اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس
کد خبر: 3533017
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

گروه بین‌الملل: بیست و‌سومین اجلاس سالانه علما، ائمه جماعات و مبلغان و رؤسای مراکز اسلامی در انگلیس، روز شنبه، سوم مهرماه، در لندن برگزار شد.

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از انگلیس، در این اجلاس حاضران درباره مسائل گوناگون به ویژه موضوع اجلاس یعنی «پیشینه و وضعیت کنونی جریان تکفیری» به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.
در این اجلاس که دوبار در سال در آستانه ماه‌های تبلیغی رمضان و محرم و به میزبانی مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس سخنانی ایراد کرد.
وی با یادآوری اهمیت ماه محرم، آن را فرصتی طلایی برای روحانیون و مبلغین در تبلیغ و اشائه فرهنگ اسلامی دانست و از آنان درخواست کرد حضور پرشور مردم در برنامه‌های این ماه را مغتنم بشمارند.
حجت‌الاسلام شمالی تأکید کرد که مبلغین سعی کنند در برنامه‌های مراکز اسلامی و مساجد تا جای ممکن پیام امام حسین(ع) را به بیرون از مرکز خود، چه میان اهل سنت و چه غیرمسلمانان رسانده و حداقل یک برنامه به این منظور تدارک ببینند.
وی همچنین بر اهمیت آموزش همسایگان و روشن‌کردن ذهن آن‌ها نسبت به مراسم محرم تأکید کرد و گفت: از آنجایی که همسایگان غیرمسلمان مراکز ممکن است به خاطر برنامه‌ها و شلوغی و سر و صدا و امثال آن دچار زحمت شوند، بهتر است که سعی شود با آگاهی‌بخشیدن به آن‌ها نسبت به پیام عاشورا و دلایل بزرگداشت آن، با اهل محل تعامل برقرار شود.  
تکفیر؛ موضوعی مبتلابه همه ادیان
رئیس مرکز اسلامی انگلیس با معرفی موضوع اصلی جلسه، تکفیر را یک موضوع قدیمی و مبتلابه همه ادیان معرفی کرد و گفت: مسیحیت و یهود نیز تاریخ طولانی و اغلب بسیار خونبار و خشن داشته‌اند.  
حجت‌الاسلام شمالی یادآور شد که متأسفانه اسلام نیز در این بین مستثنی نشده و در تاریخ اسلام نیز همواره شاهد تکفیر عده‌ای توسط گروهی دیگر بوده‌ایم.
وی تاریخ تکفیر را بسیار طولانی و حتی تا صدر اسلام معرفی کرد و گفت: در زمان پیامبر(ص) و در غزوه خیبر برخی از مسلمین به سراغ قبیله‌ای از کفار رفتند. اما قبل از رسیدن سپاه اسلام آنها ایمان آورده بودند. با این حال اسامه بن زید که فرمانده سپاه بود ایمان آنها را نپذیرفت و با آن‌ها قتال کرد.
حجت‌الاسلام شمالی سپس به داستان توبیخ او توسط پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و اینکه پیامبر در برابر پاسخ اسامه که گفته بود ایمان آن‌ها واقعی نبوده و مصلحتی بود، پرسیده بود که چگونه توانسته پرده را از قلب آن‌ها کنار زده و داخل روح آن‌ها را ببیند. وی همچنین در خصوص برخی از آیات سوره مائده که به قول مفسرین در این زمینه نارل شده است توضیحاتی داد.  
رئیس مرکز اسلامی انگلیس رنج شیعیان از گسترش تفکرات تکفیری را دو چندان دانست و گفت: شیعیان هم از این بابت که هدف اقدامات تکفیری هستند رنج می‌برند و هم از اینکه می‌بینند اسلام به این ترتیب به خشونت و بی‌رحمی متهم می‌شود.  
وی در پایان اظهار کرد: باید مراقب جریان تکفیری مشابه در داخل جامعه شیعیان باشیم و اجازه ندهیم که برخی افراد مشابه همین کار را انجام داده و برخی از اهل سنت را تکفیر کنند. به عقیده علما و مراجع شیعه برادران اهل تسنن نه تنها مسلمان و برادر ما؛ بلکه پاره‌ای از وجود ما هستند.
پس از سخنان حجت‌الاسلام شمالی، اجلاس مرکز اسلامی انگلیس با برگزاری سه کمیسیون تخصصی ادامه یافت.  
بررسی فقهی تفکر تکفیری
در کمیسیون اول به ریاست حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد سعید واعظی در زمینه بررسی فقهی تفکر تکفیری در اسلام مسائلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حجت‌الاسلام واعظی بحثی فقهی را در زمینه معنا و ملاک‌های تکفیر در اسلام پیش گرفت و با استفاده از فتوا و نظر فقهی مرحوم صاحب عروه (کتاب عروه الوثقی در فقه) توضیح داد که کافر کسی است که یا الوهیت خدا یا توحید یا رسالت حضرت محمد(ص) یا یکی از ضروریات دین مانند نماز، روزه و حجاب را انکار کند.
وی گفت از نظر صاحب عروه، انکار ضروریات در حالتی موجب کفر می‌شود که انکار آن منتهی شود به انکار رسالت. یعنی اگر کسی ضروری دین را منکر شد ولی نمی دانست که آن ضروری دین است، نمی‌توان او را کافر دانست.
حجت‌الاسلام واعظی همچنین با توجه به روایات و احادیث توضیح داد که ملاک اسلام شهادت به توحید و رسالت است و البته ایمان که مرتبه بالاتری است شرایط دیگری نیز دارد. به این ترتیب که ولایت ائمه اطهار را جزو شرایط ایمان دانسته‌اند نه شرایط اسلام.
در کمیسیون دوم به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین علی عالمی درباره اولویت‌های تبلیغی در ماه محرم امسال گفتگو شد. در این بخش برخی از شرکت‌کنندگان در مورد اهمیت بیان عقیده اسلامی برای جوانان و نوجوانان سخن گفتند و تأکید کردند که اینگونه می‌توان از افراط و تفریط جلوگیری کرد.
در این جلسه همچنین بر اهمیت موضوع اخلاق و ترویج آن تأکید شد. در ادامه یکی از حضار درباره اهمیت موضوع امید سخن گفت و توضیح داد که تقویت اعتقاد به حضرت صاحب الزمان(عج) در بین جوانان و ترویج تفکر انتظار می‌تواند مهم‌ترین وسیله ایجاد امید و سرزندگی در بین جوانان مسلمان باشد.
ضرورت رعایت زمان و مکان در تبلیغ
یکی دیگر از حضار رعایت زمان و مکان در تبلیغ را مورد تأکید قرار داد و گفت نمی‌توان با همان زبانی که مثلاً در قم سخنرانی و تبلیغات عاشورایی می‌شود در لندن هم با همان زبان سخن گفت. سخنرانان باید سعی کنند سخنان نو و تازه عرضه کنند که برای جوانان جذاب باشد.
در این بخش همچنین به موضوع اسلام‌هراسی اشاره و گفته شد که اگر اسلام با چهره واقعی یعنی چهره رحمانی معرفی شود بسیاری از اسلام‌هراسی‌ها بی‌اثر خواهد شد. در ادامه در مورد اهمیت خانواده و تربیت از طریق خانواده، اهمیت دعوت از خواهران مبلغه در اینگونه جلسات و همچنین در مورد نحوه و کیفیت خطابه، گفت‌وگوهایی انجام گرفت.  
در کمیسیون سوم که به طور هم‌زمان و با مدیریت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدفاضل میلانی در جریان بود، بررسی تاریخی و کلامی فکر و تکفیر در اسلام در دستور جلسه قرار داشت و خلاصه‌ای از آراء و عقاید مکتب سلفی و وهابی مورد بررسی قرار گرفت. از جمله اعتقاد آن‌ها به ظواهر در تفسیر و فهم قرآن مانند عقیده به وجود جسمانی عرش و کرسی و فرود آمدن خدا از کرسی در روز قیامت و دیده‌شدن خدا در آن روز با همین چشم ظاهری و امثال آن و همچنین توسعه‌دادن دایره مفهوم بدعت تا جایی که هر عقیده مخالفی را به عنوان بدعت معرفی کنند.  
در این جلسه بر تعامل با اهل سنت معتدل تأکید و گفته شد که در این مسیر باید در تقویت مرجعیت جامعه الازهر کوشید و از آن حمایت کرد. در ادامه نسبت به افتادن شیعیان به دام تکفیر ابراز نگرانی و تأکید شد که باید در برابر چنین وسوسه‌هایی ایستادگی کرد.
این اجلاس با ارائه گزارش کمیسیون‌ها به نشست عمومی و با جمع‌بندی حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌علیرضا رضوی به کار خود پایان داد.

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس

اجلاس رؤسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه محرم + عکس
captcha