سنت دیرینه بزرگداشت حافظان قرآن در مراکش + عکس
کد خبر: 4072090
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

سنت دیرینه بزرگداشت حافظان قرآن در مراکش + عکس

مراکشی‌ها از پنج قرن پیش تاکنون سنتی را با نام «سلطان الطلبه» برای تجلیل از فرزندان کودک و جوان حافظ و قاری قرآن کریم برگزار می‌کنند.

سنت دیرینه بزرگداشت حافظان قرآن در مراکش + عکسبه گزارش ایکنا به نقل از هسپرس، مراکشی‌ها سنت معروف و دیرینه‌ای به نام سلطان الطلبه دارند که برای تجلیل از قاریان و حافظان قرآن کریم برگزار می‌کنند.

بنای این سنت برای نخستین بار در شهر فاس، قدیمی‌ترین پایتخت مراکش و توسط سلطان مولای رشید، پادشاه وقت، گذاشته شد به نحوی که در آن بهترین قاری و حافظ قرآن انتخاب می‌شود و او برای مدت یک هفته به تعبیری پادشاه است.

او را روی اسب می‌نشانند در حالی که دیگر دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان اطراف او را گرفته‌اند، مسیری را در شهر یا روستا می‌پیمایند تا اهالی او را دیده و تمجید کنند.

روستای «دوتوریرت» از توابع منطقه «تارودانت» منطقه «سوس» مراکش هم روز گذشته شاهد برپایی مراسم جشن مشابهی برای تجلیل از دانش‌آموزان حافظ قرآن بوده است.

رباط، پایتخت مراکش هم اخیرا در اوایل ماه جاری میلادی شاهد برپایی مراسم مشابهی برای تجلیل از جوانان حافظ قرآن در این شهر بود.

«عبدالرحمن بوکیلی» رئیس انجمن خدمت به قرآن کریم در مراکش می‌گوید: روستای دوتوریرت در برپایی سالانه مراسم تجلیل از حافظان قرآن در سطح کشور ممتاز و کم نظیر است.

وی گفت: جشن امسال این روستا در قالب همایشی با عنوان اهتمام سوسی‌ها به قرآن کریم برگزار شد و اهالی روستا و دوستداران قرآن کریم از مناطق اطراف و همچنین جمعی از علمای، فقها و قاریان قرآن حضور داشتند.

این مسئول قرآنی می‌گوید که راهپیمایی باشکوه سلطان الطلبه با کاروانی حامل حافظان قرآن کریم برگزار شد در حالی که اهالی پشت سر آنها هلهله می‌کردند و سرودهای محلی خود را می‌خواندند.

در پایان مسئولان محلی با ایراد سخنانی با تأکید بر حفظ سنت‌ها و مراسم تجلیل از فرزندان حافظ و قاری قرآن در مراکش، خانواده‌ها را به تشویق هر چه بیشتر برای خدمت به کتاب خدا دعوت کردند.

انتهای پیام
captcha