دفاع نمایندگان مجلس درباره جایگاه قانونی ساترا
کد خبر: 4077852
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

دفاع نمایندگان مجلس درباره جایگاه قانونی ساترا

نمایندگان مجلس از جایگاه قانونی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا) دفاع کردند.

به گزارش ایکنا، آخرین خبر نوشت: در روزهای اخیر نمایندگان مجلس بار دیگر بر جایگاه قانونی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا) تأکید کرد و مطالبی را در همین خصوص مطرح کردند که حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، احمد راستینه هفشجانی، زهره‌سادات لاجوردی، عفت شریعتی، اسماعیل حسین‌زهی، فاطمه محمدبیگی و محمدرضا مبلغی از جمله این نفرات هستند.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، 11 مردادماه در حاشیه نشست رئیس رسانه ملی با کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه در این جلسه، در خصوص قانون صداوسیما، ساترا و همچنین دغدغه‌های نمایندگان صحبت شد، اظهار امیدواری کرد که توافق‌های این جلسه عملیاتی شود.

وی، یکی از انتظارات رسانه ملی از مجلس را تصویب قانونی دائمی و مجزا برای ساترا عنوان کرد و گفت: امید که کمیسیون فرهنگی اقدامات لازم را در زمینه قانون ساترا انجام دهد.

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت: صوت و تصویر فراگیر بر اساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صداوسیما است.

وی، مدیریت واحد برای صوت‌وتصویر فراگیر را از الزامات مهم مدیریت فضای رسانه‌ای کشور دانست و گفت: با گسترش فضای مجازی، وجود قانون برای اداره صوت‌وتصویر فراگیر از طرف مجلس لازم است و از طرف صداوسیما نیز احساس می‌شود.

زهره‌سادات لاجوردی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز از اتفاق نظر اعضای کمیسیون پیرامون نظارت بر صوت‌وتصویر فراگیر نسبت به لزوم نظارت بر صوت‌وتصویر فراگیر که یکی از مصادیق مهم آن سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD)هاست، خبر داد و افزود: نقطه‌نظرات طرفین برای ارتقای کیفی این مأموریت نیز مورد بحث قرار گرفت.

عفت شریعتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به سخنان وزیر ارشاد در مراسم پایانی سی و نهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد با نظارت ساترا بر نمایش خانگی مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه اگر در جزئیات اختلاف نظری باشد، با توجه به همدلی‌ای که دولت سیزدهم و صداوسیما دارند به زودی حل خواهد شد، ادامه داد: قانون اساسی در اصل ۴۴ هم گفته است که انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و...) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صداوسیما خلاف این اصل است.

وی با بیان اینکه مفهوم تنظیم‌گری بسیار با اهمیت است، افزود: در جریان‌های مختلفی که هم‌اکنون وجود دارد، باید تنظیم‌گری در ابعاد مختلف رسانه‌ای و فرهنگی لحاظ شود تا از این طریق امور را به سمت تحقق اهداف تعیین شده در قانون اساسی پیش ببریم.

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش و تفتان هم گفت: تأکید وزیر ارشاد بر همین مبناست که سازمان صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی نظارت عالیه داشته باشد. قبلا خلأ قانونی در این خصوص بوده است اما قانونی که اکنون مصوب شده است، باید اجرا شود.

نماینده خاش و تفتان بیان کرد: شبکه‌های نمایش خانگی حتما باید در تیررس صداوسیما باشند.

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، آبیک و البرز نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد نظارت کافی و لازم روی تولیداتی که الان بعضا در شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های مشابه مشاهده می‌شود، وجود ندارد، اظهار کرد: الان فرزندان ما در این فضای رهاشده مجازی از بین می‌روند و نسل آینده ما به‌شدت در خطر است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم بیش از این که خلأ قانونی داشته باشیم، خلأ مقررات و تبدیل قانون به آیین‌نامه و دستورالعمل را داریم و به‌ نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی هنوز در این زمینه یک‌کاسه نشده‌اند.

سیدالبرز حسینی، نماینده خدابنده هم در این خصوص بیان کرد: من معتقدم ما غنای قانون داریم. مجلس از بعد نظارتی‌اش باید تنظیم‌گری کند.

وی در ادامه افزود: وظیفه ساترا به لحاظ قانونی این است که اگر نقصانی وجود داشت و ما در شبکه نمایش خانگی، جاهایی کار از دست‌مان در رفته و بخشی از محصولات، نظام فرهنگی‌مان را از بین می‌برد، باید به آنجا رفته و ببینیم کجای کارمان از لحاظ نظارتی ایراد دارد تا آن را تنظیم‌گری کنیم.

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز نیز اظهار کرد: من شخصا اعتقاد دارم مجلس نباید در این میان نقش کمرنگی داشته باشد.

رجب رحمانی، نماینده تاکستان هم با اشاره به اصل 44 قانون اساسی، ادامه داد: اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرده است که بخش خصوصی بیاید و در زمینه تولید فیلم و‌... فعالیت کند ولی قطع یقین باید نظارتی در این‌جا وجود داشته باشد.

محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت نیز بیان کرد: در این مورد صداوسیما یک ارگان رسمی و مورد اعتماد است و نیاز است که قانونی وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha