حمایت وزیر کشور از فعالیت بین‌المللی سازمان‌های مردم نهاد
کد خبر: 4077760
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

حمایت وزیر کشور از فعالیت بین‌المللی سازمان‌های مردم نهاد

وزیر کشور در جمع نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد ضمن متعهد شدن برای رسیدگی به مشکلات سمن‌ها گفت: حامی فعالیت بین‌المللی سمن‌ها هستیم.

وحیدیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ احمد وحیدی، وزیر کشور امروز 22 مردادماه در جمع نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد که در گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی حضور داشتند، طی سخنانی گفت: اگر از من بپرسید از میان مسئولیت‌های وزارت کشور، کدام یک مهمتر است؟ پاسخ می‌دهم مسئولیت اجتماعی از نظر ماندگاری و پایداری اهمیت بیشتری دارد، چراکه حوزه اجتماعی محل تخلیه همه مؤلفه‌های قدرت است؛ سایر مؤلفه‌های قدرت در این بستر خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در فرمایشات مقام معظم رهبری و عنوان نظام جمهوری اسلامی این واقعیت مطرح است که جمهوری امر ذاتی اسلام است لذا مسئله مردم امری پرستیژی و تعارفی نیست. شروع و حیات انقلاب مرهون حضور مردم است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در هر حوزه‌ای که مردم حضور داشته باشند ما موفق هستیم، گفت: اقتصاد مقاومتی مربوط به دوران تحریم نیست؛ این اقتصاد درون‌زا، برون‌نگر، دانش‌بنیان و مردم محور است. نظریه اقتصادی ما مبنای مردمی دارد و رمز موفقیت ما مادامی که به آن عمل کنیم در گروه همین امر است.

وی با تأکید بر اینکه ساز و کارهای این مهم باید احصا شود، گفت: ما پشت در همین ساز و کارها مانده‌ایم، باید راهکارهای فعالیت گروه‌های مردمی را پیدا کرده و تحقق بخشیم؛ اگر ظرفیت‌های مردمی را بشناسیم، توانمند کنیم و سامان دهیم و یک جبهه واحد ایجاد کنیم، در کمترین زمان مشکلات داخل حل می‌شود و به رتبه‌های جهانی اقتصاد می‌رسیم.  ایده‌ها، فکرها و ظرفیت‌ها را باید شناخته و ساماندهی کرد.

وی ادامه داد: انتظارها از وزارت کشور بجاست و باید بیش از پیش کار کنیم. اما چه کنیم که این اتفاق بیفتد؟ باید روابط سازمان امور اجتماعی را با سمن‌ها قوی‌تر، هدف‌مدارتر، مستمرتر و پویاتر قرار دهیم. باید میزهایی در سازمان امور اجتماعی تعریف شود که مسئول میز خود سمن‌ها باشند تا جریان را جلو ببرند.

وزیر کشور افزود: وقتی در مورد یک آسیب اجتماعی فعالیت داریم، همه باید کمک کنند. اکنون بزرگترین آسیب، اعتیاد است. برخی سازمان‌ها نیز به شکل جداگانه به این موضوع می‌پردازند؛ ما دست کمک به سوی شما دراز می‌کنیم تا این مشکل توسط مردم و تشکل‌ها حل شود. باید دفتر داشته باشیم و شما فکر کنید و ایده دهید؛ ما هم از شما حمایت می‌کنیم.

وحیدی تصریح کرد: مشکل برخی استان‌های محروم‌ اقتصادی نیست بلکه فرهنگی اجتماعی است. اگر مشکل فرهنگی اجتماعی حل شود، مشکل اقتصادی نیز حل می‌شود. یکی از القائات دشمن این است که ایرانی‌ها نمی‌توانند کار تیمی کنند؛ این را قبول ندارم. می‌گویند جامعه ما افسرده است؛ این حرف بی‌معناست. دو روز که تعطیل می‌شود جاده‌ها پر از مسافر می‌شود. نشاط اجتماعی با این فعالیت‌ها باید دنبال شود. لیستی از مسائل و مشکلات جامعه داریم که می‌توانیم دور هم جمع شویم و هدفمند به رفع  آن بپردازیم.

وی تأکید کرد: ما نه تنها موافق بلکه مشوق فعالیت بین‌المللی تشکل‌ها هستیم. رژیم پهلوی بخش زیادی از اموال مردم را بردند؛ چرا ملت شکایت نکنند؟ شما نماینده مردم هستید، چرا شکایت نمی‌کنید؟ تشکل‌ها هم به رفع آسیب‌ها و هم برای دفاع از حقوق ملت تلاش می‌کنند.

وحیدی افزود: وزارت کشور محلی برای دفاع از تشکل‌هایی است که در دفاع از حقوق ملت، شناخت مسائل و رفیع آسیب‌ها فعالیت می‌کنند. ما در این خصوص برنامه داریم، این برنامه از مسیر توسعه کمی و کیفی نمی‌گذرد. شاید 20 درصد مؤسساتی که مجوز دارند، فعال هستند. همه مؤسسات باید فعال شوند و کار مداومت داشته باشد. مشکلات مؤسسات را نیز باید حل کرد، مثل طولانی بودن صدور مجوزها که البته اکنون شرایط بهتر شده اما جای کار بیشتری وجود دارد.

وزیر کشور ادامه داد: در مقام مشاوره حتماً باید میز به مؤسسات بدهیم. همچنین سامانه‌ای که حرف‌ها و ایده‌های سمن‌ها را دریافت می‌کند باید تقویت شود. باید حکمرانی مردمی را به معنای واقعی اجرا کنیم. البته اکنون هم حکمرانی مردمی است اما باید شکل و ساماندهی بهتری به این موضوع بدهیم.

انتهای پیام
captcha