برخی اظهارنظرها در مورد شیخ اشراق، جاهلانه است
کد خبر: 4073173
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

برخی اظهارنظرها در مورد شیخ اشراق، جاهلانه است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: برخی از اظهارنظرها در خصوص شیخ اشراق، کاملاً جاهلانه است.

شیخ اشراق

به گزارش ایکنا از زنجان، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، شامگاه دیروز، ۲ مردادماه، در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق در شهر سهرورد، افزود: شیخ اشراق در قرن به شدت بحرانی ششم یک تنه عقلانیت و فلسفه را از حملات نجات داد.

وی اظهار کرد: شیخ اشراق متاثر بر مولانا بود و در قرن به شدت بحرانی ششم یک تنه عقلانیت و فلسفه ما را از حملات نجات داد. برای شیخ اشراق مقام تمدنی قایل هستیم پس باید شهر سهرورد همچون قونیه ملجا و پناهگاه کسانی که امثال مولانا را پروراندند، باشد.

این مسئول تصریح کرد: برخی از افراد نادانسته و جاهلانه سهروردی را مجدد بت‌پرستی در ایران می‌دانند در حالی که سهروردی بعد از ملاصدرا، بیشترین ارجاعات به قرآن را دارد پس چگونه می‌تواند مجدد بت‌پرستان باشد.

بلخاری ادامه داد: دلایل زیادی را می‌توان برشمرد که شیخ اشراق مجدد اندیشه نوری ایرانیان بود و هر جا کوچک‌ترین مغایرتی با اندیشه اسلام پیدا می‌کرد، حذف می‌کرد.

در ادامه مراسم، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ سالی است که بحث ایجاد بنیاد سهروردی کلید خورده و اساسنامه‌ای نیز در این خصوص تشکیل شده ولی در این چند سال بخشی از مراحل ایجاد آیین بنیاد بلاتکلیف باقی مانده‌ است.

سید البرز حسینی با اشاره به ایجاد موسسه‌ای با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیگیر فلسفه و حکمت شیخ اشراق است، افزود: ما باید بتوانیم در فضای ایجاد شده که منشا آن زنجان، شهرستان خدابنده و سهرورد است به نحو شایسته‌ای از ظرفیت‌های حکیم فرزانه در راستای توسعه شهرستان و استان استفاده کرده و به سطح ملی و بین‌المللی برسانیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت این منطقه در سهروردی‌پژوهی یا اشراق‌پژوهی استفاده شود، تصریح کرد: مفاخر زیادی همانند شیخ اشراق در منطقه وجود دارد که باید برای شناساندن انها به مردم تلاش کنیم.

این مسئول با بیان اینکه شهرداری شهری همچون سهرورد باید در شان این منطقه باشد و برای توسعه این منطقه باید حوزه‌های مختلفی همچون گردشگری، فرهنگی، دانشگاهی و ... دخیل باشند، خاطرنشان‌ کرد: تقاضای تولید فیلم سینمایی از زندگی‌نامه شیخ اشراق مرد گهربار آسمان فلسفه و حکمت را داریم.

انتهای پیام
captcha