کد خبر: 4074393
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
منوچهر جهانیان:

بنیادی‌ترین منبع برای تولید محتوا در زمینه گردشگری تعالی‌بخش قرآن است

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، بنیادی‌ترین منبع قابل استناد برای نظریه‌پردازی و تولید محتوا در موضوع گردشگری تعالی‌بخش را متن قرآن دانست و گفت:‌ در این کتاب مقدس آیاتی با موضوعات سیر و سفر و گردشگری با اهداف عبرت‌آموزی، تعالی‌بخشی، آموزش و ... آمده است و اصولاً سیر و سفر یکی از ابزار تبلیغ انبیا و اولیا، پرستش خدای یکتا و اجتناب از طاغوت است.

نشست «نقش رویکرد گردشگری تعالی‌بخش در مدیریت گردشگری کشور»

به گزارش خبرنگار ایکنا،‌ نشست «نقش رویکرد گردشگری تعالی‌بخش در مدیریت گردشگری کشور» با حضور و سخنرانی منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در نخستین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران برگزار شد.

در این نشست که اعضای انجمن گردشگری تعالی‌بخش و مجموعه‌های پاویون گردشگری حاضر در رویداد نیز حضور داشتند، جهانیان با اشاره به نقش گردشگری در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورها، به زمینه‌ها و ضرورت‌های ترویج گفتمان گردشگری تعالی‌بخش اشاره کرد و ظرفیت‌های این رویکرد را برای توسعه و تعالی گردشگری کشور تشریح کرد.

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به سابقه رویکرد تعالی‌بخشی در گردشگری بیان داشت که مناسبات بین جامعه میزبان محلی و گردشگران با رویکرد تعالی‌بخشی باید تعریف شود و اسنادی چون کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر این مسئله تأکید دارد.

وی ضمن پرداختن به مقولۀ مدیریت گردشگری، به‌ویژه با تمرکز به تفاوت‌های مدیریت‌های سنتی و مدیریت‌ مدرن در دوران کنونی، اظهار کرد: نخستین و بنیادی‌ترین منبع قابل استناد برای نظریه‌پردازی و تولید محتوا در موضوع گردشگری تعالی‌بخش نص و متن قرآن کریم است که در این کتاب مقدس آیاتی با موضوعات سیر و سفر و گردشگری با اهداف عبرت‌آموزی، تعالی‌بخشی، آموزش و ... آمده است و اصولاً سیر و سفر یکی از ابزار تبلیغ انبیا و اولیا، پرستش خدای یکتا و اجتناب از طاغوت است که همین آیات دلایلی محکمی را در خود دارد که بیانگر سطح بالاتر داشتن رویکرد تعالی‌بخش نسبت به سایر دیدگاه‌ها و مکاتب مادی است.

در ادامه، این استاد دانشگاه به روایاتی از ائمه معصوم(ع) اشاره کرد که در آن‌ها، سفر محکی برای شناخت جهان و مردمان است و فواید سفر از کلام امیرالمؤمنین(ع) به‌خوبی بیان شده است که سفر موجب انبساط روح، تحصیل درآمد، تأمین معاش، فراگیری علم و تجربه، آموختن آداب زندگی و تعامل و معاشرت با افراد با فضیلت و خلاق است.

همچنین، وی به بیان اهمیت و جایگاه گردشگری در کلام و بیان مقام معظم رهبری پرداخت و الگوی معنویت در گردشگری از منظر اسلامی را تشریح کرد.

این استاد دانشگاه پرهیزکاری، تهذیب نفس، خودشناسی، پایبندی به اخلاقیات، اعتماد به خداوند، روشن‌بینی و فطرت جویی را از جمله مواردی دانست که در الگوی کسب معنویت و تعالی‌بخشی در گردشگری قابل تعریف و توضیح است و لازم است تا این مسائل در سیاست‌گذاری‌های گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشکدۀ علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در بیان مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌های تعالی گرایی در گردشگری بیان کرد: ابعاد تعالی گرایی در گردشگری به اَشکال رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و درک متقابل قابل تعریف است و مؤلفه‌هایی چون آموزش و پرورش، پندآموزی، تعقل و کاوشگری و زیر مؤلفه‌هایی چون عزت‌نفس، خودشکوفایی و خوداتکایی در این قالب و در جریان گردشگری با رویکرد تعالی‌بخش ظهور و بروز پیدا می‌کند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به اصول دهگانه کدهای اخلاق جهانی گردشگری اشاره کرد: مفاد این اصول نیز در کنار مبانی دینی، فکری و اندیشه‌ای گردشگری تعالی‌بخش قرار می‌گیرد و می‌توان برای ترسیم درست افق گردشگری به آن توجه کرد. ایشان با اشاره به مدیریت گردشگری و محرک‌های آینده گردشگری بیان کرد که مدیران گردشگری باید با شناخت و آگاهی از مبانی، آموزش و فرهنگ‌سازی، توانمندسازی جوامع میزبان و محلی بتوانند برای پررنگ‌تر کردن عنصر تعالی‌بخشی در صنعت گردشگری عملکرد مثبت و سازنده داشته باشند؛ چراکه مسئولیت‌پذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالی‌بخش بسیار اهمیت دارد. در نظر ایشان، اولویت دادن به گردشگری با تأکید بر تعالی گرایی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور؛ به‌کارگیری منابع انسانی متعهد و متخصص؛ نگاه برنامه محوری در فعالیت‌ها؛ واگذاری امور به انجمن‌ها و صنوف متعهد و متخصص؛ تعامل و هماهنگی بین بخشی و فرا بخشی از جمله پیشنهادهای کاربردی برای دستیابی به توسعه گردشگری تعالی‌بخش هستند.

پس از سخنرانی جهانیان، حاضران در نشست دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را مطرح کردند که مواردی چون نسبت سنجی گردشگری زیارتی و گردشگری تعالی‌بخش، وجود رویکرد تعالی‌بخشی در تمامی گونه‌های گردشگری، هوشمند سازی گردشگری و نسبت آن با رویکرد تعالی‌بخش، به‌کارگیری منابع انسانی دانش‌آموخته و مجرب، استفاده از رسانه‌های نوین برای ترویج گردشگری تعالی‌بخش از این جمله بودند.

جهانیان ضمن جمع‌بندی مباحث نشست، اظهار کرد: لازم است تا گردشگری تعالی‌بخش یک اولویت و یک سیاست کلان در نظر گرفته شود و الزامات تحقق این رویکرد مورد توجه قرار گیرد و از نگاه‌های تک‌بعدی، موقت، کوتاه‌مدت، بخشی‌نگرانه و کم‌فایده یا بی‌فایده در مدیریت گردشگری کشور اجتناب شود.

انتهای پیام
captcha