محکومیت حضور خبرنگار صهیونیست در مکه با هشتگ «یهودی در حرم»
کد خبر: 4072005
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

محکومیت حضور خبرنگار صهیونیست در مکه با هشتگ «یهودی در حرم»

سفر یک خبرنگار صهیونیست به شهر مقدس مکه، جایی که ورود غیرمسلمانان به آنجا ممنوع است با محکومیت گسترده فعالان مسلمان روبرو شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست آی، یک خبرنگار اسرائیلی با پخش فیلمی از مکه در عربستان سعودی، از ممنوعیت دیرینه ورود غیرمسلمانان به مقدس ترین شهر اسلام سرپیچی کرد.

شبکه 13 تلویزیون اسرائیل روز دوشنبه گزارشی را پخش کرد که در آن «گیل تاماری»، سردبیر اخبار جهانی این شبکه در حال رانندگی در اطراف شهر مقدس و اشاره به مناظر و نقاط دیدنی آن است.

تاماری از کنار دروازه قوسی شکل مکه که ورودی شهر و نقطه‌ای است که ورود غیرمسلمانان ممنوع است و مسجدالحرام، مهم‌ترین مکان اسلام در آن واقع است، گذشت. او همچنین در کوه عرفات عکس سلفی گرفت.

ورود غیرمسلمانان به مکه و بخش‌هایی از شهر مقدس مدینه ممنوع است. تلاش برای ورود می‌تواند منجر به مجازات‌هایی از جمله جریمه یا اخراج شود.

تاماری یکی از سه خبرنگار اسرائیلی بود که برای پوشش خبری کنفرانس منطقه‌ای هفته گذشته با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان سعودی سفر کرد.

این بازدید به شدت در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفت و کاربران مسلمان رسانه‌های اجتماعی از هشتگ «یهودی در حرم» استفاده کردند.

یکی از کاربران در توییتی نوشت: مردم شریف مکه و علمای بزرگی در زندان‌های عربستان هستند، اما یک یهودی صهیونیست در مکه پرسه می‌زند.

این دیدار پنهانی از سوی طرفداران اسرائیل از جمله محمد سعود وبلاگ نویس سعودی که از اسرائیل بازدید کرده و از عادی سازی روابط بین تل آویو و کشورهای عربی حمایت می‌کند هم محکوم شد.

سعود در ویدئویی به زبان عبری گفت: دوستان عزیز من در اسرائیل، یکی از خبرنگاران شما وارد شهر مقدس مسلمانان مکه شد و بدون هیچ شرمی فیلمبرداری کرد. مثل این است که من وارد کنیسه شوم و تورات را بخوانم. خجالت بکش شبکه 13، باید خجالت بکشی که این‌طور به اسلام بی احترامی می‌کنی.

چندین اسرائیلی نیز از تاماری انتقاد کردند و اقدام او را منزجر کننده توصیف کردند و از اسرائیل خواستند که او را به مقامات سعودی تحویل دهد.

در پی این اعتراضات، شبکه 13 اسرائیل اقدام به عذرخواهی کرد. این شبکه اعلام کرد اگر به کسی توهین شد عذرخواهی می‌کنیم. در بیانیه این شبکه آمده است: سفر گیل تاماری سردبیر اخبار بین‌الملل ما به مکه یک دستاورد مهم روزنامه‌نگاری است که قصد توهین به مسلمانان را نداشته است.

روز سه‌شنبه، تاماری در شبکه‌های اجتماعی عذرخواهی کرد و مدعی شد که هدف از این ویدئو نشان دادن اهمیت مکه و زیبایی آن است.

وی ادعا کرد: جستجوگری در قلب و مرکز روزنامه‌نگاری است و این نوع روزنامه‌نگاری دست اول همان چیزی است که روزنامه‌نگاری خوب را از روزنامه‌نگاری بد جدا می‌کند.

این سفر پس از اولین سفر بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه انجام می‌شود که در آن وی از اسرائیل، سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی بازدید کرد. او اولین رهبر ایالات متحده بود که مستقیماً از تل آویو به شهر جده عربستان پرواز کرد.

بایدن گفت که پس از میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ در توافق‌های عادی‌سازی بین اسرائیل و چهار کشور عربی - امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش، دولت او برای تعمیق و گسترش عادی‌سازی اسرائیل با کشورهای عربی کار می‌کند.

انتهای پیام
captcha