مطالبه جامعه قرآنی قزوین از اتحادیه مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4070344
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

مطالبه جامعه قرآنی قزوین از اتحادیه مؤسسات قرآنی

مسئول دارالقرآن الکریم استان قزوین گفت: ۶ سال پیش مقرر شده اتحادیه مؤسسات قرآنی تشکیل شود تا بازویی برای راه‌اندازی فعالیت و برگزاری طرح‌های قرآنی در شهر و استان باشد؛ ۵ نفر به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدند و مسئولیت پس از گذشت ۳ سال به اتمام رسید و به دلیل اینکه جامعه در شرایط درگیری با ویروس کرونا قرار داشت برگزاری انتخابات بعدی به عقب افتاد و این موضوع موجب شده است رونق بین تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی از بین برود.

مطالبه جامعه قرآنی قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، مجید وفاپور، مشاور و دستیار ارشد استاندار قزوین، در جلسه شورای قرآنی که شب گذشته، 21 تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: شورای قرآنی از سال ۹۱ تاسیس شده است اما متأسفانه در دوره دوم دولت قبل شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دارای بودجه و اعتبارات مجزایی است ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و به همین دلیل بودجه و اعتبارات قرآنی ویژه‌ی مراکز قرآنی محقق نشد؛ همچنین عدم تحقق وام کرونایی به بسیاری از مؤسسات قرآنی در دولت قبل باعث بی‌انگیزه شدن مؤسسات در اجرای فعالیت قرآنی شد.

وی افزود: البته با این بی‌مهری‌ها فعالیت‌هایی هم انجام شده که قابل تقدیر است، به عنوان مثال برگزاری مسابقات حفظ یک جزء به مدت پنج سال است که در استان قزوین برگزار می‌شود و حمایت‌ از سوی نیروی مردمی و همت شورای شهر چه در دوره گذشته و دوره کنونی باعث شده است تا جامعه قرآنی در بخش حفظ تقویت شود و قزوین به عنوان شهر حافظان قرآنی در کشور شناخته شود.

نارضایتی مؤسسات قرآنی از تعویق انتخابات اتحادیه

محمد حسین محمدی آهویی، مسئول دارالقرآن الکریم استان قزوین نیز در این جلسه با اشاره به اینکه موسسات قرآنی از دو ارگان ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی مجوز دریافت می‌کنند، تأکید کرد: ۶ سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ذیل شورای توسعه فرهنگی قرآنی مصوب شد که اتحادیه‌ای ادغام شده بین ارشاد و تبلیغات از دل مدیران مؤسسات شکل گیرد تا بازویی برای راه‌اندازی فعالیت و برگزاری طرح‌های قرآنی در شهر و استان باشد.

وی افزود: این مصوبه موجب شد این اتفاق رقم بخورد و اتحادیه تشکیل شود؛ انتخابات برگزار شد ۵ نفر به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدند و مسئولیت این هیئت مدیره پس از گذشت ۳ سال به اتمام رسید و به دلیل اینکه جامعه در شرایط درگیری با ویروس کرونا قرار داشت برگزاری انتخابات بعدی به عقب افتاد و این موضوع موجب شده است رونق بین تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی از بین برود.

محمدی‌آهویی بیان کرد: اکنون مقرر شده است در اولین فرصت ممکن جلسه‌ای با حضور مدیران مؤسسات به صورت صمیمانه برگزار شود و افراد نامزد شده معرفی شوند تا انتخابات اعضای هیئت مدیره موسسات و تشکل‌های قرآنی برگزار شود و شاهد شکوفایی در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: دوره‌های پیش دبستانی قرآنی که توسط مهد‌ها، مؤسسات و خانه‌های قرآنی مجوزدار برگزار می‌شود باید به رسمیت شناخته شود و بنابر گفت‌‎وگو با مدیرکل آموزش پرورش و معاونین موبوطه مصوب شد این موضوع در دستور کار قرار گیرد تا با رایزنی‌های لازم مؤسسات قرآنی بتوانند هرساله دوره پیش دبستانی قرآنی برگزار کنند.

در این جلسه شقاقی، رئیس اداره قرآن، نماز و عترت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ضمن اعلام آمادگی در خصوص حل مسائل پیش دبستانی قرآنی، بیان کرد: در اولین فرصت جلسه‌ای با موضوع پیش دبستانی قرآنی با مدیران آموزش و پرورش و شورای قرآنی برگزار خواهیم کرد و در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: سامانه بانک جامع اطلاعاتی قرآنی فراهم شده است و در صورت تصویب شورای قرآنی این سامانه در اختیار جامعه و فعالین حوزه قرآنی قرار خواهد گفت تا قاریان، اساتید و حافظان وارد این سامانه شوند.

رئیس اداره قرآن، نماز و عترت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: این سامانه به تفکیک حفظ و اجزا مختلف دسته‌بندی می‌شود تا مردم بتوانند به راحتی از این بانک جامع استفاده کنند.

لزوم پرچمداری یک ارگان در فعالیت‌های قرآنی

محمد حسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان قزوین نیز گفت: دغدغه ما موازی بودن فعالیت‌های قرآنی ادارات است که به چه دلیل امور قرآنی توسط چند ارگان به صورت موازی انجام می‌شود؟

وی ادامه داد: این امر باعث سردرگمی فعالان قرآنی شده است و باید این موضوع توسط شورای قرآنی ذیل یک پرچم قرار گیرد و در قالب طرح جامع به صورت سیاست‌گذاری شده و هدفمند اجرا شود تا بودجه قرآنی را جهت دهد و خروجی لازم از آن دریافت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان قزوین بیان کرد: مؤسسه‌ای که خروجی حفظ در زمینه جوانان و نوجوانان دارد از سوی اداره کل ارشاد حمایت خواهد شد تا پس از آن حمایت لازم را از مجموعه‌های تخصصی حفظ دریافت کند.

جواد رفعتی، معاون عقیدتی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین نیز در این جلسه به نقش فعال بسیج در فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: ترویج محافل استماع تلاوت بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب و ایجاد انگیزه برای نسل نوجوان قرآنی باید یکی از وظایف ما باشد و برگزاری محافل با سبک جدید و تنوع بیشتر در مؤسسات قرآنی می‌تواند باعث شکوفایی نوجوانان و حرکت به سمت قرائت قرآن کریم شود.

انتهای پیام
captcha