هفتمین دوره شیعه‌شناسی در دانشگاه پالرمو برگزار شد
کد خبر: 4070640
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

هفتمین دوره شیعه‌شناسی در دانشگاه پالرمو برگزار شد

هفتمین دوره فشرده شیعه‌شناسی و آموزش زبان فارسی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا در دانشگاه پالرمو این کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از ایتالیا؛ این دوره بر مبنای تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی ـ پژوهشی دانشگاه پالرمو ایتالیا و جامعة المصطفی(ص) العالمیه و به میزبانی گروه اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی، در دانشگاه پالرمو برگزار شد.

این دوره مشتمل بر 60 ساعت آموزش شیعه‌شناسی و زبان فارسی بود که توسط علی‌اکبر بدیعی استاد اعزامی از جامعة المصطفی ارائه شد و 16 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، از تاریخ 18 خرداد تا 16 تیرماه در آن حضور یافتند.

محتوای آموزش شیعه شناسی در این دوره که با عنوان «ویژگی‌های فکری تشیع» ارائه شد مشتمل بر عناوین معنای تشیع، تاریخ پیدایش تشیع، منابع فکری تشیع، اصول فکری تشیع، امامت و تفاوت آن با خلافت، جایگاه اهل بیت(ع)، عصمت پیامبر(ص)، عصمت امام(ع)، مهدویت؛ شیعه و اعتقاد به ظهور، بازگشت امام مهدی(عج) و حضرت مسیح(ع)؛ شخصیت‌های برجسته تشیع، کتب اصلی تشیع( نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله حقوق و...)؛ دعا و عبادات و مناسک بود که بخش اخیر مباحث فرعی  نمازهای یومیه، جمعه، عیدین و میت، زکات، خمس و حج را نیز در بر گرفت.

بهره‌مندی از منابع متنوع آموزشی

منابع آموزشی شیعه شناسی در این دوره، کتب «شیعه در اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبایی، «عقاید الامامیه» اثر حضرت آیت‌الله محمدرضا مظفر، «دکترین تشیع» اثر آیت‌الله جعفر سبحانی و «تشیع؛ اعتقادات و اعمال» اثر حجت‌الاسلام شمالی بود.

آموزش زبان فارسی در این دوره، شامل آموزش مهارت‌های مقدماتی نوشتن، خواندن، مکالمه و شنیداری بود که با استفاده از کتاب آموزشی «آموزش زبان فارسی» از منشورات مؤسسه گسترش فرهنگ و اندیشه فارسی ارائه و طی دوره، آزمون‌های متعدد مهارت‌های روخوانی، مکالمه و دیکته نیز انجام شد.

به موازات این برنامه آموزشی، به منظور آشنایی دانشجویان با فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی، منابع تصویری و نوشتاری موجود در فضای مجازی هم مورد استفاده قرار گرفت و با هدف بهره‌گیری بیشتر از زمان و تسریع در آموزش زبان فارسی با راه‌اندازی یک گروه مجازی در «واتس‌اپ»، محتوای آموزشی و کمک آموزشی به همراه تصاویر و کلیپ‌هایی از مناطق گردشگری و تاریخی ایران و آشنایی با انواع غذاهای ایرانی در این گروه به اشتراک گذاشته شد.

سمینار «آشنایی با نهج‌البلاغه»

در حاشیه برگزاری این دوره، سمینار یک روزه «شنایی با نهج‌البلاغه» برای استفاده عموم دانشجویان در محل سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه پالرمو برگزار شد و اساتید و دانشجویان علاقه مند به شرکت در این سمینار، مقالات خود در  خصوص شخصیت امیرالمومنین(ع) و کتاب «نهج البلاغه» را ارائه کردند.

هفتمین دوره شیعه‌شناسی در دانشگاه پالرمو برگزار شد

نشست تقدیر از پروفسور «پولیتِری» استاد اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه پالرمو که در ادوار گذشته، وظیفه هماهنگی برگزاری دوره آموزشی شیعه شناسی در دانشگاه پالرمو را بر عهده داشت، دیگر برنامه هفتمین دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی در دانشگاه پالرمو بود که در جریان آن، لوح تقدیر جامعة المصطفی و یک قطعه صنایع دستی نفیس از طرف رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا به وی اهدا شد.

همچنین در جریان نشست هم‌اندیشی که با حضور پروفسور «فرانچسکا پیاتزا» مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه پالرمو، پروفسور «دانییِله سیکاری» هماهنگ کننده دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی در این دانشگاه و مدرس این دوره علی اکبر بدیعی برگزار شد، توافق اولیه در خصوص انتشار درس گفتارهای ایشان طی این دوره، پس از بازبینی و بازنویسی و افزودن متون تکمیلی، در قالب کتابی مشتمل بر 12 فصل، با موضوع شیعه شناسی، توسط دانشگاه پالرمو انجام گرفت.

دانشگاه پالرمو را بشناسیم

دانشگاه پالرمو واقع در سال 1806 میلادی در استان سیسیل تأسیس شد و دارای 30 مدرسه تخصصی و 16 دپارتمان است و در سال تحصیلی 2022 _ 2021 پذیرای بالغ بر 43 هزار دانشجو در 66 رشته کارشناسی، 69 رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته، 9 رشته کارشناسی ارشد پیوسته و 40 دوره تخصصی و 23 رشته دکترا بوده است.

این دانشگاه بر مبنای تفاهمنامه‌ای که با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا با جامعة المصطفی به امضا رسانده است، هر ساله یک دوره آموزشی فشرده شیعه‌شناسی و زبان فارسی را با حضور استاد اعزامی جامعة المصطفی برگزار می‌کند.

انتهای پیام
captcha