کد خبر: 4066867
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
اصول قانونگذاری رسانه‌ای در خانواده/ ۹

ضمانت اجرای قوانین مصرف رسانه + فیلم

کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانه‌ای گفت: ضمانت اجرایی برای پیاده‌سازی قوانین مصرف رسانه‌ای در خانواده نیاز به پیش‌بینی‌هایی در باب انجام درست یا نادرست آن قواعد و قوانین دارد.

سعید مدرسی

در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، تربیت رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مد نظر والدین قرار گیرد تا نسبت به روند تربیتی فرزندان خود کنترل و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با رمزگشایی از اصول قانون‌گذاری رسانه‌ای اقدام کرده است تا به کاهش فاصله بین والدین و فرزندان و ورود بهتر به موضوع تربیت رسانه‌ای کمک کند. در این درس‌گفتار‌ها سعید مدرسی، کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قانون‌گذاری رسانه‌ای در خانواده می‌پردازد.

سعید مدرسی در نهمین قسمت از این مجموعه به موضوع «ضمانت اجرای قوانین مصرف رسانه» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«یکی از عرصه‌های دیگر پیاده‌سازی آداب کاربری رسانه در خانواده نحوه پایش اجرای این قوانین است که نکاتی را در طول این سلسله مباحث به سمع و نظر مخاطبان رساندیم. یکی از مواردی که باید مدنظر والدین قرار گیرد و از نکات کلیدی این حوزه هست اینکه برای اینکه ضمانت اجرایی برای پیاده‌سازی قوانین مصرف رسانه‌ای در خانواده داشته باشیم باید پیش‌بینی‌هایی در باب انجام درست یا نادرست آن قواعد و قوانین داشته باشیم بدان معنی که والدین در باب قانونگذاری رسانه در فضای خانواده باید پیش‌بینی جریمه و پاداش داشته باشند.

جریمه و پاداش مصرف رسانه در خانواده نکات ظریف تربیتی دارد که باید مد نظر قرار بگیرد. اگر والدین بخواهند جرائم را فقط خود اعمال کنند طبیعتاً در مسیر قانونگذاری به تقابل با فرزندان خواهند رسید، لذا توصیه مؤکد این است که والدین سعی کنند این جریمه‌ها به‌صورت خود تنظیم‌گری وضع شود، بدان معنی که والدین از فرزند خود بخواهند تا اگر به قوانین مورد تفاهم خانواده در باب مصرف رسانه‌ای عمل نکرد خودش جریمه‌ای برای این تخطی در نظر بگیرد و آن جریمه را پرداخت کند، این موضوع کمک می‌کند تا فرزندان به خودکنترلی بیشتری دست پیدا کنند یا به عبارتی به تقوای درونی در حوزه استفاده از رسانه برسند.

از طرف دیگر در مورد پاداش مصرف رسانه‌ای هم نکات ظریفی وجود دارد، برای مثال اگر والدین برای رعایت قوانین مصرف رسانه توسط فرزندانشان پاداش یا جایزه نقدی در نظر می‌گیرند، باید به آفت‌های این پاداش هم توجه ویژه‌ای داشته باشند. این پاداش ممکن است سبب شود تا فرزندان نسبت به استفاده از رسانه‌ها و قواعد و قوانین مصرف رسانه‌ای شرطی شوند، لذا باید دقت نظر داشته باشیم بحث جرائم به تقابل بین والدین و فرزندان و بحث پاداش به شرطی شدن فرزندان منجر نشود.

پس طبیعتاً والدین باید دو اصل راهبردی مدنظر قرار دهند، اول اینکه از پاداش‌های تصادفی استفاده کنند. برای مثال بدون اعلام قبلی جایزه‌ای را برای فرزند خود در نظر بگیرند که این جایزه می‌تواند حتی کلامی باشد. دومین مورد بحث تغافل سازنده است یعنی گاهی اوقات والدین با ناملایمات مصرف رسانه‌ای فرزندان مواجه می‌شوند این ناملایمات می‌تواند زمانی باشد می‌تواند محتوایی باشد، والدین توجه به این نکته دارند که قرار نیست مانند عقاب تیزبین به‌محض مواجه شدن با ناملایمات مچ فرزند خود را بگیرند، بلکه قرار است از فرزند خود دست‌گیری کنند، لذا تغافل سازنده یا همان غفلت تعمدی باید در دستور کار قرار گیرد. بدان معنی که اگر با این ناملایمات مصرف رسانه‌ای مواجه شدند در لحظه تذکر ندهند، اما برای رفع این چالش برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند. امیدواریم خانواده‌ها در پیاده‌سازی آداب صحیح کاربری رسانه بیشتر از قبل توفیق داشته باشند.»

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :