلی فروش خوبی در گیشه داشته باشد اما اگر نتوانیم تنوع ژانر را در سینما رعایت کنیم مطمئن باشید در طولانی مدت مخاطب از این شکل سینما نیز خسته شده و آن را پس خواهد زد. آسیب دیگر گرایش روز افزودن به سمتی فیلم‌های کمدی، پشت خط اکران ماندن دیگر آثار سینمایی است که به نوعی از آن به عنوان سرمایه‌سوزی می‌توان نام برد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سینما گرایشی فراگیر به سمت تولیدات کمدی پیدا کرده است، بیان کرد: وقتی مشکلات اقتصادی همه جانبه می‌شود و مردم در سختی فراوان زندگی می‌کنند طبیعی است دوست داشته باشند، وقت خود را در سالن‌های سینمایی با آثاری سپری کنند که فکر آنها را از این دشواری‌ها ساعاتی رها کند. با این توضیح امیدوارم دولت با باز گذاشتن دست فیلمسازان شرایطی را فراهم آورند تا تولیدات اجتماعی و جدی سینما با جذابیت بیشتری تولید شود تا مخاطب به سمت این شکل از سینما هم متمایل شود.

کارگردان فیلم «سناتور» در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه کیفیت سالن‌های نمایش چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟ گفت: اتفاقاً به نکته درستی اشاره کردید زیرا مردم دوست دارند فیلمی که تماشا کرده و برای آن هزینه می‌کنند در محیطی مطلوب باشد برای همین سالن‌هایی که معمولاً کیفیت لازم را ندارند عاری از تماشاگر هستند. البته شرایط سینماهای تهران را با بسیاری از شهرها نمی‌توان مقایسه کرد. در شهرهای دیگر سینماها به شدت قدیمی و نامناسب هستند. در چنین شرایطی یکی از راهکارهای ویژه و مهم برای آشتی تماشاگر با سینما فراهم کردن محیط نمایش برای آنهاست.

وی افزود: ممکن است این سوال پیش آید چرا دهه‌های قبل شهرستان با همین کیفیت نامطلوب سالن‌ها یکی از قطب‌های فروش در سینما بودند؟ جواب به تنوع ژانر در سینما برمی‌گردد در آن روزگار فیلم‌های اکشن بخش مهمی از تولیدات سینمایی را در بر می‌گرفت اما متاسفانه هراندازه زمان جلوتر رفت فیلم‌های متنوع کمتر شد و همین عامل باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان ژانرهای حادثه‌ای سینما، از سینماها فاصله گرفته و آثار مد نظر خود را از طریق فیلم‌های خارجی برآورده کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنانش پیرامون تاثیرات پلتفرم‌ها در سینما گفت: از ابتدا با حوزه جدید موافق نبودم چراکه قوانین حاکم بر آن، بر پایه اصول حرفه‌ای شکل نگرفته است به‌ویژه در این حوزه امکان قاچاق فیلم بالا می‌رود. آسیب دیگر پلتفرم‌ها بر سینما به بازیگران تعمیم پیدا می‌کند چون با دستمزدهایی که حوزه جدید به بازیگران جدید می‌دهد؛ قیمت آنها را بی‌حساب بالا می‌برد و در ادامه حضور آنها را در سینما بسیار سخت کرده است. برای همین فیلمسازی که بخواهد بازیگر برای فیلمش در سینما انتخاب کند دستش بسیار بسته است.

این فیلمساز در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه پایین آورده قیمت بلیت می‌تواند مردم را با سینماها آشتی دهد؟ گفت: به هر حال اگر می‌خواهیم راه نجاتی برای سینما بیابیم باید راهی جدید را آزمایش کنیم. درضمن این یکی از راهکارهای آزمایش شده است که با پایین آوردن قیمت، مردم به سمت محصول مورد نظر متمایل شوند. امیدوارم این اتفاق در سینما رخ دهد تا دوباره شاهد حضور مردم در سینماها باشیم.

انتهای پیام
captcha