فرهنگ اسلامی در آینه ادبیات فارسی نمایان است
کد خبر: 4066859
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

فرهنگ اسلامی در آینه ادبیات فارسی نمایان است

مسعود اکبری، شرکت‌کننده در طرح‌نامه «ایده‌های قرآنی» با بیان اینکه فرهنگ اسلامی در آینه امثال و حکم و ادبیات فارسی نمایان است، گفت: طعم خوش تأثیر آیات قرآن در ادبیات باید به نوجوانان چشانده شود.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن

مسعود اکبری، حافظ کل و شرکت‌کننده در طرح‌نامه «ایده‌های قرآنی» با طرح «آیات و ابیات»، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اجرای این طرح را در جایگاه خود قابل تقدیر و توجه است و گفت: نباید از کنار ایده‌هایی که ارائه شده است به راحتی عبور کرد. ممکن است گاه ایده‌ها خام و کارشناسی شده نباشند، اما با ایجاد تغییراتی می‌توان به طرحی قابل اجرا تبدیل شوند.

وی ادامه داد: با تحقیق و جست‌و‌جو در ابیات شعرا متوجه ارتباط آن با کلام وحی شده و از دیدگاه دیگر حقیقت این مصحف شریف بر ما مسجل می‌شود. با مطالعه آیات و ابیات دریافتم هویت ملی و مذهبی ما در خیلی از موارد منطبق بر یکدیگر هستند؛ چراکه بسیاری از شعرا از آیات الهی برای سرودن شعر الهام گرفته‌اند و آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشته‌اند. شعر یکی از مهم‌ترین ابزار هنر است و شعرا با تسلط بر آرایه‌های ادبی مفاهیم قرآن را در دل ادبیات جای داده و گاه فرازی از آیه را ذکر کرده است.

فعالیت قرآنی فقط به معنای حفظ آیات نیست

اکبری با بیان اینکه اهمیت تفسیر قرآن در زندگی فردی و اجتماعی معنا پیدا می‌کند، اضافه کرد: فعالیت قرآنی فقط به معنای حفظ آیات و قرائت آن با صدای خوش و حرفه‌ای نیست، مهم‌ترین هدف از فعالیت‌های قرآنی رسیدن به مرحله قرب الهی و داشتن اخلاق قرآنی است؛ چراکه فعالیت در این بخش منهای اخلاق هیچ جایگاهی ندارد و از نگاه فعالان آب در هاون کوبیدن است.

دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن با اشاره به اینکه در طرح «آیات و ابیات» به فنونی همچون منطق، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اخلاق، عرفان، مفردات، تفسیر، معرفت‌شناسی، علوم قرآنی، تاریخ قرآن، تاریخ اسلام، ادبیات فارسی، صرف و نحو توجه شده است، اظهار کرد: برای ارائه طرح توجه به محتوا، داشتن مقدمه و شروعی قوی و کارشناسی شده و تعریف چشم‌انداز مناسب برای خروجی کار از ضروریات است که ایده‌پردازان باید به آن توجه کنند.

اکبری ادامه داد: فرهنگ اسلامی در آینه امثال و حکم و ادبیات فارسی نمایان است و ریشه‌های اصلی آن باید در اختیار نوجوانان و جوانان متناسب با ذائقه آنان قرار گیرد. برای برقراری ارتباط با مخاطب به ویژه نوجوانان به روش‌های نوین قرآنی نیاز داریم، نیاز کودکان و نوجوانان و حتی خانواده آنان هرسال تغییر می‌کند و ما باید برای هرساله آنان برنامه داشته باشیم.

غفلت فعالان قرآنی از فعالیت در اینستاگرام

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح شما قابلیت تبدیل شدن به کتاب را دارد یا خیر؟ گفت: طرح به‌گونه‌ای تعریف شده است که می‌توان آن را به کتاب تبدیل کرد، اما واقعیت این است که مردم گرایشی به مطالعه کتاب کاغذی ندارند، امروز اغلب مردم در ساعات استراحت در فضای مجازی پرسه زده و شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام و تلگرام را رصد می‌کنند. متأسفانه همه ما فعالان قرآنی از تولید محتوا در قالب کلیپ‌های یک دقیقه و 2 دقیقه‌ای غافل هستیم و این مهم باید در دستور کار همه ما فعالان این حوزه به ویژه مسئولان باشد. ورود جامعه قرآنی به فضای اینستاگرام و دیگر شبکه‌های مجازی بسیار ضروری است و بارگذاری کلیپ‌های با محتوای قرآنی در این شبکه‌ها باید به دفعات تکرار شود؛ چراکه فقط با یک بار بارگذاری اثر و خروجی مطلوب به دست نخواهد آمد.

این حافظ کل با اشاره به اینکه طعم خوش تأثیر آیات قرآن در ادبیات فارسی باید نوجوانان چشانده شود، بیان کرد: هدف طرح «آیات و ابیات» تربیت ایرانی _ اسلامی و مبارزه با تفکرات غربی است. یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز این است که بدون تفکر هر نوع خوراک ذهنی و فکری فضای مجازی که از سوی غرب تعریف می‌شود را می‌پذیرند، این طرح نحوه درست تفکر کردن را به مخاطب می‌آموزد؛ چراکه تفکر درست در تصمیم‌گیری نوجوان و جوان تأثیر گذارده و می‌تواند از گرایش آنان به سمت افکار مخرب جلوگیری کند.

اکبری در پایان با طرح این پرسش که آیا نیاز است اخلاق قرآنی بیاموزیم، اظهار کرد: در دنیای امروز که اطراف ما را بی‌اخلاقی‌های مدرن گرفته است باید به سمت توسعه اخلاق قرآنی حرکت کنیم. مردم از فعالان این حوزه بیشتر انتظار رعایت اخلاق دارند و ما مکلف هستیم تا انتظارات را به بهترین شکل ممکن به‌جا آوریم. امروز نیازمند گسترش اخلاق در جامعه و با توسعه این مهم می‌توان فرهنگ قرآنی را نیز بسط داد.

انتهای پیام
captcha