تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران وظیفه رایزنان فرهنگی است
کد خبر: 4073057
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
حجت الاسلام ایمانی پور:

تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران وظیفه رایزنان فرهنگی است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی با تأکید بر این که رایزن فرهنگی باید ذائقه مخاطب خارجی را در مسئله صادرات محصولات فرهنگی به خوبی بشناسد، بیان کرد: تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران از وظایف رایزنان فرهنگی است و یک رایزن فرهنگی باید نظرسنجی و افکارسنجی کرده و بداند مخاطب در خارج از کشور چه می‌خواهد.

اجلاس رایزنان فرهنگیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز، دوم مردادماه در دومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در این سازمان طی سخنانی در جمع رایزنان فرهنگی اظهار کرد: رایزنان فرهنگی دوره جدید که در کشورهای مختلف فعالیت خود را آغاز می‌کنند، زبان‌دان و منطقه‌شناس هستند و تلاش می‌کنیم افراد دیگری را که در این زمینه تبحر دارند، وارد مجموعه کنیم.

وی افزود: در بخش ساماندهی نیروی انسانی، فاصله بین فعالیت رایزنان قدیم و جدید را حذف کنیم و در دوره جدید دیگر سرپرست نفرستاده‌ایم و فاصله بین فعالیت رایزن قدیم و جدید را با سرپرست پر نمی‌کنیم و مستقیم رایزن جدید را تعیین و به محل مأموریت می‌فرستیم.

حجت الاسلام ایمانی‌پور درباره امضای تفاهمنامه‌ها و برنامه‌های مبادلات تصریح کرد: اخیرا دستوری رئیس جمهور به همه دستگاه‌های فرهنگی ابلاغ کرده‌اند که هر برنامه موافقتنامه فرهنگی قبل از امضا باید از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات تأیید شود و دولت مأمور امضا شود و نماینده داشته باشد، خود سازمان فرهنگ و ارتباطات تاکنون چندین تفاهمنامه در سطح وزیر امضا کرده است.

بررسی آینده جهان در «گفت‌وگوهای تهران»

وی با اشاره به برنامه‌های آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: قرار است «گفت‌و‌گوهای تهران» را با موضوع آینده جهان برگزار کنیم، چند کشور برای نشست‌های مقدماتی پیش‌بینی شده است و نشست‌ها که برگزار شد، نشست تهران برگزار خواهد شد.

ایمانی پور بیان کرد: وقتی می‌گوییم گفتمان تمدن نوین اسلامی باید ترویج شود؛ پیش از هر چیز باید بدانیم که هنوز ابعاد تمدن نوین اسلامی به خوبی تشریح نشده است و برای اینکه علاقه‌مندی ایجاد و اعلام کنیم آینده تمدن نوین اسلامی نیاز است و آینده جهان نیاز به تمدنی غیر از تمدن موجود دارد، یک نیاز است و رایزنان فرهنگی باید برای این مهم تلاش کنند.

تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران وظیفه رایزنان فرهنگی است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به چگونگی انتخاب هنرمندان و مؤسسات برای شرکت در نمایشگاه اختصاصی دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی اشاره کرد و گفت: رویداد «از ایران» برای همین منظور و شناسایی ظرفیت‌های مردمی با مشارکت بیش از 500 مؤسسه برگزار شد و در نهایت 80 مؤسسه برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب شدند که در بخش استارتاپی و دیپلماسی عمومی می‌توانند فعال شوند.

ایمانی پور ادامه داد: رویداد «از ایران» گام نخست برای ارسال و صادرات محصولات فرهنگی داخل به خارج از کشور بود، ما باید ذائقه مخاطب در خارج از کشور را بشناسیم و بدانیم که هر چه در داخل تولید کنیم، آن چیزی که مخاطب خارج از کشور می‌خواهد، نخواهد بود.

تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران وظیفه رایزنان فرهنگی است

وی خطاب به رایزنان فرهنگی حاضر تأکید کرد: این که باید چه کاری انجام داد تا مخاطب بیشتری در خارج از کشور جذب شود، هنر شماست و ما از شما می‌خواهیم حقایق جمهوری اسلامی را همان گونه که هست، بیان کنید و نیازمند بیان تصویر و روایت درستی از خودمان هستیم و باید بدانیم اگر خود این روایت را نگوییم، دیگران خواهند گفت.

حجت الاسلام ایمانی پور اظهار کرد: تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران از وظایف رایزنان فرهنگی است و یک رایزن فرهنگی باید نظرسنجی و افکارسنجی کرده و بداند مخاطب در خارج از کشور چه می‌خواهد و ما هم باید رایزنان فرهنگی را ارزیابی کنیم و بدانیم چقدر افکار عمومی را با خود همراه و به سمت ایران متمایل کرده‌اند.

وی همچنین گفت: مهم‌ترین برنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طرح تحول است که ستاد و دبیرخانه‌هایی دارد، اولویت‌بندی اقدامات این برنامه انجام شده است و براساس پیشرفت اقدامات، گزارش‌ها ارائه خواهد شد.

گفتنی است، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» از دیروز، اول مردادماه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شده است و تا پنج شنبه، ششم مرداد ادامه دارد.

در ادامه تیزر تبلیغاتی این رویداد بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را مشاهده می‌کنید.

خبرنگار: مریم رجبی

انتهای پیام
captcha