امام علی(ع) برترین انسان برای زمامداری حکومت اسلامی بود
کد خبر: 4071674
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
استاد قرآن لبنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

امام علی(ع) برترین انسان برای زمامداری حکومت اسلامی بود

شیخ طلال المسمار استاد قرآن در لبنان با بیان اینکه حضرت علی(ع) به دلیل شایستگی‌هایی که برای رسیدن به جانشینی پیامبر(ص) داشت، از طرف خداوند برگزیده شد، گفت: امام علی(ع) یک فرد معمولی نبود؛ بلکه برترین انسان برای رسیدن به رأس حکومت اسلامی بود.

امام علی(ع) برترین انسان برای زمامداری حکومت اسلامی بودبه گزارش ایکنا، واقعه غدیر که به موضوع امامت امیرالمؤمنین علی(ع) و جانشینی پیامبر(ص) اشاره دارد، از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

شیخ طلال المسمار، استاد قرآن و داور بین‌المللی قرآن کریم از کشور لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا به مناسبت عید غدیر به تشریح تعبیر عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی) برای این عید پرداخت.

شیخ المسمار در ابتدای سخنانش به بخشی از آیه سه سوره مائده درباره واقعه غدیر اشاره کرد که خداوند در آن می‌فرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم».

شیخ المسمار با بیان اینکه این آیه شریفه به یکی از بزرگترین رکن اسلام اشاره دارد که در آن کمال در دین و فضل و رضایت  خداوند متعال بوده است، گفت: در غدیر، نقصان، خسران و خذلان از سر امت برداشته شد. از همین رو پیامبر(ص) فرموده است: «من كنت مولاه، فهذا علي مولاه، أللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله: هر که را مولا منم علی مولای اوست. خدایا دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را دشمن بدار، یاری کن هر که او را یاری کرد و خوار کن هر که او را خوار کرد».

این استاد لبنانی عید غدیر را بزر‌گ‌ترین عید خداوند توصیف کرد و گفت: این عید به دلیل عمق معنایی و تأثیر زیادی که در مسیر امت اسلامی دارد، از همه اعیاد اسلامی بزرگ‌تر است.

او با تأکید بر اینکه انتخاب زمان برای اعلام ولایت توسط رسول اکرم (ص) انجام نشده بود، گفت: این انتخاب خداوند بود. از همین رو خداوند متعال در آیه 67 سوره مائده فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ: یعنی این یک رسالت الهی است که تو ای پیامبر باید به مردم برسانی و پیامبر هم از فرمان خداوند اطاعت کرد».

شیخ طلال با بیان اینکه واقعه غدیر تکلیف امت اسلامی را از نظر رویکرد و حکومت مشخص کرد، گفت: قرآن کریم معیاری است که تکلیف و مسیر امت اسلامی را مشخص کرد، در شرایطی که امت از معیار قرآنی منحرف شده و تکلیف خود را نمی‌دانست.

وی افزود: حضرت رسول اکرم(ص) می‌دانست که هر آنچه خداوند به آن فرمان داده از سوی امت اسلامی پیاده نشده است، در حالی که پیامبر در خصوص آن، امت را مطلع کرده بود و از همین رو قرآن کریم پس از پایان مراسم انتصاب امیر المؤمنین به عنوان ولی امر مسلمین در همان آیه سه سوره مائده آورده است: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ: امروز كسانى كه كافر شده‏ اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‏‌اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد».

این استاد لبنانی ادامه داد:  در این روز(عید غدیر) کسانی که کفر ورزیدند ناامید شدند، زیرا اراده خداوند متعال محقق شد، چیزی که از آن هراس داشتند و همه تلاش خود را برای محقق نشدن آن به کار بسته بودند، محقق شد همان طور که در آیه 82 سوره یونس آمده است:«وَيُحِقُّ ٱللَّهُ ٱلْحَقَّ بِكَلِمَٰتِهِۦ وَلَوْ كَرِهَ ٱلْمُجْرِمُونَ»

شیخ المسمار تأکید کرد: واقعه غدیر، خواست خداوند تبارک و تعالی بود که برآورده شد و ولایت، امر خداست و روزی می‌رسد که امت اسلامی، چشمان خود را به این واقعیت باز خواهد کرد تا این معیار را پیاده و فرمان خدا را اجرا کند و اولیای واقعی خدا را به عنوان ولی امر خود برگزیند. از این رو اهمیت غدیر روشن می‌شود و از همین رو بزرگ‌ترین عید خداست، زیرا بیانگر قانون خداوند و معیار انتخاب ولی امر امت است.

غدیر معیار برگزیدن ولی امر امت اسلامی است/

این شخصیت لبنانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) به دلیل شایستگی‌هایی که برای رسیدن به این مقام الهی داشت، از طرف خداوند برگزیده شد، گفت: ایشان یک فرد معمولی نبودند؛ بلکه برترین انسان برای رسیدن به رأس حکومت اسلامی بودند.

او در ادامه در توصیف امیر المؤمنین علی(ع) گفت: علی اولین مردی که اسلام آورد، علی صادق‌ترین مردم در ایمان و والاترین آنهاست. علی معتمد‌ترین مردم است. علی خاشع‌ترین مردم در برابر خداست. علی بهترین، شریف‌ترین، رفیع‌ترین و خطیب‌ترین مردم است. علی نزدیک‌ترین به رسول خدا و شبیه ترین به او در هدایت بشریت است، علی بهترینشان در عمل است. علی، عارف‌ترین است.

او در ادامه به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد که می‌فرماید: «وَ إِنَّمَا أَنَا قُطْبُ الرَّحَى: و من قطب و میخ آسیاب هستم که آسیاب به اطراف من دور می‌زند» و افزود: یعنی در نبود علی رشته امور گسیخته می‌شود. علی (ع) معیار و میزان است و از همین رو ولی و سرور و رهبر امت است.

شیخ المسمار همچنین به بخشی از زیارت امیر المؤمنین متعلق به حضرت خضر اشاره کرد که می‌خواند: «وسبقت سبقاً بعيداً، وأتعبت من بعدك تعباً شديداً: و بسيار بسيار پيشى گرفتى و پس از تو هر کس هر چه بکوشد به درجه تو نرسد.»

وی تأکید کرد: حضرت علی(ع) با داشتن معیارهای  تعالی و تمایز در اسلام، ویژگی‌های شخصیتی اولین رهبر مسلمانان را مشخص کرد و بر اساس آنچه گفته شد روشن شد که خداوند، یک روز را معیار و ملاک انتخاب ولی امر امت قرار داد که پیروی از او و پذیرش ولایت او واجب است و بزرگ‌ترین عید خدا و آن روز، عید غدیر بود.

خبرنگار: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha