به گزارش ایکنا، طی بررسیهای به عملآمده در چند ماه گذشته علیرغم فشارهای جامعه جهانی در خصوص محدودیتهای گذشته حوزه بانوان در بخش اشتغال، ادامه تحصیل دختران از کلاس ششم به بالا، فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و اجتماعی زنان و ... شاهد محدودیتهای بیشتری در حوزه اجتماعی حتی در حوزههای کاملاً شخصی در حوزه زنان بودهایم به عنوان مثال ممنوعیت استفاده از پارکها برای بانوان و حتی ممنوعیت استفاده از حمامهای عمومی در سطح شهر برای بانوان از جمله این محدودیتها بوده است؛ این در حالی است که به علت بحران سوخت منازل، مردم هرات و افغانستان امکان برخورداری از حمام به صورت شخصی در منازل خود را ندارند و استفاده از گازوئیل، زغال سنگ و چوب به طور چشمگیری پرهزینه است.از سوی دیگر با ممنوعیت استفاده زنان از حمامهای عمومی سطح شهر این قشر از جامعه در بلاتکلیفی قرار گرفتهاند.
طالبان موضوع ممنوعیت تحصیل برای دانشجویان دختر را نیز در دستور کار خود قرار داده است و به نظر میرسد این تصمیم را پس از سفرهای دورهای وزیر تحصیلات عالیه به استانهای مختلف و آمادهکردن فضا طی جلسات با رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عملی خواهد کرد؛ هرچند که با توجه به موضعگیری برخی مراکز دانشگاهی و علمی برای این تصمیم طالبان، برخی آگاهان معتقدند اجرای این تصمیم با تردیدهای بسیاری در میان خود طالبان مواجه است.
همچنین بررسیهای میدانی حکایت از آن دارد برخی رؤسای دانشگاههای حوزه هرات سعی در ارائه طرحی به منظور ممنوعیت صرفا رشتههای خاص همچون مهندسی، برخی رشتههای علوم پایه و برخی رشتههای علوم انسانی دارند تا رشتههای پزشکی، تربیت معلم، مامایی و رشتههای ویژه حوزه خواهران و بانوان مشمول این محدودیت نشود.
در واقع آنها در پی طرحی پیشدستانه به منظور ارائه به مسئولان تصمیمگیرنده طالبان هستند به گفته یکی از شرکتکنندگان در جلسه مشترک وزیر تحصیلات عالی با رؤسای دانشگاههای هرات موضوع اتخاذ تصمیم جدید طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران به صورت «تحکمآمیز و دستوری» بوده و موجی از بیم و نگرانی در میان مسئولان دانشگاه، اساتید شاغل و از همه مهمتر دانشجویان ترمهای 5 و 6 و بالاتر را برانگیخته است؛ چرا که با این تصمیم تلاشهای چند ساله آنها در کسب علم و اخذ مدرک ناکام میماند.
به گفته کارشناسان در صورت اجرای این تصمیم طالبان، ضرورت دارد با توجه به محدودیت دانشجویان دختر در ادامه تحصیل، کارگروهی ویژه متشکل از دانشگاههای آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی و دانشگاههای دولتی تشکیل و سازوکاری فراهم شود تا با تطبیق واحدهای گذرانده دانشجویان دختر مراتب فارغالتحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاههای شهرهای مرزی ایران همچون بیرجند، تایباد، تربت حیدریه، خواف مشهد و تربت جام به صورت ویژه فراهم شود تا در گام نخست بحران کمبود دانشجو در دانشگاههای خودگردان مرتفع و علاوه بر آن دریافت درآمدهای ارزی بهبود یافته و همچنین موجبات یک اقدام فرهنگی ـ آموزشی مؤثر برای جمهوری اسلامی ایران در جامعه میزبان باشد؛ چرا که اگر جمهوری اسلامی از این فرصت بهره نبرد کشورهای رقیب همچون ترکیه، چین، پاکستان و ترکمنستان از این فرصت بهرهبرداری خواهند کرد.
انتهای پیام