آیا نویسنده کتاب «سرّ دلبران» منشاویِ قاری است
کد خبر: 4072091
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

آیا نویسنده کتاب «سرّ دلبران» منشاویِ قاری است

به تازگی اپلیکیشن ایران‌صدا کتاب «سِرّ دِلبران» اثر محمدصدیق منشاوی را که درباره فضائل امام علی(ع) است و در سال 1391 از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده در قالب کتاب صوتی منتشر کرده است. آیا این نویسنده همان قاری معروف مصری است؟

آیا نویسنده کتاب «سر دلبران» منشاویِ قاری است

به گزارش ایکنا، اپلیکیشن ایران‌صدا به مناسبت عید غدیر و دهه ولایت اقدام به انتشار کتاب صوتی «سرّ دلبران» کرد. این کتاب که در سال 1391 و از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد، ترجمه‌ای از یک نویسنده مصری به نام «محمدصدیق منشاوی» است و در آن فضایل و کرامات امیرالمؤمنین علی(ع) و روایات منسوب به ایشان گردآوری شده است.

این کتاب پیش از این با نام‌‌های «۱۰۰ قصّه» و «قصّه من حیات علی بن ابیطالب کرّم‌‌الله وجهه» منتشر شده بود است. شباهت نام نویسنده اصلی این کتاب با قاری مطرح جهان اسلام، «محمد صدیق منشاوی»، باعث شده است تا بسیاری از فعالان قرآنی و اهالی ادبیات این کتاب را منتسب به قاری شهیر جهان اسلام بدانند و حتی همه ترجمه‌های دیگر این کتاب با عکس منشاویِ قاری، چاپ شده است. ولی همچنان معدود افرادی این کتاب را منتسب به قاری دوره طلایی کشور مصر نمی‌دانند.

سؤال این است که محمد صدیق منشاویِ نویسنده کیست و آیا هویت او متفاوت از قاری شناخته‌شده مصر است؟ برای رسیدن به پاسخ، جست‌وجوی اینترنتی ما را به جایی نرساند و تنها چند کتاب دیگر از این نویسنده را، که مربوط به ذکر فضائل خلفای راشدین است، پیش روی ما قرار داد. مترجم این کتاب که در برگردان فارسی، آن را به نام «سر دلبران» تغییر داده آخرین گزینه‌ای است که می‌تواند ما را به پاسخ این پرسش نزدیک کند.

محمود محققیان، کتاب‌های دیگری همچون «هندسه حج» و «نجوای الهی» را در کارنامه خود دارد. او متولد سال 1358 در اصفهان است. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در سفری که در سال 1391 به مکه داشت با کتاب منحصربه‌فردی مواجه شد، گفت: این کتاب از یک نویسنده مصری و اهل تسنن به نام محمد صدیق منشاوی و در مورد فضائل امام علی(ع) بود و در مقدمه ترجمه آن به این موضوع اشاره کرده‌ام که برای من محرز نشده که نویسنده این کتاب همان محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری، است و نیز در پاورقی در این باره شرح داده‌ام.

وی بیان کرد: در زمان خرید کتاب از فروشنده در مورد هویت نویسنده کتاب سؤال کردم. گفت که نویسنده همان قاری مشهور مصری است، اما در زمان ترجمه هر چه جست‌وجو کردم دلیلی بر این سخن پیدا نکردم. حتی برای اطمینان با برخی مراجع مربوط به این کار در مصر تماس گرفتم، اما ارتباطی برقرار نشد. مسئولان نشر معارف در زمان چاپ این اثر پرسیدند که اگر نویسنده این کتاب همان قاری معروف مصری است، عکس ایشان بر روی جلد چاپ شود. گفتم که از این موضوع اطمینان ندارم. سپس از عکس ایشان استفاده نشد، اما دیگران از عکس او استفاده کردند.

محققیان با اشاره به اینکه این نویسنده نه تنها در مورد امام علی(ع) بلکه در مورد برخی دیگر از چهره‌های صدر اسلام و خلفا نیز کتاب نوشته است، اظهار کرد: در تمامی خبرها و مطالبی که در مورد این کتاب منتشر شده‌اند مطالب به گونه‌ای انعکاس داده شده که گویی نویسنده این کتاب همان قاری معروف است، در صورتی که من در پاورقی این موضوع را کامل شرح داده و اعلام کرده‌ام که این موضوع برای من احراز نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه این کتاب به چاپ هفتم رسیده است، گفت: نکته جالب این است که فروش کتابی که بدون عکس قاری معروف مصری است از فروش سایر ترجمه‌ها که با عکس ایشان منتشر شده‌اند، بیشتر بوده است.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۱۹:۱۷
0
0
سلام علیکم. نویسنده این کتاب قطعا شیخ منشاوی قاری نیست و صرفا با ایشون تشابه اسمی داره. این جناب منشاوی نویسنده هم شخصیت چندان معروفی نیست و اطلاعات خاصی در مورد زندگی‌اش پیدا نمیشه، اما کتابهای زیادی داره که اکثرا هم مجموعه قصه های تاریخی و اسلامی هست و برای دوره سنی کودک و نوجوان نوشته شده؛ از زندگی ابوبکر و عمر و عثمان گرفته تا خالد بن ولید و صلاح الدین ایوبی و...
از تاریخ نشر این کتابها هم مشخص هست که این نویسنده تا همین سالیان اخیر در قید حیات بوده و چه بسا هنوز هم باشه! مثلا گزارشی از چاپ آثار جدید این نویسنده در سایت مصری الیوم السابع اومده که تاریخش مربوط به 2008 هست...
ضمنا این بنده خدا درباره شیخ شعراوی هم کتاب نوشته که همین خودش به تنهایی اثبات میکنه که این نویسنده به هیچ وجه نمیتونه شیخ منشاوی قاری بوده باشه، چون استاد منشاوی اواخر دهه شصت میلادی وفات کرده ولی شعراوی تازه از دهه هفتاد در مصر مشهور شد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۱۱:۲۲
0
0
چرا نظرات رو تایید نمیکنین. واقعا متاسفم
captcha