پشت پرده توهین به الازهر در مصر
کد خبر: 4070435
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

پشت پرده توهین به الازهر در مصر

کاربران مجازی حامی الازهر ضمن درخواست ضرورت مقابله با حملات سازماندهی شده با هدف تحقیر علما، دلیل هتاکی‌های اخیر علیه این مرکز و دانشگاه اسلامی را به سریالی مصری نسبت دادند که حاوی قسمت‌های متعددی است که به زعم آنها به علمای دین و شیوخ الازهر توهین می‌کند.

مرکز اسلامی الازهر در مصر

به گزارش ایکنا به نقل از نجوم مصریه، در روزهای اخیر مصری‌ها و جهان اسلام از حملات پی در پی در دو روز گذشته علیه الازهر و انتشار هشتگ‌هایی در توییتر علیه الازهر غافلگیر شدند. برخی از معترضان به الازهر که در این هشتگ شرکت کرده بودند، علمای الازهر را به صدور فتواهای نادرست و کورکورانه‌ای متهم کردند که منجر به بحران‌های اخیر شده است. هواداران الازهر نیز در این هشتگ مشارکت داشتند. طبق معمول بین هواداران و مخالفان تنش‌هایی به وجود آمد که در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا کرد.

مدافعان الازهر هشتگی با عنوان #الازهر الشریف حصن_ الاسلام (الازهر شریف، دژ اسلام) راه‌اندازی و بسیاری از مسلمانان در آن شرکت کردند، به‌گونه‌ای که این هشتگ در 24 ساعت گذشته به دومین ترند مصر تبدیل شد.

این در حالی بود که برخی هم تأکید داشتند که الازهر نیازی به مدافع ندارد، زیرا در طول تاریخ معاصر مصر منبع آموزش اسلامی و مقصد بسیاری از طلاب و دانشجویان از سراسر جهان، به‌ویژه کشورهای شرق آسیا و آفریقا بوده و هست.

علت هجمه‌ها علیه الازهر

دلیل حمله به الازهر هنوز تا حدودی مبهم است، اما در برخی از توییت‌ها تأکید شده است که هدف از آن حمله به اسلام و آموزه‌های آن بوده و برخی هم گفتند که کلماتی استفاده شده که محتوای آن حمله به یک نهاد نبوده، بلکه به‌طور کلی حمله به اسلام و دین است.

کاربران مجازی حامی الازهر همچنین ضرورت مقابله با این گونه حملات سازماندهی شده با هدف تحقیر علما را خواستار شدند و دلیل این امر را به سریالی مصری نسبت دادند که حاوی قسمت‌های متعددی است که به زعم آنها به علمای دین و شیوخ الازهر توهین می‌کند.

در همین راستا، محمد الصغیر، یکی از اعضای شورای علمای اتحادیه علمای مسلمان و مشاور وزیر سابق اوقاف مصر اظهار کرد: حمله به الازهر به دلیل فتوای صحیح در مورد نماز عید قربان بوده است که براساس آن اختلاط بین زن و مرد هنگام نماز صحیح نیست. درحالی که در بسیاری از تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مشهود بود، خانم‌ها با لباس‌هایی که مناسب نماز نیستند ظاهر شده بودند و این چیزی است که از نظر دینی قطعاً مردود است.

جایگاه الازهر در جهان اسلام

مرکز الازهر الشریف یا جامع الازهر، کهن‌ترین نهاد آموزشی،‌ دینی است که از عصر فاطمیان در مصر به یادگار مانده است. این نهاد، با بیش از هزار سال قدمت و مواجهه با رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، همچنان به عنوان یکی از مشهورترین دانشگاه‌های اسلامی به حیات علمی و آموزشی خود ادامه می‌دهد. 

دانشگاه الازهر مصر در راستای اشاعه اعتدال و میانه‌روی در جهان فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد که یکی از آنها پذیرش دانشجو از سراسر جهان و یا تأسیس شعبه‌ای از این دانشگاه در کشورهای اسلامی است، چنانچه شعبه‌هایی از این دانشگاه در فلسطین، لبنان و عربستان وجود دارد.

این دانشگاه الازهر همچنین در راستای تداوم برنامه‌های مشارکتی با دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله لبنان تفاهم‌نامه همکاری علمی و فرهنگی داشته و با تأسیس شعبه‌ای از این دانشگاه در راستای تبادل اطلاعات، دانشجو، استاد و همچنین اشاعه فرهنگ وحدت‌طلبی تلاش می‌کند.

انتهای پیام
captcha