امام علی(ع) طلایه‌دار وحدت و حامی خلفا در برابر معاندان بود
کد خبر: 4073459
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
در وبینار «غدیر از منظر مذاهب» تأکید شد؛

امام علی(ع) طلایه‌دار وحدت و حامی خلفا در برابر معاندان بود

سخنرانان خارجی وبینار بین‌المللی «مسئله غدیر از منظر مذاهب اسلامی» امام علی(ع) را طلایه‌دار وحدت و مرد عدالت برشمرده و تأکید کردند: آن حضرت بهترین پشتیبان ابوبکر و یاور عمر در همه امور بود و هنگامی که خانه عثمان مورد محاصره گردنکشان قرار گرفت، در کنار او ایستاد.

وبینار«غدیر از منظر مذاهب اسلامی»به گزارش ایکنا، این وبینار عصر دیروز، سوم مردادماه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور علمای شیعه و سنی به صورت حضوری و مجازی در تهران برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل این مجمع با اشاره به آیات قرآنی دعوت‌کننده به وحدت و دوری از تفرقه اظهار کرد: اصل مسئله غدیر نزد شیعه و سنی ثابت شده است، واقعه‌ای است مورد اجماع و اصل وقوع حادثه مورد انکار نیست.

بنا به اعلام روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وی افزود: ما مسلمانان علاوه بر نقاط اشتراک باید در مورد مباحث اختلافی نیز با یکدیگر صحبت کنیم تا دستاویزی برای دشمنان اسلام نباشد.

شهریاری تصریح کرد: اخلاق اختلاف بسیار مهم است، ممکن است بین ما انسان‌ها اختلافات سلیقه‌ای و نه الزاما عقیده‌ای، تاریخی، مذهبی و… وجود داشته باشد. بنابراین باید بتوانیم به درستی و با جدال احسن اختلافات بین خود را ساماندهی کنیم تا دشمن نتواند در بین ما اختلاف ایجاد کند.

وی تأکید کرد: لازم نیست هر اختلاف سلیقه‌ای را به سمت اختلافات مذهبی سوق دهیم و نباید بگذاریم بر سر امور سلیقه‌ای نزاع و درگیری ایجاد شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به روایت «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مولاه» گفت: ما شیعیان این روایت را حمل بر ولایت امر می‌کنیم و معتقد هستیم که ولایت ایشان از جانب خدا الهام و به پیامبر(ص) ابلاغ شده است. اما اهل سنت ولایت را در اینجا به معنای دوستی می‌گیرند.

 وی در پایان یادآور شد: ماهمه با هم برادریم و در کنار هم زندگی می‌کنیم و تعابیر مختلفی در مورد غدیر داریم که اینها مشکلی نیست و باید سعی کنیم موارد این چنینی موجبات وحدت و نه اختلاف بین ما را فراهم آورد.

امام علی(ع)؛ مرد عدالت

شیخ زهیر جعید، هماهنگ‌کننده جبهه عمل اسلامی لبنان نیز در ادامه وبینار با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام علی(ع) و عید غدیر گفت: با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که امت اسلام با آن مواجه است، از جمله تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و مجبورکردن برخی سازمان‌های عربی برای ایستادگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، امروز بیش از هر زمانی نیاز به تمرکز بر سیره امام علی(ع) به عنوان یک شخصیت وحد‌ت‌گرا در تمام زمینه‌های فکری و عقیده‌ای و معنوی داریم.

وی ادامه داد: امام علی(ع) مرد عدالت، وحدت و همبستگی بین همه مسلمانان بود و رحمت او شامل همه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان می‌شد، به همین دلیل پیامبر(ص) در روز عید غدیر می‌فرمایند؛ هرکس را من مولای اویم از این پس علی(ع) مولای اوست.

شیخ زهیر جعید، هماهنگ‌کننده جبهه عمل اسلامی لبنان

شیخ زهیر جعید گفت: امام علی(ع) پیوسته برای منافع اسلام و وحدت مسلمانان و جلوگیری از تفرقه بین آنان در تلاش بود؛ بهترین پشتیبان ابوبکر بود و در جنگ ابوبکر با منافقینی که از دین خارج شده و زکات را ترک کرده بودند، ایستاد؛ یاور عمر در همه امور بود، به طوری که عمر می‌گوید اگر علی نبود عمر هلاک می‌شد و نیز هنگامی که خانه عثمان مورد محاصره گردنکشان قرار گرفت، در کنار او ایستاد و امام حسن(ع)و امام حسین(ع) را فرستاد تا در مقابل خانه عثمان بایستند؛  دفاع از عثمان، به خاطر حمایت از خود عثمان نبود بلکه به خاطر خدا و اسلامی بود که امام علی(ع) می‌خواست آن را برای کل مسلمانان حفظ کند.

وی با تأکید بر اینکه امام علی(ع) به ما درس وحدت اسلامی می‌دهد، گفت: امروز می‌بینیم جمهوری اسلامی ایران با تأسی به امام علی(ع) و کرامات او، دست دوستی به سوی ‌مسلمانان جهان، مقاومت در لبنان، فلسطین و ... دراز کرده است تا تمامی مذاهب اسلامی را از طایفه ‌گری به دور نگه دارد. امیدواریم با وحدت مسلمانان به زودی شاهد آزادی قدس شریف و اقامه نماز مسلمانان در آن باشیم.

غدیر؛ روز تجدید پیمان با خط امامت

در ادامه راغده مصری استاد دانشگاه و محقق لبنانی اظهار کرد: غدیر روز تجدید پیمان با امام علی(ع) و خط امامت، عدالت و آزادی است.

وی ادامه داد: امام علی(ع)  صدای حق و عدالت و صدای ستمدیدگان، مظلومان، مستضعفان، فقرا، مساکین و ایتام در مقابل ظالمین و مستکبرین است.

راغده مصری استاد دانشگاه و محقق لبنانی

راغده مصری گفت: امام علی(ع) به خاطر کمالات معنوی و روحانی و شخصیت برجسته و رهبرگونه‌ای که داشت، قلب‌های مؤمنان و مسلمانان را به خود مجذوب کرده است.

وی بیان کرد: غدیر روایتی متواتر در نزد تمام مسلمانان است؛ حب امام علی(ع) تنها مختص مسلمانان نیست، بلکه قلب‌های تمامی آزادگان جهان و دوستداران عدالت از طوایف و مذاهب مختلف به سوی آن امام بزرگ معطوف شده و این همان چیزی است که ما از مدرسه امام علی(ع) فرا گرفته‌ایم و رمز وحدت و حفاظت از منافع مسلمانان است.

این محقق لبنانی گفت: در این روز مبارک بار دیگر تجدید پیمان با خط امام علی(ع) می‌کنیم که امامت، ولایت و رهبری حکیمانه در او تجسم‌ یافته است؛ تا همه با قلب واحد و دست واحد در مقابل ظالمین و گردنکشان بایستیم؛ غدیر روز تجدید با اصول و ارزش‌هایی است که به امام(ع) تعهد می‌دهیم به آن پایبند باشیم، ارزش‌هایی که به وحدت اسلامی، تقریب، همزیستی و کنارگذاشتن اختلافات فرا می خواند.

فضایل امام علی(ع) قابل انکار نیست

شیخ «آفتاب احمد اعوان»، اندیشمند پاکستانی نیز تأکید کرد: از جمله فضایل امام علی(ع) بر سایر صحابه محبت خدا و رسول او نسبت به ایشان بود، به طوری که پیامبر(ص) در جنگ خیبر فرمود: همانا فردا این پرچم را به مردی که خدا و رسولش(ص) را دوست دارد و نیز خدا و رسول (ص) او دوست دارند، خواهم داد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) برای رسول خدا(ص) به منزله هارون برای موسی(ع) بود و شاهد آن آنجاست که پیامبر خطاب به امام علی(ع) می‌فرماید: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی؛ همان‌طور که در جای دیگر خطاب به امام علی(ع) می‌فرماید: «أما أنت يَا عَلِيُّ فَخَتَنِي وَ أَبُو وُلْدِي وَ أَنْتَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْكَ» اما تو یا علی (ع) داماد من هستی و پدر فرزندان منی و من از تو هستم و تو از من هستی.

شیخ «آفتاب احمد اعوان»، اندیشمند پاکستانی

آفتاب احمد گفت: پیامبر(ص) امام علی(ع) را به عنوان همسر دختر خود فاطمه(س) انتخاب کرد و او یکی از 10 نفری است که پیامبر(ص) به او وعده بهشت داده است؛ او از نخستین کسانی که خداوند خبر داده از آنان راضی است و آنها از او راضی هستند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) پدر نوه‌های رسول خدا(ص) یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) سرور جوانان اهل بهشت است.

وی با ذکر روایات دیگری در باب فضیلت امام علی(ع) گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند فضیلت امام علی(ع) را با این همه شواهد و روایات متواتر منکر شود.

«عماد حمرونی»، فعال اسلام‌گرا از فرانسه دیگر سخنار وبینار بود که اظهار کرد: اسلام پیوسته در تلاش برای ایجاد جامعه‌ای واحد و متحد بر پایه اخلاق و ارزش‌های الهی، روح عدالت و برادری، به دور از تعصبات دینی و فرقه‌ای بوده و تفاوتی بین عرب و عجم مگر براساس  تقوا قائل نبوده؛ بلکه بر مبنای ارزش‌های عدالت و احسان بنا نهاده شده است.

وی ادامه داد: اسلام، جماعت را به عنوان یکی از ابزارهای تحقق اهداف خود از جمله همکاری بر پایه نیکی و تقوی و تمسک به ریسمان الهی در راستای اطاعت از خدا و رسول(ص) قرار داده است.

این فعال اسلام‌گرا اظهار کرد: امام علی(ع) طلایه‌دار وحدت بود؛ به طوری که در قضیه خلافت با اینکه می‌دانست حق با اوست و می‌توانست برای دفاع از حق خود قیام کند، اما به خاطر مصلحت امت و اسلام صبر پیشه کرد؛ چرا که در شرایط آن روز قیام‌کردن به مصلحت عموم جامعه نبود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در تمام سختی‌ها و ناملایمات همراه مردم بود و به حاکمان زمان مشورت می‌داد؛ در تاریخ ثبت است که امام علی(ع) در بیش از ۹۰ مورد در مسائل نظامی، اقتصادی، سیاسی و دینی به عمر مشورت داده و عمر از نظر او استفاده کرده است.

امام علی(ع) خلفا را دشمن نمی‌دانست

حمرونی اضافه کرد: ابوبکر نیز همواره از راهنمایی‌هایی امام علی(ع) بهره می‌برد؛ حال اگر ابوبکر و عمر به امام(ع) اطمینان نداشتند چگونه از راهنمایی‌های ایشان استفاده می‌کردند؟ امام(ع) به خلفا به عنوان دشمن خود نگاه نمی‌کرد؛ آنها نیز در مقابل به امام‌(ع) به عنوان معاون و مشاور خود در راستای مصالح دین و امت می‌نگریستند.

«عماد حمرونی»، فعال اسلام‌گرا از فرانسه

حمرونی افزود: با اینکه امام علی(ع) با برخی از سیاست‌های عثمان مخالف بود، اما بارها بین عثمان و مخالفین وی میانجی‌گری کرد و برای ممانعت از قیام علیه عثمان تلاش زیادی کرد.

این فعال اسلام‌گرا گفت: امام علی(ع) تا آخرین لحظات عمرش به امر وحدت امت اسلام اهتمام داشت؛ امام(ع) می‌دانست قاتل او ابن ملجم از خوارج است و می‌دانست که آنها او را به سوی ارتکاب این جنایت سوق داده‌اند، اما نمی‌خواست قتل او عامل جدیدی برای ایجاد مشکل در امت باشد.

وی در پایان با بیان این‌که وحدت قبل از اینکه مصلحتی سیاسی و موقت باشد، اصل دینی و واجب شرعی است، تأکید کرد: سیره امام علی(ع) نشانه اخلاص عمیق او در دین و دغدغه همیشگی او برای ایجاد وحدت بین امت اسلام بود.

انتهای پیام
captcha