ضرورت احیای انگیزه از دست رفته متسابقان قرآن
کد خبر: 4077620
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷
بررسی مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / 6

ضرورت احیای انگیزه از دست رفته متسابقان قرآن

نرگس گل‌محمدی، داور مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف اراک معتقد است انگیزه قاریان و حافظان در 2 سال اخیر تقریباً از بین رفته است و در دوران پساکرونا برنامه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا انگیزه از دست رفته آنان دوباره احیا شود.

مسابقات قرآن اوقاف اراک

نرگس گل‌محمدی، داور لحن مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، میزبانی اراک و ساوه در برگزاری این مرحله از مسابقات را مطلوب توصیف کرد و افزود: شیوع بیماری کرونا توقف رشد شرکت‌کنندگان در سطوح مختلف را به دنبال داشته است، البته این امر تقریباً همگانی است و سطح مسابقات را دچار رکود کرده است.

وی افزایش آمار کمّی متسابقان در مسابقات امسال را نویدبخش رونق دوباره رویدادهای قرآنی دانست و تصریح کرد: این افزایش آماری برای فعالان قرآنی امیدبخش است، اما نباید صرفاً به سیر افزایشی آمار خرسند بود، در کنار این امر باید برنامه‌ریزی آموزشی از سوی مسئولان و متولیان ذی‌ربط نیز صورت گیرد؛ چراکه شرکت‌کنندگان نیز خواستار این مهم هستند  نباید از کنار آن بی‌تفاوت عبور کرد.


بیشتر بخوانید


گل‌محمدی با اشاره به اینکه سطح کیفی شرکت‌کنندگان به دلیل کرونا اُفت داشته است، اظهار کرد: تخصص من لحن است و در رشته خود اظهار نظر می‌کنم، سال‌های قبل به طور مثال اگر 20 تلاوت را داوری می‌کردیم از بین این تعداد حداقل 12 نفر خوب و 3 نفر عالی داشتیم، اما این آمار در سال‌های اخیر با کاهش رو به رو بوده است و مهم‌ترین دلیل آن عدم تمرین در منازل و نبود کلاس‌های حضوری و مکانی برای ارائه است.

وی با بیان اینکه کلاس‌های مجازی نمی‌توانند جای کلاس‌های حضوری را بگیرند و در شرایط کرونایی این امر اجتناب‌ناپذیر بود، ادامه داد: درست است در زمان کرونا و تعطیلی محافل قرآنی آموزش در فضای مجازی می‌توانست مرهمی برای نداشته باشد، اما آسیب‌های خود را به دنبال داشت و به نظر می‌رسد در بخش صوت و لحن با بیشتری آسیب مواجه بوده‌ایم و امید است با برگزاری کلاس‌های تخصصی این کمبودها برطرف شود.

گل‌محمدی احیای انگیزه شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن را مورد توجه قرار داد و افزود: انگیزه قاریان و حافظان در 2 سال اخیر تقریباً کاهش پیدا کرده است و در دوران پساکرونا برنامه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا انگیزه از دست رفته آنان دوباره احیا شود. افزایش آمار کمّی شرکت‌کنندگان جرقه‌های امید برای داشتن مسابقاتی بهتر در سال‌های آینده را روشن کرد.

این داور مسابقات قرآن اوقاف در پایان تداوم تمرین  حضور در کلاس‌های آموزشی را مورد تأکید قرار داد و گفت: کلاس‌ها برای ارتقای سطح قاریان و حافظان بهتر است به صورت حضوری برگزار شود. هرچه در این مدت ضربه خوردیم از فضای مجازی بود و ضروری است کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود. البته که از برگزاری دوره‌های مجازی نباید غافل بود و در مواقعی می‌تواند مثمرثر باشد، اما بازخورد دوره‌های حضوری را ندارد. در واقع هرچه در کلاس‌های مجازی قدرت مانور وجود داشته باشد، اما به دوره حضوری نمی‌رسد.

انتهای پیام
captcha