کد خبر: 4079506
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱

تأکید رئیس جمهور بر جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی، تقویت سطح کیفی آموزش در مدارس را از مصادیق ارتقای عدالت آموزشی در کشور خواند.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، 29 مردادماه در سی ‌و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش ‌و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بر لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: بی‌عدالتی در نظام آموزشی صرفا مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم نیست، گاهی تعیین ساعات و نوع چینش دروس خاص در برنامه درسی دانش‌آموزان، از مصادیق بی‌عدالتی است که رفع آن باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اساساً عدالت‌خواه شدن افراد جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزش و پرورش است، تقویت سطح کیفی آموزش در مدارس را از مصادیق ارتقای عدالت آموزشی در کشور خواند.

رئیس جمهور در ادامه، مدارس دولتی را پرچمداران آموزش عمومی در کشور عنوان کرد و گفت: به هیچ عنوان شایسته نیست در آزمون‌های هماهنگ کشوری، دانش‌آموزان این مدارس سطح علمی نازلی داشته باشند و این تلقی در کشور شکل بگیرد که موفقیت در گروی پیوستن به مدارس غیردولتی است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور و متولی امر تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: آینده مدیریت، سیاست و اقتصاد کشور در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و بی‌تردید توسعه کشور در گرو توسعه این نهاد است.

حجت‌الاسلام رئیسی، تربیت را مهم‌ترین مأموریت انبیای الهی دانست و گفت: امروز وظیفه خطیر و بسیار مهم تربیت انسان و انسان‌سازی بر عهده معلمان و نهاد آموزش و پرورش است.

وی با تأکید بر تثبیت جایگاه متعالی تعلیم و تربیت در جامعه، افزود: هرگونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش، یک سرمایه‌گذاری برای کشور در راستای ارتقای آموزش یک نسل و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است.

رئیس جمهور بر ضرورت بازبینی اقدامات انجام شده در گذشته و احصای نظام مسائل آموزش و پرورش تأکید کرد و ادامه داد: پیشنهاد بنده به این اجلاس و همه مدیران آموزش و پرورش این است که با نگاه نقادانه و منصفانه، نقاط ضعف و قوت روند حرکتی در گذشته را واکاوی و با شناخت مشکلات، راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه کنند.

وی بر ضرورت مردمی‌سازی آموزش و پرورش و میدان دادن به مردم در این حوزه تأکید کرد و یادآور شد: والدین می‌توانند نقش بسیار مهمی در مردمی‌سازی تعلیم و تربیت ایفا کنند.

رئیس جمهور اظهار کرد: شرایط کرونایی در کنار همه مشکلاتی که برای مردم و کشور ایجاد کرد، در عین حال تجربیات مفیدی به ارمغان آورد که یکی از آن‌ها نقش و کمک کردن والدین به معلمان در تعلیم و تربیت بود.

وی با بیان اینکه مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی، رویکرد جدیدی است که اساس آن میدان دادن به گروه‌های مردمی و جهادی در عرصه آموزش و پرورش است، گفت: تقویت نقش نظارتی مردم در آموزش و پرورش، جلوه دیگری از مردمی کردن آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور همچنین سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش را در گرو نگاه تحول‌گرایانه مدیران دانست و تصریح کرد: با گذشت ۴۳ سال از استقرار پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات ما باید مبتنی بر مبانی روشن، متقن و محکم با قابلیت اجرایی باشد.

وی به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش اشاره و پیشنهاد کرد که این دانشگاه در راستای عمل به مسئولیت‌های خود از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و تحقیقی و همچنین دانشکده‌های علوم تربیتی سراسر کشور بهره گیرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحقق وعده دولت برای رتبه‌بندی معلمان، بیان کرد: همانطور که وعده کرده بودیم با تعامل با مجلس، قبل از پایان سال اول دولت، طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال تأخیر اجرا شد.

وی ادامه داد: در این زمینه مسائل مالی و بودجه‌ای مقدمه و فرع ماجرا بوده و برای دولت مردمی مسئله اصلی توجه به شأن، منزلت، مهارت و مهارت‌آفرینی معلمان بوده است.

انتهای پیام
captcha