ثبت نخستین فرش ابریشمی ایرانی در کتاب رکوردهای مالزی + عكس
کد خبر: 4081173
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

ثبت نخستین فرش ابریشمی ایرانی در کتاب رکوردهای مالزی + عكس

نخستين فرش نفیس ابریشمی ایرانی بافته‌شده در مالزی طی مراسمی در مرکز تجاری «بنگسر» کوالالامپور در کتاب رکوردهای این کشور ثبت شد.

به گزارش ایکنا؛ این مراسم امروز، پنجم شهریور با حضور «علی‌اصغر محمدی»، سفیر ایران در مالزی، «خیری عمر»، سفیر جدید مالزی در ایران، «محمد اورعی کریمی»، رایزن فرهنگی ایران در مالزی و جمعی از از علاقمندان فرهنگ و هنر ایران در کوالالامپور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «رضا خانی»، بازرگان و خالق این اثر نفیس هنری و سنتی ایرانی  با شرح روند بافته‌شدن این قالیچه ابریشمی گفت: ایده بافت این فرش نفیس با طرح پرچم مالزی با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایران در مالزی در جشنواره فرهنگی - هنری - تجاری و گردشگری ایران در کوالالامپور، در فروردین ماه 1401 اجرایی و طی 47 روز با حضور دو هنرمند پیشکسوت ایرانی در این جشنواره بافته و آخرین گره این فرش دستباف ابریشمی در مراسم اختتامیه این رویداد با حضور سفیر ایران در مالزی زده شد.

وی افزود: با توجه به نوآوربودن و اولین‌بودن بافت این فرش نفیس در مالزی این رویداد در کتاب رکوردهای مالزی ثبت و این مراسم برای ثبت در تاریخ روابط فرهنگی ایران و مالزی، برنامه‌ریزی شد.

علی‌اصغر محمدی، سفیر ایران در مالزی نیز در این مراسم طی سخنانی با تجلیل از دست‌اندرکاران و هنرمندان فرهیخته ایرانی، به ویژه ‌رضا خانی و هنرمندان بافنده ایرانی که برای نخستین‌بار همه مراحل بافت این قالیچه نفیس را با برپایی دار قالی مقابل دید مردم مالزی  از ابتدا تا انتها به انجام رساندند، بیان کرد: این رویداد، نقطه آغازی برای برداشتن گام‌های بلند آینده با هدف معرفی گنجینه ارزشمند هنر‌های ایرانی - اسلامی در مالزی و منطقه جنوب شرق آسیا خواهد بود.

‌همچنین خیری عمر، سفیر جدید مالزی در ایران که در روزهای آینده مأموریت خود را  آغاز خواهد کرد، ثبت  این رکورد هنری و فرهنگی ایران در مالزی را نشانه خوش‌شانسی برای آغاز مأموریت خود و آغاز مسیر جدیدی برای همکاری مشترک بین ایران و مالزی دانست.

در پایان این مراسم گواهی ثبت نخستین فرش ایرانی بافته‌شده در مالزی توسط رئیس مرکز ثبت رکوردهای مالزی به رضا خانی اهدا شد.

زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha