اعتراض عراقی‌ها به وضعیت نابسامان خدمات دولت/واکنش‌ها + فیلم
کد خبر: 4073942
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
با ورود مردم به پارلمان عراق انجام شد؛

اعتراض عراقی‌ها به وضعیت نابسامان خدمات دولت/واکنش‌ها + فیلم

عملکرد ناموفق مسئولان دولتی در عراق باعث شده تا دامنه اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت نامناسب خدمت‌رسانی دولت معترض شده و به خیابان بیاییند.

به گزارش ایکنا، نوید بهروز، خبرنگار شبکه خبری العالم در گزارشی از بغداد اعلام کرد: مردم عراق از نبود خدمات خشمگین هستند و به همین علت عده‌ای از معترضان عراقی در میدان التحریر در بغداد تجمع کرده‌اند.

وی ادامه داد: معترضان عراقی با عبور از پل الجمهوریه در بغداد در حال عزیمت به سمت منطقه سبز بغداد هستند. پیش‌بینی می‌شود برخی شهرهای جنوبی عراق نیز شاهد تظاهراتی همانند تظاهرات در بغداد باشند.

خبرنگار شبکه خبری العالم افزود: تاکنون هیچ طرف یا حزب سیاسی در عراق مسئولیت تظاهرات را بر عهده نگرفته است. جریان صدر عراق هیچ موضعی اتخاذ نکرده و خواستار هیچ‌گونه تظاهراتی ضد نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری نشده است.

اعتراض عراقی‌ها به وضعیت نابسامان خدمات دولت/واکنش‌ها + فیلم

وی با بیان اینکه پس از نامزدی محمد شیاع السودانی، نشانه‌هایی از خروج عراق از بحران سیاسی دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی خبرها حاکی از این است که پارلمان عراق شنبه آینده برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود هفته آینده شاهد گشایش در موضوع تعیین رئیس جمهوری در عراق باشیم. السودانی سابقه بسیار خوبی دارد و از حمایت جریان‌های کردی و سنی عراق نیز برخوردار است.

دولت برای حفظ امنیت قاطعانه عمل کند

کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی در عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، نیز شامگاه امروز (چهارشنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به ساختمان پارلمان این کشور صادر کرد.

چارچوب هماهنگی اعلام کرد: رویدادهای که امروز به سرعت رخ داد و به تظاهرات‌کنندگان اجازه ورود به منطقه دولتی ویژه و پارلمان‌ و نهادهای قانونی داده شد و از طرف دیگر، عمل نکردن نیروهای ذیربط به وظایفشان شبهه‌های بسیاری را برانگیخت؛ از‌این‌رو ما دولت پیشبرد امور را مسئول کامل امنیت ادارات دولتی، کارکنان آن‌ها، هیئت‌های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی می‌دانیم و از این دولت می‌خواهیم که برای حفظ امنیت و نظم و جلوگیری از هرج و مرج و تحرکات غیرقانونی اقدماتی قاطع اتخاذ کند.

همزمان با این بیانیه، نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دوله القانون» در عراق نیز بیانیه‌ای صادر کرد و ورود تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز را «یک کارشکنی آشکار» خواند و از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق خواست که از ریخته شدن خون مردم جلوگیری کند.

گزارش‌ها از عراق حاکی است، فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی در واکنش به تظاهرات امروز در منطقه سبز و ورود معترضان به ساختمان پارلمان گفت: تظاهرات مشروع است، اما آنچه در "منطقه سبز" اتفاق افتاد شامل تخلفات غیرقابل قبول است که ورود به پارلمان هم از آن جمله است.
 

الفیاض ، رییس سازمان الحشد الشعبی عراق

 ورود به پارلمان یک عمل سیاسی محسوب نمی شود و کار آسانی نیست، من آن را تجاوز به خانه مردم می دانم.

ایراد به نیروهای امنیتی در منطقه سبز وارد است، چرا که در سطح و اندازه این حادثه نبودند.

در همه راستا، مقتدی صدر خطاب به معترضان در پیامی اعلام کرد: 

«پیامتان رسید
فاسدان را به وحشت انداختید.
دو رکعت نماز بخوانید و سالم به خانه‌هایتان بازگردید.
قیامِ محرم الحرام، قیامِ اصلاح و مخالفت با ستم و فساد است.»

اعتراض عراقی‌ها به وضعیت نابسامان خدمات دولت/واکنش‌ها + فیلم

در ادامه ویدئویی از آغاز خروج معترضان وابسته به جریان صدر از صحن پارلمان را مشاهده می‌کنید.

 همچنین دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق در توییتی در واکنش به ورود معترضان به پارلمان اعلام کرد که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز جزء مبانی دموکراسی است. اما در کنار آن باید به نهادهای دولتی احترام گذاشته شود، از املاک و دارایی‌های عمومی و خصوصی حفاظت شود و ضرورت دارد که تظاهرات مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون باشد.
انتهای پیام
captcha