سی‌وپنجمین اجلاس علمای مراکز اسلامی در لندن + عکس
کد خبر: 4073420
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
در آستانه محرم برگزار شد؛

سی‌وپنجمین اجلاس علمای مراکز اسلامی در لندن + عکس

سی‌و پنجمین اجلاس علما و رؤسای مراکز اسلامی اروپا با عنوان همایش بین‌المللی امامت در آستانه محرم در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اسلامی انگلیس، این اجلاس با هدف بررسی چگونگی تبلیغ امامت و رهبری با پیام مرجع شیعیان حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد و شمار زیادی از علمای حوزه علمیه قم، لندن و برخی کشورهای اروپایی به صورت حضوری و بر خط حضور داشتند.

این همایش، شنبه 23 جولای 2022(اول مردادماه) برگزار شد و علاوه بر سخنرانی علمای برجسته مهمان از ایران، انگلیس و آلمان، هشت مقاله نیز درباره امامت ارائه شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیام خود در جمع علما، روحانیون و مبلغین شیعه در انگلیس، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش بین‌المللی گفت: یکی از اصول اساسی تعالیم دینی ما، موضوع امامت به عنوان جانشینی پیامبر(ص)، رهبری عمومی مردم در امور دینی و دنیوی آنان است و بر همگان واجب است که از متولی این مقام اطاعت کنند.

وی افزود: از ویژگی‌های امام می‌توان به شباهت ایشان به پیامبر(ص) از جهات مختلف اشاره کرد. بنابراین، به جز خدمت به عنوان دریافت‌کننده وحی الهی، سایر مسئولیت‌های پیامبر از جمله وظایفی چون هدایت مردم به سوی خیر و سعادت دنیا و آخرت، اداره امور عمومی مردم، اقامه عدل، رفع تجاوز، حفظ احکام شرعی، تبیین کتاب و نیز پرورش و طهارت جامعه و حل اختلافات به عهده امام است.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی پیام خود اظهار کرد: اگرچه امامت در عمل منوط به بیعت و اطاعت مردم از امام است، اما در واقع منتخب مردم نیست، نه با اجماع مسلمانان و نه منصوب مردم عادی است زیرا امام دارای صفاتی است که خداوند به آن ها آگاه است که مهم‌ترین آنها عصمت و علم خاص است و امام بدون این دو بال، نمی‌تواند در حوزه امامت و رهبری مردم اوج بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، نماینده ولی فقیه در انگلیس نیز در ادامه همایش بین‌المللی امامت، گفت: تقویت این همایش‌ها و نشست‌ها موجب حفظ هویت و جایگاه علما و مبلغین شیعی در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی خواهد شد و مشارکت فعال در این مجالس و همایش‌ها جایگاه علما و روحانیت متعهد و وفادار به حوزه و مرجعیت را تقویت می‌کند.

مقالات همایش ویژه‌نامه محرم می‌شود

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به جمع‌آوری مقالات ارائه شده در این کنفرانس و چاپ آن به صورت ویژه‌نامه محرم که در مؤسسه مطالعات معاصر اسلامی وابسته به مرکز اسلامی انگلیس صورت گرفته، خطاب به شرکت‌کنندگان در این اجلاس گفت: در طول دهه‌های مختلف ماه محرم و صفر، ممکن است جوانان زیادی در مراسم مساجد و مراکز شما شرکت کنند و احتمالاً با شبهات مختلفی در حوزه امامت و رهبری مواجه شوند به همین دلیل ما سعی کردیم که در این ویژه‌نامه تمام این مقالات را جمع‌آوری کرده و به عنوان منبعی موثق از جواب به شبهات در اختیار شما قرار دهیم.

وی همچنین ضمن درخواست از علما و مبلغان برای پیوند دادن مباحث حادثه کربلا و نیز بحث امامت و رهبری با موضوع امام زمان(عج) و نقش وی در رهبری جامعه اسلامی، از آنان درخواست کرد برای جذب جوانان به تحصیل در حوزه‌های علمیه و نیز معرفی حوزه علمیه انگلیس تلاش بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ابراز امیدواری کرد که در ماه محرم با استفاده از نام مبارک امام حسین(ع) قدم‌های بزرگی برای معرفی اسلام ناب محمدی و فرهنگ اهل البیت(ع) در کشورهای غربی برداشته شود.

در این همایش همچنین حجج اسلام والمسلمین سیدمرتضی کشمیری، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی، علی عالمی، رئیس مجمع اسلامی جهانی لندن و محمدهادی مفتح، نماینده مقام معظم رهبری در آلمان به عنوان مهمان ویژه سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کشمیری اظهار کرد: موضوع امامت در دین یک امر الهی است و در غدیر خم، دین اسلام کامل و رسالت پیامبر بزرگ اسلام به اتمام رسید. این عالم دینی بر هوشیاری تمام مبلغین بر شرایط امروزی به ویژه اهمیت‌دادن به نسل جوان تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالمی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت غدیر خم و تکلیف مسلمانان در برابر امامت و ولایت گفت: علاوه بر بعد الهی رویداد غدیر پیامبر گرامی اسلام وجوب عملی تبلیغ امامت و ولایت را به همه مسلمانان تکلیف کردند به گونه‌ای‌ که حتی والدین موظف و مکلفند موضوع امامت و ولایت را به فرزندان خود تعلیم دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ دیگر سخنران ‌همایش بین‌المللی امامت در لندن در سخنانی به متفاوت بودن شرایط امروز و مطابق نبودن این شرایط با صدر اسلام گفتند: بدیهی است سبک زندگی بشر امروزی با صدر اسلام بسیار متفاوت است و اجرای برخی از احکام اسلامی در حال حاضر براساس آنچه که از زمان پیامبر گرامی اسلام دریافت شده است چالش‌آفرین است؛ اما این چالش‌ها فقط مختص شیعه نیست بلکه علمای اهل تسنن نیز آن‌ها را پذیرفته و برای حل آن، نظریه‌های متفاوتی داده‌اند.

عناوین مقالات

در ادامه این همایش، آیات و حجج اسلام آقایان علی ربانی گلپایگانی از قم مقاله خود را با عنوان «امامت و فلسفه خلقت از دیدگاه قرآن»، سیدفاضل میلانی از لندن با عنوان «امامت، نمادی از ولایت الهی»، غلامحسین زینعلی از قم با عنوان «امامت امامان شیعه در منابع اهل سنت»، رحیم لطیفی از استرالیا با عنوان «لزوم امامت از دیدگاه صدر المتألهین»، محمد حسن قدردان قراملکی از قم با عنوان «عصمت امام و پاسخ به شبهات»، علیرضا امامی میبدی از قم با عنوان «گستره و کیفیت علم امام با تحلیل وجود ملکوتی و ملکی»، عبدالرحیم سلیمانی از قم با عنوان «گونه شناسی پاسخ‌های شبهه علم پیشین امام معصوم به حوادث آینده» و سعید سبحانی از لندن با عنوان «امامت و قاعده لطف» مقالات خود را ارائه کردند.

در پایان این همایش حجت‌الاسلام المسلمین شیخ علی برهان با ذکر مصائب اهل بیت(ع) حسن ختام این برنامه را رقم زد.

انتهای پیام
captcha