به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ic-el.com، در این اجلاس جمعی از روحانیون و علمای شیعه از سراسر بریتانیا پیرامون موضوع توسعه و تقویت مدارس اسلامی پایان هفته و نحوه گسترش و بهبود وضعیت آنها، با یکدیگر مشورت و گفتوگو کردند.
این برنامه که با قرائت قرآن توسط معصومی آغاز شد، با سخنان حجتالاسلام و المسلمین نجم، مسئول مرکز اسلامی «سکینه تراست» در لندن که اداره جلسه را نیز به عهده داشت، ادامه یافت.
وی موضوع اجلاس بیستم را جستوجوی راهکارهایی برای تقویت مدارس اسلامی آخر هفته ذکر کرد و گفت: یکی از مهمترین چالشهای پیشروی مسلمانان ساکن انگلیس تربیت نسل جدید و حفظ و انتقال ارزشهای اسلامی به آنها است.
وی تأکید کرد که این امر بدون مدارس عصرانه و آخر هفته امکانپذیر نیست و یادآوری کرد که بر اساس قوانین تصویب شده در سال 1944 که درسال 1988 تکمیل شد، اختیار آموزش و پرورش در این کشور از کلیسا گرفته و به دولتها و مقامات محلی داده شد. در پی این تغییر، دولتها بر آموزشهای سکولار تأکید کرده و رنگ و بوی مذهب از نظام آموزشی کم کم زدوده شد.
به گفته وی، با این حال با توجه به امکان تأسیس مدارس خارج از وقت (آخر هفته و عصرانه) میتوان تا حدودی این نقص را برای تربیت فرزندان خانوادههای مسلمان در این کشور جبران کرد.
در ادامه این همایش، ضامن، یکی از مسئولین مدارس آخر هفته اسلامی، گزارش مختصری از وضعیت مدرسهای که در آن اشتغال دارد، ارائه داد و گفت: این مدرسه اسلامی و شیعی 30 سال پیش و با هدف کمک به جامعه مسلمانان در مرکز اسلامی حسینیه «استنمور» تأسیس شد. در بدو تأسیس 200 شاگرد داشت که هم اکنون به 900 نوآموز در سال رسیده است.
وی افزود: این مدرسه دارای 50 کلاس و تعداد قابلتوجهی معلم است که بهطور داوطلبانه در جهت آموزش نوجوانان تلاش میکنند. مجموعه ساعاتی که دانشآموزان در طول سال از این مدرسه استفاده میکنند، 98 ساعت است و دانشآموزان در دو گروه سه و نیم تا هشت و نیم ساله و هشت و نیم تا 14 ساله طبقهبندی شدهاند.
وی موضوعات مورد تدریس را عقاید، احکام، تاریخ، اخلاق و قرآن برشمرد و در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص ساختار سازمانی مدرسه بیان و اظهار کرد: از سال 2013 رویکرد جدیدی مبنی بر ارزیابی دروس و کلاسها اتخاذ شده است. در این رویکرد توجه بیشتری به دروس اصول عقاید شده و ایجاد دورههای آموزشی برای معلمین در اولویت قرار گرفته است.
حجتالاسلام سیدعباس نقوی، یکی از اعضای هیئت امنای جامعه علمای شیعه اروپا نیز در ادامه این برنامه سخنانی در رابطه با فواید آموزش به طور عام بیان و تأکیدکرد: آموزش را نباید به عنوان وسیلهای برای زندگیکردن که باید به عنوان خود زندگی مورد توجه قرار داد.
حجتالاسلام نقوی گفت: آموزش بهترین وسیله ایجاد برابری در جامعه و بزرگترین هدیه انسان به خودش و به جامعه است.
وی در ادامه عدم توجه به علم و کمبود دانش در جوامع مسلمان را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: از مجموع 800 برنده جایزه نوبل تاکنون فقط 10 نفر از آنها مسلمان بودهاند که از آن ده نفر هم 6 نفر برنده جایزه صلح هستند. به این ترتیب فقط 4 مسلمان جایزه نوبل در موضوعات علمی دریافت کردهاند.
به گفته وی در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا نام هیچ دانشگاهی از کشورهای اسلامی دیده نمیشود.
وی در ادامه مشکلات جوانان مسلمان در جامعه بریتانیا را مورد بررسی قرار داد و تماس با فرهنگ عامه، رسانهها و فرهنگ جوانان انگلیسی را از جمله این چالشها برشمرد و گفت: مجلس علمای شیعه در اروپا تاکنون هفت عنوان کتاب آموزشی منتشر کرده که هشتمین آن کتابی است با همکاری حجت الاسلام محمد علی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس.
وی در ادامه بر اهمیت چاپ کتابهای درسی اسلامی تأکید و توضیحاتی در مورد آزمونهای اسلامی این مؤسسه در راستای پرورش معلمان دروس دینی ارائه کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدمرتضی کشمیری، نماینده آیتالله العظمی سیستانی در انگلستان سخنران دیگر اجلاس بود که ابتدا درگذشت عالم ربانی آیتالله شیخ محمد مهدی آصفی را تسلیت گفت و او را مردی معرفی کرد که عالم، عامل و زاهد نسبت به دنیا بود.
وی گفت: با توجه به شناخت نزدیک آن مرحوم از حدود سالهای 1970 و همنشینی و همسایگی با وی میتواند با قاطعیت بگوید که وی مردی واجد اخلاق و صفات نیکو بود و مهمترین ویژگیاش این بود که به آنچه میگفت خود نیز عمل میکرد.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدمرتضی کشمیری با ذکر برخی آیات و روایات یادآوری کرد که همه انسانها و مهمتر از همه روحانیون باید همانطور رفتار کنند که موعظه میکنند.
وی با ذکر خاطرهای از آیتالله سیستانی اظهار کرد: مهمترین وظیفه یک روحانی آن است که به گفتههای خود عمل کند.
سخنران بعدی این اجلاس حجتالاسلام والمسلمین شیخ عیسی جهانگیر، رئیس کالج اسلامی لندن بود که به برخی نقاط قوت و ضعف آموزشی و مدارس اسلامی در انگلستان اشاره کرد.
وی سابقه طولانی مدارس اسلامی، ارتباط با علما و خودجوشبودن فعالیت معلمین این مدارس را از جمله نکات مثبت برشمرد و در ادامه به بررسی برخی چالشهای پیش روی این مدارس پرداخت.
شیخ عیسی جهانگیر کمبود تماس بین این مدارس را یکی از نقاط ضعف موجود برشمرد و به برخی از ابتکارات کالج اسلامی برای برطرفکردن این کاستی اشاره کرد و توضیح داد: کالج اسلامی سعی کرده است از طریق ایجاد شبکه بین مدارس، برگزاری نشستهای مشترک، برگزاری مسابقات بین مدارس، تدارک سفر به قم و مشهد برای مدرسین، برگزاری کارگاههای آموزشی در محل کالج و به طور آنلاین و همچنین اجرای برنامههای تابستانی قدمهایی در جهت حصول این مقصود بردارد.
وی در ادامه کمبود صلاحیت علمی معلمین و همچنین عدم جذابیت در متون تدریسشده و روش تدریس غیرجذاب را از دیگر چالشهای پیشروی مدارس برشمرد و بهرهمندی از کارشناسان هنری را به عنوان راهی برای جذابکردن متون درسی معرفی و برپاکردن گردشهای علمی و اردوهای خارج از شهر را روشهای عملی برای جذابکردن آموزش دینی برشمرد.
حجتالاسلام و المسلمین شیخ علی عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن در نوبت سخنرانی خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از مسؤولین مرکز اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین شمالی به خاطر برگزاری این اجلاس به دو مطلب در زمینه تقویت مدارس اسلامی اشاره کرد.
وی در ابتدا شناسایی نیازمندیهای مسلمانان ساکن انگلستان و نیازسنجی را به عنوان اولین قدم، مورد تأکید قرار داد و گفت: برای پاسخدادن به هر نیازی باید ابتدا میزان درخواست و تقاضا برای آن نیاز را برآورد کرد.
شیخ علی عالمی یادآوری کرد که حدود بیست سال پیش و در حین انجام مقدمات برای تأسیس مرکز اسلامی انگلیس با مقامات ایرانی در این رابطه دیدار و توصیه کرده است که آموزشگاه و مدرسه از جمله نیازهای ضروری است.
وی زمانه فعلی را از نظر مشکلات عقیدتی بدترین زمانه دانسته و با توجه به اختلافات بین مسلمانان، ریشه همه این مشکلات را ضعف عقاید و وظیفه اصلی و واجب بر همه علما را شناساندن اسلام و احکام واقعی آن در عصر حاضر دانست و بر اهمیت کسب دانش و معرفت از طریق اهل بیت(ع) تأکید کرد.
سخنران دیگر این نشست حجتالاسلام والمسلمین ظفر عباس ملک، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا بود که سخنان خود را با تسلیت درگذشت آیتالله آصفی آغاز کرد.
وی با یادآوری خاطره آقای عالمی از دیدار بیست سال پیش با مسؤولین ایرانی گفت که آن جلسه را به خاطر می آورد و یادآوری کرد که تأسیس و ایجاد مدارس اسلامی برای تربیت و آموزش فرزندان خانوادههای مسلمان این کشور از اهم موضوعات و دغدغههای روحانیون مقیم این کشور است.
سخنران پایانی این اجلاس حجتالاسلام والمسلمین محمد علی شمالی نماینده آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای(مد ظله العالی) در بریتانیا و رئیس مرکز اسلامی انگلیس نیز ضمن تشکر از حضور علما و خطبا در این همایش، حفظ جامعه در مسیر درست را وظیفه دشوار علما در جهان فعلی برشمرد.
وی در ادامه ضمن ناکافیدانستن تعداد مدارس اسلامی در انگلستان و نگرانکننده بودن این وضعیت از علما و خطبا خواست که همواره جامعه مورد خطاب خود را برای کمک به تأسیس اینگونه مدارس تشویق کنند.
حجتالاسلام والمسلمین شمالی وضعیت آمریکای شمالی و حتی آفریقا از نظر تعداد مدارس اسلامی و شیعی را از اروپا بهتر برشمرد و خواستار فعالیت بیشتر برای ایجاد اینگونه مدارس شد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس با تأکید بر اینکه اداره و مدیریت این مدارس کاری بزرگ و دشوار است، از علما خواست تا با این مدارس بیشتر در تماس بوده و آنها را از تجربیات خود برخوردار کنند.
وی متمرکزکردن تجربیات مدارس اسلامی شیعیان و ایجاد شبکه همکاری بین آنها را از اهداف و رسالتهای مرکز اسلامی انگلیس دانست و جایزه «علامه طباطبایی» را وسیلهای برای تشویق جوانان به موفقیت تحصیلی برشمرد.
حجتالاسلام والمسلمین شمالی معرفی شخصیت علامه طباطبایی را به عنوان الگویی مناسب برای جوانان مسلمان یکی دیگر از اهداف این جایزه معرفی کرد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس برگزاری دورههای آموزش عقاید برای معلمین شامل 40 روز در قم و 4 روز در مشهد را نیز یکی دیگر از ابتکارات مرکز در زمینه تقویت مدارس معرفی کرد و ضمن تسلیت درگذشت آیتالله آصفی سخنان خود را به پایان برد.
جایزه علامه طباطبایی هر ساله به سه نفر از دانشآموزان برجسته مسلمان که رتبههای بالا در نظام آموزشی مدارس انگلستان کسب کنند، تعلق میگیرد.
طبق اعلام در این نشست، فردا، 19 خرداد، به مناسبت درگذشت مرحوم آیتالله آصفی مجلس ترحیمی در مرکز اسلامی انگلیس برگزار خواهد شد.