گزارشی از ابعاد جدید فاجعه انسانی در یمن
کد خبر: 4072935
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

گزارشی از ابعاد جدید فاجعه انسانی در یمن

بنا بر یک گزارش بین‌المللی مستقل در طول هفت سال گذشته در جنگ یمن بیش از 230 هزار نفر کشته، صدها هزار نفر زخمی و بیش از 4 میلیون یمنی آواره شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از المسیره، گزارش انتشار یافته از سوی یک تیم ارزیابی مستقل بین‌المللی که شامل محققان مؤسسه مطالعات توسعه بین‌المللی نیز بوده است، نشان می‌دهد که با وجود اختصاص 16 میلیارد دلار از سوی سازمان ملل در طول هفت سال بحران ناشی از جنگ، وضعیت یمن به بزرگترین و بدترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

این گزارش تصریح می‌کند: واکنش سازمان ملل به بحران یمن به شکل غیر قابل قبولی نامناسب بوده و با ابعاد این فاجعه تناسب نداشته است.

 شکست سازمان ملل در بحران یمن

گزارش ارزیابی بشردوستانه بین سازمانی از واکنش به بحران انسانی در یمن تصریح می‌کند: با وجود تلاش سازمان ملل، برنامه‌های اجرا شده برای این بحران از کمبود شدید تجهیزات مناسب ناتوانی در ارائه زیرساخت‌های کافی برای آوارگان یمنی، از جمله سرویس‌های بهداشتی، جاده‌ها و تجهیزات کشاورزی مناسب رنج می‌برده است.

در این گزارش آمده است که کیفیت کمک‌های بشردوستانه در بسیاری از مناطق «به طور غیرقابل قبولی پایین» است، طرح‌های اجرا شده «غیراستاندارد» بوده و امکانات تکمیلی نیز معیوب و غیر کافی بوده‌اند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که محققان تیم ارزیابی بارها شنیده‌اند که دسترسی به کمک‌ها در یمن بسیار دشوار است، این دشواری بیشتر به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی کافی درباره نحوه دریافت اطلاعات و یک فهرست جامع و هماهنگ بین بخش‌های مختلف سازمان ملل است. فهرست‌های موجود نیز به‌روز نشده‌اند و آسیب‌پذیرترین افراد در خطر معرض نادیده گرفته شدن و حذف از فهرست کمک‌ها بوده‌اند.

برنامه‌ریزی ضعیف

در پایان این گزارش آمده است: با توجه به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بودجه نامناسب اقدامات سازمان ملل متحد در واکنش به شرایط اضطراری بشردوستانه یمن فاقد نظارت مناسب بوده و بخش‌های مختلف سازمان ملل نیز هماهنگی ضعیفی با یکدیگر داشته‌اند. لذا می‌توان گفت با وجود بودجه بی‌سابقه‌ای که از سال 2015 به یمن اختصاص یافته است، این بودجه تنها در زنده نگاه داشتن مردم یمن توفیق داشته و در ایجاد بهبودهای اساسی در زندگی مردم عادی یمن شکست خورده است. به گفته کارشناسان مهم‌ترین عامل در ناتوانی از ایجاد تغییرات بلندمدت را باید ضعف در برنامه‌ریزی و داشتن نگاه کوتاه‌مدت به آن دانست.

ضعف برنامه‌ریزی کار را به جایی رسانده است که وضعیت کمک‌رسانی در سراسر آژانس‌های سازمان ملل به شکل بسیار کندی درآمده و وضعیت برای اکثر یمنی‌ها به طرز باورنکردنی شکننده است.

ناتوانی در برآوردن نیازهای آسیب‌پذیرترین قشرها

عبیر العبسی، یکی از اعضای تیم ارزیابی در یمن، نیز تصریح کرد: آسیب‌پذیرترین گروه‌ها ـ زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت ـ بیشترین آسیب را دیده‌اند، اما نیازهای اولیه آن‌ها برآورده نشده است.

العبسی افزود: زنان هنوز از ابتدایی‌ترین حقوق در زمینه تأمین امنیت و کرامت انسانی محروم هستند، چرا که این امور در بسته کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به یمن پیش‌بینی نشده است حال آنکه گروه‌های آسیب‌پذیر باید در قلب همه برنامه‌های بشردوستانه قرار بگیرند.

در این گزارش 12 توصیه برای بهبود واکنش بشردوستانه در یمن ارائه کرده است که این توصیه‌ها شامل درخواستی برای بهبود فوری نظارت برای افزایش استانداردهای کیفیت کمک و کمک مستقیم بهتر به گروه‌های آسیب‌پذیر است.

این گزارش با اشاره به اینکه یمن با وجود آتش‌بس اخیر همچنان در جنگ و در وضعیتی نامطمئن قرار دارد، هشدار داد که تا دستیابی به راه‌حل سیاسی و ایجاد یک سیستم جدید برای تأمین مالی بلندمدت توسعه، هرگونه کاهش در بودجه بشردوستانه دارای پیامدهایی وخیم خواهد بود.

انتهای پیام
captcha