بررسی شبهات جریان انحرافی احمد بصری
کد خبر: 4081344
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
روی میز مطالعه/ تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری

بررسی شبهات جریان انحرافی احمد بصری

کتاب تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری منتشر شد.

به گزارش ایکنا کتاب تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری نوشته محمد شهبازیان توسط پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 190 صفحه منتشر شد.

پایان یافتن نیابت خاص پس از دوران غیبت صغری از آموزه های قطعی در میان امامیه است. در این میان و با توجه به جایگاه نایبان خاص، برخی از مدعیان گذشته و معاصر تلاش در تحریف این آموزه و تعیین خود به عنوان نایب خاص و استمرار آن در دوران غیبت کبری کرده‌اند.

فصول

این اثر سه فصل دارد. فصل اول شامل کلیات و مفاهیم در خصوص نیابت خاص و توقیفی بودن این نوع نیابت و جریان انحرافی است.

«گونه‌شناسی مدعیان دروغین پیشینه مدعیان نیابت خاص»، «روش اصحاب و عالمان دینی در تقابل با مدعیان دروغین»، «شناخت اجماع، ارتکاز متشرعه و ضروریات مذهب و نقش آن در آموزه‌های دین» و «شناخت­نامه احمد اسماعیل بصری، مدعی یمانی عراق» از دیگر مباحث این فصل به شمار می‌رود.

«چیستی و ادله توقیفی بودن نیابت خاص» عنوان دومین فصل از این کتاب است که نویسنده در این فصل در دو گفتار به «نیابت خاص؛ چیستی و ویژگی ها» و «ادله انحصار عدد در نایبان خاص» می‌پردازد.

فصل پایانی به «بررسی ادعاها و دلایل مدعی یمانی درباره نیابت خاص» اشاره شده است؛ در این فصل، فراز و نشیب و تناقض در ادعاهای مدعی یمانی پرداخته و دلایل قرآنی و روایی مدعی یمانی و نقد آن تبیین شده است.

بخشی از کتاب

موقعیت ویژه نواب اربعه و جایگاه رفیع این مقام به قدری است که برخی از وکلای ائمه قبل را به طمع می اندازد و حسادت به نواب اربعه آنان را به بیراهه کشانده است.

لذا از جمله ضرورت های اثبات نیابت خاص، وجود نصی از جانب معصوم(عج) می باشد که این نص یا مستقیم بیان می‌شد یا نایب خاص قبلی به اطلاع شیعیان می رساند. قاطعیت و روشن بودن این نص به گونه‌ای است که هیچ شبهه‌ای برای فقهای شیعه و دیگر شیعیان باقی نمی‌گذارد.

متکلمان و فقیهان شیعه تصریح به نصوص وارد شده درباره نواب اربعه کرده و بر نیابت آنان اتفاق نظر داشته‌اند و جز برخی از طمع‌کنندگان و حسودان، کسی در این نصوص تردید نکرده است. مرحوم نعمانی و شیخ صدوق، نواب اربعه را نصب شده از جانب معصوم(ع) می‌دانند.

افزون بر نص‌های وارد شده از حجج الهی بر امر نیابت، نشان دادن برخی از کرامت ها و معجزات توسط نایبان خاص، اطمینان خاطر را برای تردیدکنندگان در امر نیابت به وجود می‌آورد. شیخ مفید در بیان خود تصریح کرده‌اند که نه تنها امکان رخداد معجزه و کرامت توسط نایبان وجود داشته است، بلکه جماعتی از شیعیان بر این امر تصریح کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha