اصلاحات حقوق بشری در عربستان دروغ است
کد خبر: 4079408
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان:

اصلاحات حقوق بشری در عربستان دروغ است

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان صدور حکم حبس 34 ساله برای فعال زن شیعه توسط رژیم آل سعود را اوج خودسری و تروریسم فکری برای سرکوب آزادی بیان خواند و از جامعه بین المللی خواست ریاض را به دست کشیدن از رفتارهای غیرقانونی وادار کند.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان امروز شنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد که دفاع از حقوق بشر و ابراز عقیده در سایه رژیم آل سعود جرمی است که ده‌ها سال مجازات دارد .

این کمیته در بیانیه‌ای با اشاره به شوک جامعه عربستان و محافل بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری از شنیدن صدور حکم حبس 34 ساله برای سلمی الشهاب، فعال عربستانی گفت: این طولانی‌ترین مدت حبسی است که برای فعالان مدنی و صاحبان عقیده و مدافعان حقوق زنان صادر می‌شود.

در این بیانیه آمده است: سلمی الشهاب، فعال زن عربستانی در حوزه حقوق زنان دوشنبه هفته گذشته به دلیل فعالیت‌هایش در توییتر به ۳۴ سال زندان و ۳۴ سال ممنوعیت از سفر به خارج از عربستان پس از پایان دوره حبسش محکوم شد.

الشهاب که دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه لیدز انگلیس است، ژانویه ۲۰۲۱ بازداشت شده و پیش از معرفی به دادگاه کیفری ویژه، به مدت ۲۶۵ روز تحت بازجویی‌های سخت، بدرفتاری و انتقال به سلول انفرادی قرار گرفت.

کمیته دفاع از حقوق بشر  در شبه جزیره عربستان تأکید کرد: احکام دادگاه تجدید نظر در عربستان سعودی اوج خودسری و تروریسم فکری برای سرکوب آزادی عقیده و بیان و مطالبه اصلاح و تغییر است و تازگی ندارد.

به گفته این کمیته، اتهام‌هایی که به سلمی الشهاب وارد شده، اخلال در نظم عمومی، بی‌ثبات کردن امنیت جامعه و تضعیف ثبات کشور است، در حالی که این اتهامات جدید نیستند و معمولاً علیه فعالان و مدافعان حقوق بشر برای تهدید و منصرف کردن آنها از ادامه فعالیت در دفاع از حقوق شهروندان و مظلومیت بازداشت‌شدگان مطرح می‌شود.

کمیته دفاع از حقوق بشر شبه جزیره عربستان تأکید کرد: این احکام ظالمانه و اتهام‌های خودسرانه نادرستی ادعاهای رژیم آل سعود در دفاع از حقوق زنان و آزادی بیان را آشکار می‌سازد و نشان می‌دهد ادعاهای بن سلمان، ولی عهد سعودی درخصوص اصلاحات قضایی و شفافیت دستگاه قضایی این کشور دروغ است.

این کمیته تأکید کرد: سکوت جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری در خصوص لزوم مجازات رژیم آل سعود و اکتفا کردن آنها به محکومیت‌ها این رژیم را برای تداوم سیاست سرکوبگری و رفتارهای غیرانسانی گستاخ‌تر می‌کند.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان تأکید کرد: باید از رژیم آل سعود خواسته شود که سلمی الشهاب و همه زندانیان آزادی بیان را آزاد کرده و دست از رفتارهای غیرقانونی بردارد.

انتهای پیام
captcha