به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری برنامه «یارستان کودکستان» امروز یکشنبه دوم مرداد با حضور مجتبی همتیفر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در ساختمان وزارتخانه برگزار شد.
مجتبی همتیفر در ابتدای نشست خبری برنامه «یارستان کودکستان» اظهار کرد: تربیت دوره کودک سازنده نظام آموزش و پرورش است و اگر دنبال تحول در تعلیم و تربیت هستیم، ناگزیر توجه به این دوره هستیم. اگر این سازمان، ملی نبود چه اتفاقی میافتاد؟ به این معناست که توجه به این دوره صرفاً توسط آموزش و پرورش و دولت محقق نمیشود و عزم ملی نیاز دارد اما متأسفانه برای برخی نهادها این عنوان جا نیفتاده است.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک به عنوان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به دغدغههایی در جامعه چون آسیبهای اجتماعی و جمعیت اشاره کرد و افزود: حل مشکل خیلی از این دغدغهها در دوره کودکی انجام میشود مثل طرح همیار پلیس که برای حل مشکل تصادفات جادهای پیشبینی شد و موفقیتآمیز بود لذا نیازمند عزم ملی برای ظهور و بروز نقش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستیم تا موانع جدی از سر راه برداشته شود.
همتیفر با بیان اینکه مقرر شده نام همه مراکز کودک، کودکستان نامیده شود، اظهار کرد: این سؤال مطرح است که نیروهای متخصص در این سازمان به کار گرفته شده است و محتواهای مناسب وجود دارد؟ در حال حاضر بازار کودک در دسترس عاملان تربیتی قرار نگرفته است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه در ابتدا ساماندهی مراکز کودک و بعد توسعه کمی و کیفی مدنظر است، افزود: در دوره کودکی نقش پدر و مادر را نادیده گرفتیم و این در حالی است که تعلیم و تربیت به ویژه در دوره سه ساله اول بر عهده والدین است. آیا محتوای فرآوری شده داریم که کمک کند تا نسل باکیفیت داشته باشیم؟
همتیفر با بیان اینکه کودکستانها غیردولتی هستند و هیچ کودکستان دولتی نداریم، افزود: باید از بخش غیردولتی حداکثر استفاده را ببریم البته صلاحیت کیفی برای ما مهم است؛ برای مثال در دوران کرونا، مصرف چندرسانهای کودک افزایش یافت اما چقدر کیفی بوده است؟ منابع تربیتی و آموزشی دوران کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و به طور غیرمستقیم بر رشد کودک و فرآیندهای یادگیری وی مؤثرند؛ در نتیجه استفاده از محتواهای مفید در روند یادگیری کودکان و نیز ظرفیتهای دغدغهمندان این حوزه در اولویت قرار میگیرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک(توتک)، رویداد یارستان کودکستان را با هدف ساماندهی و ارتقای سطح کمی و کیفی محتواهای مناسب برای کودکان زیر هفت سال برگزار میکند. محورهای این رویداد شامل «طرح درسها و کاربرگهای آموزشی و پرورشی»، «کتاب کودک و کتاب کار کودکستان»، «بازی، اسباببازی و محصولات کمک آموزشی»، «سامانه، نرمافزارهای موبایل و رایانه» و «تولید صوتیتصویری(دارای ماهیت دیجیتال)» است.
همتیفر با بیان اینکه رویداد یارستان کودکستان از تاریخ دوم مرداد لغایت ۱۰ شهریور برگزار میشود، گفت: شرکتکنندگان برای ثبتنام لازم است در بازه زمانی دوم الی بیستم مرداد به سایت رویداد مراجعه کرده و نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند. اعلام نتایج اولیه در ۲۸ مرداد انجام میشود و مهلت ویرایش و اصلاح آثار ۲۸ مرداد الی ۳۱ مرداد است و داوری از ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور انجام میشود. در نهایت رویداد و اختتامیه ۸ تا ۱۰ شهریور انجام میشود.
وی به فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اشاره کرد و گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک، ملی است و تصدیگر نیست و تربیت کودکان زیر ۷ سال والدین آنهاست. زمانی که این سازمان شکل گرفت ۵۰ هزار کودکستان و مهدکودک در کشور فعالیت میکرد که باید ساماندهی میشد و این در حالی است تکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هنوز استقرار پیدا نکرده و واحدهای استانی شکل نگرفته است. همچنین قوانین زیرساختی که باید مصوب و ابلاغ میشده است هنوز تکمیل نشده است و دوران کرونا شرایط را سختتر کرد.
همتیفر به تفکیک فعالیت سازمان تعلیم و تربیت کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: سازمان ملی تعلیم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر دو زیرمجموعه آموزش و پرورش هستند. سازمان تعلیم و تربیت کودک یک سازمان ملی برای تنظیمگری تعلیم و تربیت کشور است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت دولتی برای ارائه خدمات دولتی به شکل تصدیگری با هدف کشف استعدادهای کودک است. همچنین کار کانون برای شش سال به بالاست البته در تولیدات برای زیر شش سال هم ورود کرده است و باید این کانون از قوانین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تبعیت کند و جلساتی هم داشتیم و موازیکاری نداریم.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: ۱۶ ماه از تأسیس این سازمان روی کاغذ میگذرد و جا دارد از آقای حاجیان زاده که ۱۰ ماه برای استقرار آن تلاش کردند تشکر کنیم اما فعالیت فرایندی دارد که برخی از آن، ملموس نیست مثل جا انداختن خود هویت یا ریلگذاری محتوایی و برنامهای از نمونه آن است. در اولین اقدام بعد از روی کار آمدن، سند راهبردی برای سازمان تنظیم شد که ویرایش دوم آن با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد. کار دوم آغاز تدوین آییننامههاست تا کودکستانها را راهبری کنیم. آییننامههایی که توسط سازمان بهزیستی و مدارس غیردولتی تدوین شده بود، بررسی و تحلیل شد و به دنبال باز کردن میدان هستیم. آییننامه صدور مجوز تأسیس کودکستانها به تصویب هیئت امنا رسید و الگوی شهریه نیز تهیه شده و باید توسط هیئت امنا بررسی شود.
در پایان این نشست از پوستر اولین رویداد ملی حوزه کودک با عنوان یارستان کودکستان با حضور مجتبی همتیفر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک رونمایی شد.