حال دلم جز پای رحل قرآن خوب نیست + فیلم
کد خبر: 4073712
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
مهمان «صهبا»؛

حال دلم جز پای رحل قرآن خوب نیست + فیلم

غلامرضا احمدی، فعال قرآنی در «صهبا» از کودکی و جوانی خود گفت و این که چگونه محبت و روی خوش استاد جلسه، او را در کنار رحل قرآن نشاند، به گونه‌ای که هر چقدر تلاش کرد تا آرامش را در جای دیگری جستجو کند، کمتر یافت و این بار با علم به آن داشته لایزال، به دامان گمشده خود بازگشت.

آخرین برنامه تلویزیونی صهبا شبکه تلویزیونی قرآن و معارف سیمابه گزارش ایکنا، آخرین قسمت برنامه تلویزیونی صهبا شامگاه گذشته، پنجم مردادماه، با حضور غلامرضا احمدی، پیشکسوت قرآنی و با اجرای هادی ربیعی، کارشناس‌مجری برنامه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. طبق روال این برنامه از مراحل زندگی مهمان به ویژه دوران اوج فعالیتش در امور قرآنی، با نمایش عکس و فیلم و مرور خاطرات گفته می‌شود. برنامه‌ای که سعی کرد تا رویکردی متفاوت با دیگر برنامه‌های این شبکه داشته و فضای بازتری را برای بیان خاطرات فراهم کند.  

غلامرضا احمدی از اعضای گروه تواشیح و همخوانی اُسوه، سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. او متولد 13 فروردین 1347 در غرب تهران و محله دامپزشکی و خیابان هاشمی است. در رشته ریاضی دانشگاه شهید آیت‌الله بهشتی تحصیل کرده و حضور استاد شهریار پرهیزکار، دیگر پیشکسوت و حافظ کل قرآن، به عنوان هم‌دانشگاهی‌اش را از افتخارات خود می‌داند و صدای پدر مرحومش را زیباترین صدایی می‌داند که شنیده است.

او که هم‌اکنون مدیر گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است و در برخی از برنامه‌های این شبکه و شبکه قرآن سیما اجرا دارد، درباره ورودش به فعالیت‌های قرآنی چنین می‌گوید: پدرم، خادم قرآن و اهل بیت بود و مادرم، آیات و ابیات آئینی زیادی را از حفظ داشت و مجلس روضه و قرائت قرآن در خانه ما همیشه برپا بود، ولی جرقه اصلی برای ورود به عرصه قرآنی آن هنگامی بود که در مسیر منزل عمویم مرحوم حاج قاسم احمدی در حوالی میدان اعدام(محمدیه فعلی) با جلسه قرآنی روبرو شدیم که ما چند کودک را به گرمی به داخل جلسه دعوت و پذیرایی کردند و این شد که آنجا شد محل رفت و آمد ما و فراگیری قرآن.

احمدی ادامه می‌دهد: معلم آن جلسه استاد محمدحسین سبزعلی بود. ایشان به من گفتند: می‌توانی قرآن بخوانی؟ گفتم: نه، گفت: می‌توانی صلوات بفرستی؟ گفتم: نه. گفت: بیا این جایزه‌ات. همین شیوه برخورد موجب شد که به مدت بیست سال از خیابان دامپزشکی به عشق جلسه قرآن به میدان محمدیه بروم. من از محضر استادانی چون علی سیاح‌گرجی، سیدمحسن خدام‌حسینی، سیدمهدی سیف و سیدمحسن موسوی‌بلده نیز بهره‌مند شده‌ام.

او معلم را در جذب قرآن‌آموز مؤثر دانست و به حضورش در مسجد فاطمه الزهرا(س) محله‌ دامپزشکی اشاره کرد و افزود: امام جماعت مسجد، روحانی خوش‌اخلاقی بود، ما در آن مسجد هم نماز خواندیم و با خدا و قرآن آشنا شدیم و هم بازی کردیم و بزرگ شدیم.

این فعال قرآنی نخستین نوار کاست برای شنیدن و تمرین تلاوت را تلاوت سوره کهف استاد راغب مصطفی غلوش عنوان کرد که از نغمه‌سرای اسلامی در میدان ارگ تهران تهیه کرده بود.

احمدی درباره علت حضورش در برهه‌ای از زندگی به عنوان سرپرست و روابط عمومی باشگاه پرسپولیس چنین می‌گوید: به نمایشگاه قرآن، شبکه‌های قرآنی و نیز برای اجرا در محافل قرآنی دعوت می‌شدم. روزی برای اجرا در یکی از محافل به مشهد مقدس دعوت شده بودم. در موقع رفتن در فرودگاه، زیر لب گفتم، خدایا دیگر خسته شدم. همان شد که آن محفل مشهد کنسل شد و پس از آن خداوند تمام نعمت‌های قرآنی را از من گرفت و این برکت از زندگی‌ام رفت. من فوتبالیست‌ها را دوست دارم و فوتبال زیاد بازی می‌کردم پس از آن به پرسپولیس رفتم. آنجا هم مکان خوبی بود و حتی آنجا هم همچنان علاقه‌مند به اجرای همخوانی قرآن بودم و حتی روی نیمکت ذخیره نیز جمع‌خوانی قرآن داشتیم. ولی باید پذیرفت که آن فضا نیاز به کارشناس فوتبال داشت. طی آن سال پرسپولیس قهرمان شد؛ دو باخت بد داشت و 17 هفته نیز باخت نداشتیم.

احمدی که پس از چند سال دوباره به فعالیت‌های قرآنی بازگشته است، ادامه می‌دهد: من خارج از کشور زندگی کردم. روی نیمکت پرسپولیس نشستم، اما در هیچ جا حال دلم به اندازه جلسه قرآن و کنار رحل قرآن و هیئت‌های امام حسین(ع) خوب نبود. بعد از هر بارانی یک رنگین‌کمان است و بعد از هر اشکی، لبخندی است و هر در بسته‌ای به اذن خداوند باز می‌شود. در هر کاری خداوند را وکیل بگیرید: «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا».

از دیگر بخش‌های آخرین برنامه «صهبا» خاطره‌گویی از محفل انس با قرآن مرحوم سیدمتولی عبدالعال و مرحوم شحات‌ انور در ایران و همراهی با این دو قاری شهیر مصری و اجرا و همخوانی دو نفره زیبای غلامرضا احمدی و هادی ربیعی از شعری با مضمون کربلا و نیز پخش‌ فرازهایی از همخوانی گروه تواشیح اسوه بود.

در آیتم‌هایی از این برنامه عکس‌هایی از جلسه آموزش قرآن مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله دامپزشکی، جلسه قرآن اردوگاه رامسر، تشرف خدمت مقام معظم رهبری، اجرای گروه‌ نوجوانان اسوه در سال 1368، همراهی با استاد محمدرضا پورزرگری و گروه تواشیح قدر در هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان، حضور اعضای گروه اسوه در بوسنی و هرزگوین و عکسی از حضور در کنار تیم پرسپولیس به سمع و نظر مخاطبان این برنامه رسید. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۱۶:۰۱
0
1
استاد و مرد تکرار نشدنی
captcha