توکلی: سینمای ایران در دهه 60 باقی مانده است + فیلم و صوت
کد خبر: 4068726
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
سالن‌های خالی و بحران مخاطب / 2

توکلی: سینمای ایران در دهه 60 باقی مانده است + فیلم و صوت

یک پخش‌کننده فیلم گفت: سینمای فعلی با سیاست‌های دهه 60 اداره می‌شود و به همین دلیل از سلیقه تماشاگر عقب مانده است و سالن‌ها خالی از تماشاگر شده‌اند.

رسول توکلی، بازیگر و مدیر دفتر سینمایی «شیراز فیلم» در گفت‌وگو با ایکنا گفت: درباره پایین آمدن مخاطبان سینما دلایل متعددی وجود دارد که من به چند مورد آن اشاره می‌کنم. ابتدا اینکه با وجود گذشت سال‌ها، هنوز هنر هفتم در کشورمان با همان سیستمی اداره می‌شود که در دهه 60 حرکت می‌کرد برای همین وقتی سینما نتوانست خود را با زمانه هماهنگ کند، مسلم است که تماشاگر از آن فاصله خواهد گرفت. موضوع دیگری که روی سینما رفتن مردم تاثیر مستقیم داشته است رونق پلتفرم‌هاست.

وی افزود: رونق پلتفرم‌ها اتفاقی نیست که تنها در کشورمان وجود داشته باشد بلکه در همه دنیا این مسئله تاثیرگذار بوده است. برای مثال؛ نتفلیکس با تولید و پخش فیلم‌ها و سریال‌ها حرکتی بزرگ را در دنیا راه‌اندازی کرده است. برای وضعیت پیش‌آمده راه گریزی وجود ندارد چون پلتفرم‌ها مطمئناً در آینده با قدرت بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد، برای همین نیاز است تا پیرامون این موضوع اندیشه جدی صورت گیرد.

این پخش‌کننده فیلم اضافه کرد: اینکه پلتفرم‌ها ممکن است عاملی در جهت کنار رفتن سینما باشند پذیرفتنی نیست زیرا سینما رفتن یک آیین است که هیچگاه از بین نمی‌رود. مردم همیشه فیلم دیدن کنار هم را دوست دارند. دیدن فیلم به صورت جمعی در یک محیط سربسته، لذتش قابل قیاس با وقتی نیست که تنها  فیلم را می‌بینیم. با این توضیح سینما همیشه وجود خواهد داشت به‌شرطی‌که بتوانیم با تنوع موضوعات و ژانر، مجدد مردم را به سینماها بکشانیم. نکته دیگر اینکه از ظرفیت پلتفرم‌ها برای جذب تماشاگر به سینما بهره بریم. برای مثال وقتی سریال «شهرزاد» پخش می‌شد برخی از سینماها آن را به نمایش می‌گذاشتند و اتفاقاً این امر با استقبال خوب تماشاگران هم مواجه شده بود.

این بازیگر ادامه داد: در کنار کرونا باید از وضعیت اقتصادی به عنوان دلیل بعدی برای کم شدن مخاطبان سینما نام برد. فشارهای اقتصادی که این روزها بر مردم تحمیل شده، تنشی را در جامعه به وجود آورده که تماشاگر را به سینما رفتن بی‌میل کرده است. در چنین فضایی سرمایه‌گذار هم علاقه‌ای برای هزینه کردن در هنر هفتم از خود نشان نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به واسطه کاهش بلیت مردم را مجدد با سینما آشتی داد؟ گفت: مطمئناً پایین آمدن قیمت بلیت تا حدی روی رفتن مردم به سینما تاثیرگذار است اما راهکار اصلی نیست. شاید تنها درصدی از مردم برای نداشتن امکانات اقتصادی به سینما نروند. نباید توقع داشته باشیم سینما به دوران دهه 60 بازگردد چون این اتفاق هیچگاه رخ نخواهد داد.

توکلی ادامه داد: در دهه 60 مردم تنها سینما را برای تفریح داشتند اما امروز هر فردی می‌تواند با گوشی خود جدیدترین فیلم‌های روز جهان را دانلود کند. در چنین وضعیتی رفتن به سینما برای بعضی شاید چندان دلپذیر نباشد. پس به واسطه تنوع ژانر باید همه سلیقه‌ها را به سمت سینما کشاند. راهکار دیگر پخش فیلم خارجی و مطرح جهان در سینماهاست که عاملی برای جذب مخاطب به سالن‌های نمایش است. این موضوع اگر به شکل درستی اجرا شود نه تنها به ضرر سینما نخواهد بود بلکه عاملی در جهت موفقیت و رونق سینماست.

وی درباره سالن‌سازی در سینما هم چنین توضیح داد: اگر بخواهیم سالن‌سازی را به همان روش گذشته انجام دهیم تنها ضرر اقتصادی متحمل می‌شویم چون دوران سالن‌های هزار نفری به پایان رسیده است. امروز سینما باید شکل پردیس داشته باشد. یعنی سالن‌های کوچک تا بتوان فیلم‌های بیشتری به طور همزمان به نمایش درآورد، همچنین بودن مراکز تجاری در پردیس برای کمک کردن به هزینه‌های سینما اقدامی است که به نظرم می‌تواند به رونق سینماها کمک کند. درضمن از یاد نبریم که مخاطبان، به ویژه خانواده‌ها دوست دارند فیلم‌های مورد نظرشان را در مکانی مطلوب تماشا کنند.


بیشتر بخوانید:

صباغ‌زاده: کاهش قیمت بلیت موجب آشتی مردم با سینما می‌شود


این پخش‌کننده فیلم اظهار کرد: تلویزیون هم قادر است مشوق خوبی برای بازگرداندن مردم به سینماها باشد. این اتفاق در گذشته به شکل خوبی رخ می‌داد اما با گسترش فضای مجازی این اتفاق تا حدودی کمرنگ شده است همچنین رسانه ملی با خرید فیلم‌های ایرانی قادر است قدرت اقتصادی سینما را بالا برد.

توکلی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: برای رونق سینما به نکته‌ای دیگر اشاره می‌کنم که ربطی به سالن‌سازی یا قیمت بلیت ندارد. سینما باید برای رونق داشتن همه آدم‌ها را در خود جای دهد پس اگر بخواهیم به بهانه خودی یا ناخودی بودن عده‌ای را از سینما دور کنیم در حقیقت رونق را از هنر هفتم دور کرده‌ایم. برای مثال؛ نویسنده‌ای که سال‌ها پیش به بهانه‌های نادرست از تلویزیون دور بود پس از مدت‌ها اجازه کار گرفت و با نگارش سریال متعدد پرمخاطب نظیر «ستایش» توانست تماشاگر را به سینماها باز‌گرداند.

انتهای پیام
captcha