احمد مهدوی دامغانی جامعیت حوزوی و دانشگاهی داشت
کد خبر: 4073736
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
سیدعباس صالحی:

احمد مهدوی دامغانی جامعیت حوزوی و دانشگاهی داشت

مدیر مؤسسه اطلاعات در مراسم گرامیداشت زنده‌یاد استاد احمد مهدوی دامغانی گفت: هرگز بین استاد مهدوی دامغانی و حوزه انقطاع حاصل نشد. فضای دانشگاهی هم برای او همانند زیست‌بوم علمی واقعی بود. بنابراین جامعیت حوزوی و دانشگاهی داشت و در هر دو زمینه جایگاهی شناخته شده و قابل توجه دارد.

احمد مهدوی دامغانی جامعیت حوزوی و دانشگاهی داشتبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت مرحوم احمد مهدوی دامغانی، امروز چهارشنبه 5 مردادماه با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی، با همکاری چند نهاد و مرکز فرهنگی در موسسه روزنامه اطلاعات برگزار شد.
سیدعباس صالحی، مدیر مؤسسه اطلاعات در این همایش به سخنرانی پرداخت که متن سخنان وی در ادامه می‌آید:
 
آخرین اثر استاد مهدوی دامغانی با عنوان «گلشن معنا» که امروز رونمایی می‌شود همانند بسیاری دیگر از اقدامات ایشان در مسیر خدمت به اسلام انجام شد لذا باید یاد چنین بزرگوارانی را گرامی بداریم که از ستارگان درخشان فضیلت و معرفت این وطن عزیز و جهان اسلام هستند. بنده به یکی از خصوصیات استاد اشاره می‌کنم و در ذیل آن چند نکته‌ای را عرض می‌‌کنم. استاد مهدوی دامغانی از کسانی بود که نگاه‌های زیادی را در کنار هم جمع کرده بود. جامعیت و جامعه‌پذیری و نگاه‌های متفاوت را با هم داشت، کار راحتی نیست اما استاد خصوصیات مختلفی را با هم جمع کرده بود. یکی از این موارد پیوند حوزه و دانشگاه است. استاد مهدوی از نسلی بود که رویکرد علمی و وجودی و معرفتی خود را با تکیه بر تساهل و تسامح و پیوند میان حوزه و دانشگاه پیش گرفت.

جامعیت حوزوی و دانشگاهی

ایشان اساتید برجسته حوزوی در مشهد و تهران داشت که در پیشرفت علمی وی نقشی مؤثر داشتند و مباشرت گسترده‌ای با حوزه‌های علمیه داشت و هرگز بین ایشان و حوزه انقطاع حاصل نشد. فضای دانشگاهی هم برای مرحوم مهدوی دامغانی، همانند زیست‌بوم علمی واقعی بود. ایشان در محیط دانشگاهی هم یک دانشجو و استاد عالی بود. بنابراین استاد احمد مهدوی دامغانی جامعیت حوزوی و دانشگاهی داشت و در هر دو زمینه جایگاهی شناخته شده و قابل توجه دارد.
 
نکته دیگری که در خصوصیات مرحوم استاد مهدوی دامغانی باید از آن یاد کرد اسلامیت و ایرانیت بود. جامعیت ایشان در توجه به این دو حوزه بسیار قابل توجه است. در بحث اسلامیت شاید نیاز به توضیح و تفسیر زیادی نباشد و تحقیقات ایشان کاملا آشکار است. در زمینه ایرانیت نیز عشق و علاقه فراوانی به ایران در تک تک جملات استاد وجود دارد. در آخرین مصاحبه‌ای که توسط روزنامه اطلاعات با استاد مهدوی دامغانی گرفته شده بود تعبیرات بسیار جالبی نسبت به ایران دارد و می‌گوید وقتی اسم ایران می‌آید درونم آتش می‌گیرد. همچنین می‌گوید من از بدو تولد تا همین الان که در فیلادلفیا و هزاران کیلومتر دورتر از مشهد هستم همیشه در ایران زندگی کرده‌ام. از این تعابیر در جملات ایشان بسیار زیاد است. همچنین توجه بسیار زیادی به هویت ایرانی داشتند.

توجه به زبان فارسی

نکته دیگر توجه استاد مهدوی دامغانی به زبان فارسی و گسترش آن در خارج از کشور و حضور در انجمن‌های زبان فارسی و انتشار مجله در این زمینه است که بخشی از فعالیت ایشان بویژه در چهل سال اخیر، معطوف به این نکته است. جمع این دوگانه‌ها راحت نیست. کسی که می‌‌خواند یا می‌شنود راحت می‌‌خواند و می‌‌شنود اما اینکه کسی بتواند تربیت حوزوی و دانشگاهی را پا به پای هم پیش ببرد و تربیت اسلامی و ایرانی را معارض هم نداند، این کار راحتی نیست.
نکته دیگر التزام و توجه ایشان به سنت در عین جهان‌دیدگی است. اینکه فردی زبان‌های متعددی بداند و حداقل چهل سال از عمر را در خارج از ایران زندگی کند اما همچنان تعهد به باورهای دینی و اسلامی و وفاداری و غیرت نسبت به آنها و مناسک خاص دینی داشته باشد اقدامی قابل تقدیر است.
 
وی به جوانان توصیه می‌‌کند که زیارت عاشورا بخوانند و می‌گوید زیارت مبارکه را از همان کودکی از راه گوش و با خواندن پدرم از بر کرده بودم و هیچ روز جمعه‌ای این زیارت را قطع نکردم و هر برکتی که در طول عمر برده و می‌‌برم بی هیچ شک و تردید از آثار این زیارت تاریخی است و تلاوت زیارت جامعه کبیره و زیارت عاشورا را توصیه می‌کنم. اینکه انسان بتواند هم جهان مدرن را ببیند و در آن زیست داشته اما با تمام وجود ریشه در سنت داشته باشد، هم ایرانیت و هم اسلامیت را حفظ کند و تحقق این دو گانه‌ها، به زبان آسان است و استاد مهدوی دامغانی این کار سخت را به خوبی انجام دادند.

تقدیم کتاب به آیت‌الله سیستانی

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، در ادامه این مراسم درباره آخرین کتاب مرحوم مهدوی دامغانی نکاتی را بیان کرد و گفت: این کتاب به حضرت آیت‌الله سیستانی اهدا شده است و نشانه ارادت استاد مهدوی دامغانی خدمت آن مرجع بزرگوار است. در این کتاب آمده با تمام ادب و احترام این کتاب به ساحت حضرت مستطاب آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی تقدیم می‌شود. کمترین فقیر فانی، احمد مهدوی دامغانی. 
 
وی افزود: در پیام تسلیت مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سیستانی نیز آمده است؛ بیت مکرم مرحوم آیت‌الله آقای مهدوی دامغانی، دامت توفیقاته. خبر ارتحال دانشمند فرزانه و ادیب عالیقدر آقای دکتر احمد مهدوی دامغانی، موجب بسی تأسف و تأثر گردید. فقدان آن بزرگوار که از فضایل ادبی و اخلاقی شایسته‌ای برخوردار بودند و سالیان متمادی از عمر شریفشان را در تدوین و تالیف سپری کرده بودند ضایعه‌ای غم انگیز است. اینجانب مصیبت وارده را به شما و علاقه‌مندان به آن فقید تسلیت عرض نموده و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.
 
وی گفت: مرحوم استاد مهدوی دامغانی دو جلسه در نجف اشراف خدمت آیت‌الله سیستانی رسیدند که گزارش این جلسه را برادرزاده استاد، یعنی حسین مهدوی دامغانی نوشته‌اند و یکبار نیز در سفر استعلاجی حضرت آیت‌الله سیستانی در لندن  دیدار داشته‌اند که گزارش آن جلسه نیز بعداً منتشر خواهد شد.

تسلط بر علوم اسلامی و مسیحی

همچنین اکبر ایرانی، رئیس مؤسسه میراث مکتوب در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد احمد مهدوی دامغانی گرد هم آمدیم تا یاد وی را گرامی بداریم و اوصاف نیک و الهی و انسانی وی را برای جوانان و عموم مردم بازگو کنیم. شخصیت علمی، ادبی و قدرت حافظه و تسلط ایشان در ادبیات عرب با استاد فروزانفر قابل ارزیابی است و تسلط ایشان بر علم رجال با علامه محمد خان قزوینی قابل سنجش است. اما مهمترین ویژگی‌ فرهنگی که وی را ممتاز می‌کند، سی سال معلمی در دانشگاه تهران و سی سال معلمی در دانشگاه هاروارد یعنی معتبرترین دانشگاه آمریکا است.
 
ایرانی ادامه داد: وی اغلب علوم اسلامی و مسیحی را تدریس کرد و صدها دانشجوی اسلام‌شناس تربیت کرد که بهترین اقدام برای معرفی فرهنگ صحیح اسلام و تشیع است. وی مظهر صفات انسانی، صلح، مدارا و گذشت بود. انتشار ضمیمه روزنامه اطلاعات ویژه ایشان در شماره ایشان نیز جای تقدیر و تشکر دارد.
 
انتهای پیام
captcha