14 مرکز شبه خانواده در یزد فعالیت دارند
کد خبر: 4070871
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

14 مرکز شبه خانواده در یزد فعالیت دارند

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به فعالیت 14 مرکز شبه خانواده در این استان گفت: هم اکنون 160 کودک در این مراکز نگه‌داری می‌شوند.

14 مرکز شبه خانواده در یزد فعالیت دارندبه گزارش ایکنا از یزد، رضا ابهت، مدیرکل بهزیستی استان یزد، امروز، 23 تیرماه در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه انواع آسیب‌های اجتماعی در استان وجود دارد اظهار کرد: بیشترین  دغدغه ما در استان بحث خشونت خانگی است که ریشه در اعتیاد دارد.

ابهت با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد مراجعان به بهزیستی در بحث آسیب‌های اجتماعی را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند گفت: اکثر مراجعان این سازمان افراد غیربومی هستند و 10 درصد این مراجعه مربوط به افراد بومی است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به تسهیل در فرزندخواندگی گفت: اکنون حدود ۵۰۰ نفر در استان در نوبت پذیرش فرزند هستند و سالانه حدود ۴۰ فرزند به خانواده‌های متقاضی در استان واگذار می‌شود، برخی افراد حدود سه تا چهار سال  در نوبت هستند.

وی با اشاره به طرح‌های سازمان در حوزه پیشگیری؛ غربالگری شنوایی، بینایی سنجی، مشاوره ژنتیک، آموزش زوج‌های جوان را از جمله این طرح‌ها دانست و گفت: در حوزه اجتماعی نیز اقداماتی انجام شده و در دستور کار است.

ابهت افزود: اکنون 2500 نفر از زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی استان هستند و همچنین 160 کودک در 14 مرکز شبه خانواده و 280 کودک در قالب امداد ماهیانه خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی نیز در قالب خط 123 به صورت شبانه‌روز فعالیت دارند بیان کرد: مردم می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز با این خط تماس گرفته و کارشناسان پاسخگو خواهند بود. سال گذشته 6 هزار مشاوره تلفنی با این خط ارائه شده است.

ابهت تعداد معلولان تحت پوشش این سازمان را ۲۹ هزار ۹۹۴ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد بیش از 12 هزار نفر جسمی - حرکتی، بیش از هفت هزار نفر ذهنی، بیش از پنج هزار نفر بینایی، بیش از 4500 نفر شنوایی، بیش از چهار هزار نفر گفتاری و مابقی بیمار روانی مزمن هستند.

ناصر صباغ زادگان، معاون پیشگیری بهزیستی یزد نیز در این نشست با اشاره به فعالیت 63 پایگاه سلامت در استان از اجرای طرح‌های مانا ویژه نوجوانان، همیار مادر و کودک ویژه بانوان باردار خبر داد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده خشونت خانوادگی و همسر آزاری و اعتیاد جزء شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که در استان وجود دارد.

زهرا شاه‌شوازی، دبیر ستاد گرامیداشت هفته بهزیستی در یزد نیز در این نشست از  اجرای 76 برنامه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و عمرانی همزمان با چهل و دومین سال تأسیس بهزیستی در سراسر استان خبر داد و شعار این هفته را «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» بیان کرد.

وی ادامه داد: افتتاح هفت پروژه بخش غیردولتی در قالب کارگاه‌های تولیدی-حمایتی، مجتمع آموزشی-توانبخشی، مسکن مددجویی و مرکز مشاوره ژنتیک و مشاوره دولتی برخی از برنامه‌های این هفته است.

شاه‌شوازی از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جامعه هدف بهزیستی در بوستان‌های شهر یزد خبر داد و گفت: صنایع دستی و آثار هنری جامعه هدف بهزیستی در قالب نمایشگاه از 26 تا 28 تیر ماه سال 1401 در پارک آزادگان عرضه می‌شود.

مسئول روابط عمومی بهزیستی استان یزد با اشاره به افتتاح یک خانه کوچک توانبخشی شبانه روزی برای دختران بالای 14 سال ذهنی (خفیف و متوسط)، از افتتاح دو واحد مسکونی ساخته شده توسط مؤسسه خیریه حضرت ابوالفضل (ع) خبر داد.

وی با اشاره به اهمیتی که مباحث ورزشی در توانمندسازی معلولان دارد از برگزاری اختتامیه جشنواره –ورزش‌های  بومی محلی خبر داد و گفت: افتتاحیه ورزش‌های همگانی جامعه هدف بهزیستی در اولین روز هفته بهزیستی انجام می‌شود و در این افتتاحیه گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت با حضور در پارک باغ ملی در رشته‌های مختلف ورزش همگانی به بازی و فعالیت ورزشی می‌پردازند.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته بهزیستی در یزد دیدار پرسنل بهزیستی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، برگزاری مراسم دعای ندبه و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، دیدار با همکاران بیمار و بازنشسته سازمان، امضا تفاهم نامه نماز، برگزاری همایش دستاوردهای مراکز خانواده و کودک کم شنوا، برگزاری جلسه تفسیر قرآن به میزبانی بهزیستی، حضور مدیرکل و برپایی میز خدمت بهزیستی در نماز جمعه یزد، دیدار با خانواده مددجویان تحت پوشش را از برنامه‌های فرهنگی هفته بزرگداشت سالروز تأسیس بهزیستی اعلام کرد.

وی ضمن تشکر از رسانه‌های استان که همواره این سازمان را در اطلاع رسانی برنامه‌های خود یاری رسانده‌اند گفت: جشن هفته بهزیستی با حضور هنرمندان یزدی در روز جمعه 31 تیرماه 1401 از ساعت 21 در پارک کوهستان یزد برگزار می‌شود که حضور عموم مردم شریف یزد در این جشن، موجب دلگرمی برگزارکنندگان  و جامعه هدف بهزیستی است.

انتهای پیام
captcha