آیت‌الله قائم‌مقامی: عاشورا قصه قصه‌هاست
کد خبر: 4073564
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
گزارش ایکنا از رونمایی هشت فراخوان هنری هیئت

آیت‌الله قائم‌مقامی: عاشورا قصه قصه‌هاست

نشست خبری فراخوان‌های هنری رسانه‌ای هیئت ظهر امروز سه‌شنبه ۴ مرداد در مجموعه فرهنگی هنری شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه برگزار شد.

به گزارش  ایکنا، نشست خبری فراخوان‌های هنری رسانه‌ای هیئت امروز سه‌شنبه چهارم مرداد در مجموعه فرهنگی هنری شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، کارشناس مذهبی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه ماجرای عاشورا قصه‌ای است که متفاوت از قصه‌های دیگر است، گفت: ماجرای عاشورا و کربلای امام حسین(ع) قصه قصه‌ها و قصه‌‌ای مطلق است، یعنی تمام ماجرای دیگر انسان‌ها متأثر از آن است.

وی ادامه داد: در عاشورا یک دوگانگی داریم در این قصه ظلماتی مطلق را داریم که فوق آن وجود ندارد و با شهادت امام حسین(ع) ظلمت مطلق حاکم می‌شود اما در نقطه مقابل نوری هم ظاهر می‌شود که مانند یک انفجار نور است. این نور مقطعی و برهه‌ای نیست. یکی از ویژگی‌های دستگاه امام حسین(ع) این است که کسی که در آن وارد می‌شود با حقیقتی آشنا می‌شود که برگشت ندارد و خاموش‌شدنی نیست.

وی افزود: کسی که در دستگاه امام حسین(ع) به معرفت برسد، برگشت ندارد. اگر زیبایی در این دستگاه تجلی کند به زشتی منجر نمی‌شود. اگر در دستگاه ایشان لذت را تجربه کند لذت واقعی است و دیگر از آن دست نخواهد کشید. اگر کسی به این دستگاه وارد شود دیگر خارج نخواهد شد.

قائم‌مقامی با اشاره به اینکه در این قصه عاشورا در پی ظلمت مطلق انفجار نور رخ می‌دهد و علم و حقیقت پدیدار می‌شود،‌گفت:‌ انسان در شرایطی زنده خواهد بود که حقایق به آن برسد که در دستگاه امام حسین (ع) اینگونه است. در دستگاه امام حسین(ع) عالمی غم‌زده می‌شود و پس از آن شادی آن را فرا می‌گیرد، شادی‌ای که از مجرای عزاداری حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه عاشورا بشریت را از تراژدی نجات می‌دهد، ‌گفت: انسان در دستگاه امام حسین(ع) هم زیبایی، شور، احساس و هنر را به دست می‌آورد و در فراخوان این سوگواره‌ها بنا داریم با عکاسی، پوستر، نقاشی، فیلم و صوت توسط هنرمندان آنها را روایت کنیم. هر هنری مانند شعر، عکس و ... از عاشورا نشأت گرفته است.

رونمایی هشت فراخوان

در ادامه رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر در این نشست با اشاره به اینکه امسال دهه دوم فعالیت‌های این مجموعه و همچنین فعالیت‌های هنر هیئت آغاز شده است،‌ گفت: در نخستین سال فعالیت سوگواره عکس و پوستر هیئت را آغاز کردیم که قدیمی‌ترین فراخوان ما بود که امسال وارد یازدهمین دوره فعالیت آنها شده‌ایم که متناسب با عمر فعالیت جامعه ایمانی مشعر است. امروز ۸ فراخوان را رونمایی می‌کنیم که در روزهای آتی سه فراخوان دیگر نیز اعلام خواهد شد تا در سال ۱۴۰۱ مجموعه ۱۱ فراخوان در حوزه هنر و رسانه هیئت داشته باشیم.

وی افزود: این فراخوان‌ها شامل یازدهمین سوگواره عاشورایی، عکس هیئت یازدهمین سوگواره عاشورایی پوستر هیئت، سومین سه‌سالانه نشانه هیئت، سومین فراخوان گرافیک متحرک هیئت، سومین فراخوان تولیدات ویدئویی هیئت، سومین فراخوان تولیدات صوتی هیئت است و از سال گذشته رشته تصویرسازی و حروف‌نگاری هیئت را هم از بخش پوستر جدا کردیم که برای امسال دومین فراخوان تصویرسازی هیئت و دومین فراخوان حروف‌نگاری هیئت را هم خواهیم داشت.

آبفروش افزود: در روزهای آتی فراخوان سرود و فراخوان تعزیه با نگاه ظرفیت اجرا شدن در هیئت و همچنین چهارمین فراخوان گرافیک محیطی هیئت نیز اعلام خواهد شد تا در مجموع برای محرم امسال ۱۱ فراخوان هنری و رسانه‌ای داشته باشیم.

دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: از اول محرم دریافت آثار در دو وبگاه هنر هیئت و رسانه هیئت انجام می‌شود و هنرمندان تا ۲۲ مهرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. ان‌شاءالله بنا داریم در آذرماه اختتامیه این فراخوان‌ها و سوگواره‌ها را برگزار کنیم. اختتامیه‌ای که گردهمایی هنرمندان هیئتی خواهد بود.

در پایان این نشست با حضور آیت‌الله قائم مقامی، رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، محمدعلی کشاورز داور بخش نشان هیئت، سید عباس میرهاشمی داور بخش عکس هیئت، هاجر سلیمی نمین داور بخش پوستر و تصویرسازی، صابر شیخ رضایی داور بخش پوستر و حروف نگاری و کرباسی باف داور بخش صوتی و تصویری هیئت از پوسترهای این 8 فراخوان رونمایی شد و داوران نیز توضیحاتی درباره بخش‌های خود ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha