افتتاح کتابخانه‌ ویژه زنان محروم از تحصیل در کابل
کد خبر: 4080907
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱

افتتاح کتابخانه‌ ویژه زنان محروم از تحصیل در کابل

فعالان حقوق زنان افغانستان با حمایت مالی بنیاد «کریستان بیات» یک باب کتابخانه‌ را برای آموزش زنان محروم این کشور در شهر کابل تاسیس کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، گروهی از بانون و فعالان حقوق بشر در افغانستان یک باب کتابخانه را در منطقه پل‌سرخ شهر کابل پایتخت این کشور برای زنانی که در حاکمیت طالبان از تحصیل و کار محروم شده‌اند، با حمایت مالی بنیاد کریستان بیات، معلمان، شاعران و نویسندگان تأسیس کردند.

این کتابخانه که دارای حدود 2 هزار جلد کتاب در بیش از 20 بخش از جمله ادبیات، هنر، سیاست و اقتصاد است از هشت صبح الی چهار عصر به روی بانوان علاقه‌مند به علم باز است.

هدف از ایجاد این کتابخانه رشد و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی میان زنان و تهیه کتاب رایگان برای دختران و زنانی است که توانایی مالی برای تهیه کتاب ندارند یا از کار محروم هستند.

زنان افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان در بسیاری از مناطق این کشور شغل و حقوق فردی و اجتماعی خود را از دست دادند. دانش‌آموزان دختر نیز نتوانسته‌اند به تحصیل خود ادامه دهند.

لیلا بسیم، یکی از بنیانگذاران کتابخانه زنان در این راستا به خبرنگار آناتولی گفت: «زنان طی سال گذشته بسیاری از حقوق خود را از دست داده‌اند و هویت زنان توسط دولت موقت طالبان پایمال شده است».

وی می‌گوید: «محدودیت‌های اعمال شده بر زنان از سوی طالبان یکی از دلایل گشایش این کتابخانه است. تمایل ما به گسترش فرهنگ کتابخانه در بین جوانان به ویژه زنان است. برای دخترانی که درب‌های مدارس به روی آنها بسته شده و دخترانی که توانایی مالی برای تحصیل ندارند، می‌توانند از کتاب‌ها و محصولات اینجا بهره ببرند. ما محیطی آرامی برای آنها آماده کرده‌ایم».

بسیم با اشاره به اینکه می‌خواهند در روزهای آینده یک نمایشگاه کتاب برپا کنند و اعضای طالبان را به این مراسم دعوت کنند، گفت: «ما از طالبان دعوت می‌کنیم تا اینجا حضور یافته و درک کنند که دیدگاه آنها در مورد زنان اشتباه است. هدف ما این است که به آنها ثابت کنیم که به عنوان یک زن افغان به فرهنگ، آزادی و برابری اعتقاد داریم. ما تنها آزادی، حق کار و فعالیت می‌خواهیم».

فروزان حاتمی، مسئول بنیاد کریستال بیات، حامی مالی کتابخانه بانوان گفت: «زنان افغانستان از سوی دولت طالبان مورد تبعیض قرار می‌گیرند. اما زنان کشورمان قوی هستند و می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند. در آینده شاهد فعالیت‌های متعددی برای ارتقای علم و دانش زنان خواهیم بود».

وی تأکید کرد: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که از حقوق زنان افغان دفاع کنند. آنها نباید حقوق زنان را نادیده بگیرند. تا زمانی که حقوق زنان تضمین و مدارس دختران بازگشایی نشود، به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک دولت قانونی از سوی جامعه جهانی یک اشتباه خواهد بود».

طالبان که در اوت 2021 در افغانستان به قدرت رسیدند و موانعی را برای تحصیل دختران ایجاد کردند. اگرچه موانع تحصیل برای زنان و دخترانی که در دانشگاه و تا کلاس ششم تحصیل می‌کردند پس از مدتی برداشته شد، اما به دختران در مقطع متوسطه و دبیرستان هنوز اجازه تحصیل داده نشده است.

انتهای پیام
captcha