اقتصاد دیجیتال مهمترین اصل در حکمرانی فضای مجازی است
کد خبر: 4072395
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
توانگر در جشنواره مدافعان اقتصاد مردمی:

اقتصاد دیجیتال مهمترین اصل در حکمرانی فضای مجازی است

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حکمرانی فضای مجازی حکمرانی اقتصاد دیجیتال مهم است و اگر هر کشوری نتواند از پدیده‌های فضای مجازی استفاده اقتصادی کند، شکست خواهد خورد.

مجتبی توانگر

به گزارش خبرنگار ایکنا، افتتاحیه جشنواره «مدافعان اقتصاد مردمی»، بعد از ظهر امروز سی‌ تیر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و سپس مرتضی عطاری، رئیس بنیاد توسعه فردا و رئیس دبیرخانه جشنواره مدافعان اقتصاد مردم با عرض خیرمقدم به حضار در سخنانی کوتاه گفت: بدون تغییر در دیدگاه‌ها و رویکردها تغییر اجتماعی رقم نخواهد خورد. پیشرفت اقتصادی در درجه اول منوط به پیشرفت اجتماعی است. اگر می‌خواهیم پیشرفت اقتصادی داشته باشیم باید ابتدا پیشرفت اجتماعی به دست آید.

رضا سجادی، مدیرعامل انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان به عنوان سخنران نخست گفت: بخشی از اقتصاد کشور ما در اختیار دولت بوده و این دولت است که با خریدها و حمایت‌های فناورانه خود توسعه فناوری را رقم می‌زند. توسعه فناوری و توسعه کشور مهمترین بخش اقتصادی در یک نظام حکمرانی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ما ساختارهای خوبی برای توسعه ساختار و توسعه فناوری فراهم کرده‌ایم، افزود: در ایران به‌دلیل مقاومت سرسختانه کارشناسان دولتی چالش‌های مهمی برای بخش فناوری ایجاد شده است. در کشور ما دستگاه بروکراسی ناتوانی‌ وجود دارد که گویا می‌خواهد مردم را اذیت و ناامید سازد و این دستگاه بروکراسی هم بی‌سواد است.

مدیرعامل انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان تأکید کرد: نظامات دولتی، سیستمی پاسخگو و توسعه‌دهنده به شمار نمی‌رود و همچنین یکی از مسائل مهم و حلقه‌های کلیدی، بازار است اما متأسفانه بازار ما در اختیار کارشناسان و دولت‌مردانی است که با بازار سرجنگ دارند.

نباید منتظر اقدامی از سوی دولت بود

سجادی ادامه داد: اگر منتظر هستیم سازوکار دولتی برای بازار راه نجات پیدا کند سخت در اشتباه هستیم. ارگان‌های دولتی بعضاً منافع و مصالح سازمانی خود را در نظر می‌گیرند و این رویه، فساد و هزارویک مشکل را به وجود خواهد آورد.

وی با بیان این مطلب که مدافعان اقتصاد مردمی به دنبال این هستند تولید ملی و تولید خود را در کشور برند کنند و با مسئولانی که می‌خواهند واردات انجام دهند مقابله کنند، گفت: باید تلاش کنیم این جهادگران در میان مدیران کشور مطرح و به الگویی برای سایر تولیدکنندگان تبدیل شوند.

مدیرعامل انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان اظهار کرد: به لطف تحریم، درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و کاهش درآمدهای نفتی سبب شده تا به سمت تولید داخل روی بیاوریم. اگر از جهادگران اقتصادی حمایت نکنیم قطعاً حوزه اقتصاد دانش‌بنیان توسعه پیدا نخواهد کرد. همچنین باید مدنظر داشت منتظر دولت بودن و اگر منتظر کارشناسان پوسیده دولتی بمانیم، قطعاً شرایط بهبود پیدا نخواهد کرد و حتی شرایط را بدتر می‌کند.

آفت نگاه کمی به اقتصاد دانش‌بنیان

در ادامه این مراسم امیرحسین اسدی، مدیرکل خدمات کسب‌وکار وزارت صمت با بیان اینکه سالیان سال است نفت کشور را مفت صادر می‌کنیم و نیروی کار ارزان را صادر کرده‌‎ایم، گفت: به همین دلیل بازار بین‌المللی را از دست داده‌ایم و افزایش قیمت ارز هم به این شرایط بد دامن زده است. اقتصاد دانش‌بنیان که بهره‌وری را می‌توانست افزایش دهد، به خاطر نگاه کمی پیاده‌سازی نشد و این اکوسیستم به صنایع خرد و کلان متصل نشد. اشکالی که در این بین وجود دارد این است که رسانه‌ها مدیر را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان ترغیب نکرده‌اند و فرهنگ‌سازی در جامعه صورت نپذیرفته است.

وی طرح این پیشنهد که این جشنواره سیستمی عمل کند، عنوان کرد: اقتصاد مردمی از مردم شروع می‌شود و در اقتصاد مردمی باید برای توسعه و رشد اقتصاد، مردم از مصرف بیش از حد انرژی و اسراف خودداری کنند. همچنین در اقتصاد مردمی مدیر باید هوشمند باشد و مدیر هوشمند منافع ملی را رعایت می‌کند و فرقی هم ندارد جنس داخلی خریداری کند یا خارجی، بلکه براساس هوشمندی و منافع ملی این خرید را انجام می‌دهد و باید از این مدیر تقدیر شود.

مدیرعامل انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان با تأکید بر این مطلب که باید از آموزش و پرورش و معلمی که کارآفرینی را آموزش می‌دهد، تقدیر شود، افزود: دو سال است به خاطر کرونا دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند اما هیچ اتفاقی در کشور رخ نداده ولی اگر یک نیروی خدماتی نباشد عدم وجود آن احساس می‌شود و به چشم می‌خورد. اینکه تعطیلی دانشگاه در این دو سال احساس نشده به خاطر این است که سیستماتیک عمل نکرده است.

اقتصاد دیجیتال؛ اصل مهم در حکمرانی فضای مجازی

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: در حکمرانی فضای مجازی حکمرانی اقتصاد دیجیتال مهم است. اگر هر کشوری نتواند از پدیده‌های فضای مجازی استفاده اقتصادی کند، شکست خواهد خورد. امروز به پیام‌رسان‌های داخلی مدام پول تزریق می‌شود اما اگر روزی این تزریق پول متوقف شود عمر اینها هم به اتمام می‌رسد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: باید قانونگذاری مردمی شود و اگر قانون‌نویسان ملاحظات مردمی را در نظر نگیرند قانونی هم که نوشته شود، کارکردی نخواهد داشت. همانند طرح صیانت که موجبات اعتراضات مردمی را به همراه داشته است‌، لذا باید الگوهای جدید اقتصادی مدنظر گرفته شود تا مردمی‌سازی اقتصادی رخ دهد.

علی ملکی، رئیس پژوهشکده سیاستگذاری شریف و مشاور وزیر اقتصاد به عنوان سخنران بعدی در این مراسم تأکید کرد: باید ابتدا مشخص شود معنی اقتصاد مردمی چیست و اگر معنی آن مشخص نشود نمی‌توان به ابعاد دیگر اقتصاد مردمی ورود کرد. ما به خاطر عدم شفافیت مفهومی نمی‌توانیم عرصه اقتصاد را با مدافعان حرم مقایسه کنیم. در اغلب بازارها انتظار داریم که کارآفرین برخلاف رودخانه شنا کند چون اقتصاد ما سازوکار درست و صحیح ندارد.

مشاور وزیر اقتصاد  گفت: در اکثر حوزه‌ها اقتصاد رانتی و قیمت‌گذاری دستوری انگیزه تولید را از بین می‌برد. این اقتصاد مردمی نیست بلکه اقتصاد مردمی را هم از بین می‌برد. مدافعان اقتصاد مردمی دُرّ نایابی هستند که در شرایط کنونی اقتصادی همچنان فعالیت می‌کنند. نباید معیارهایی را در نظر بگیریم که فعالان اقتصادی را ناامید کنیم. مردم از کسانی که به دنبال اصلاح اقتصادی واقعی هستند بیزار هستند. هرچند اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد به نفع ملت است اما چون اصلاح قیمتی را به دنبال دارد و مردم از اصلاح قیمتی خاطره خوبی ندارند با آن مخالف هستند و هیچ دولتی هم حاضر نیست به خاطر مخالفت مردم وارد این فاز شود. اما اگر دولتی چنین کاری را انجام دهد در راستای اقتصاد مردمی قدم برخواهد داشت.

در ادامه این مراسم خانم حیدری‌نژاد، مدیر اندیشکده سنا درباره کتاب «درددل کسب و کارهای مردم با بانک‌ها» توضیحاتی ارائه داد و سپس جمعی از کارآفرینان در پشت تریبون قرار گرفتند و مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصاد کشور را از دید خود بیان کردند.

صابر میرزایی، معاون مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری سخنرانان پایانی این نشست بود و در سخنانی گفت: کسی که جایگاه غیردولتی دارد اگر بخواهد کمکی به اقتصاد کند از نظر ملی عنوان مردمی را بر آن می‌گذارد. با رویه‌های دولتی اقتصاد قابل توسعه نیست و اکنون نیاز داریم که بخش خصوصی فعال شود و ورود پیدا کند و واقعاً هم توان آن را دارد اما بعضاً با مجوز و موانع دولتی مواجه می‌شود. در بحث اقتصاد دولتی میان بخش خصوصی و دولتی تعارض منافع داریم و تا زمانی که تعارض منافع کنار نرود شاهد اقتصاد مردمی نخواهیم بود. باید در‌ اقتصاد مردمی به سراغ کسانی برویم که راه را باز کرده‌اند و مجاهدانه تلاش و کوشش می‌کنند.

 

گزارش از جواد نصیری اوانکی

انتهای پیام
captcha