تشریح فعالیت اتحادیه قرآنی استان قم در نیمه دوم سال 1401
کد خبر: 4081904
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

تشریح فعالیت اتحادیه قرآنی استان قم در نیمه دوم سال 1401

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم از اجرای طرح اتقان توسط مؤسسات منتخب و مجری این طرح در سطح استان، دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی، فعالیت سامانه جامع اطلاعات قرآنیان استان قم و جانمایی مؤسسات قرآنی استان در اطلس قرآنی کشور و بارگذاری محصولات فرهنگی و قرآنی مؤسسات قم در شبکه عرضه محصولات قرآنی(دیجی‌آلاء) در نیمه دوم امسال خبر داد.

اتحادیه قرآنی استان قمحجت‌الاسلام والمسلمین قادر امینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان قم در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برنامه‌های شش ماهه دوم سال 1401 اتحادیه گفت: از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها، تلاش برای تحت پوشش قرار گرفتن مربیان قرآن استان، ذیل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است که تفاهم‌نامه آن در اواخر سال 1400 از سوی مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و مدیرعامل این صندوق منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه تلاش فوق به منظور برخورداری معلمان فاقد پوشش بیمه است، ادامه داد: با اجرای این طرح، تمام مربیان قرآن مورد تأیید اتحادیه استان قم که مشمول سایر نظام‌ها و صندوق‌های بیمه اجتماعی نبوده و شرایط احراز عضویت نزد صندوق را داشته باشند، می‌توانند از مزایای تعهدات بلندمدت بیمه‌های اجتماعی بازنشستگی(دوران سالمندی)، از کارافتادگی کلی و بازماندگان بهره‌مند شوند.

امینی اضافه کرد: بیمه اجتماعی مربیان قرآن شامل خدماتی از جمله پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری ازکارافتادگی، پرداخت مستمری بازماندگان و بورسیه تحصیلی است. پرداخت دوسوم حق بیمه توسط دولت انجام خواهد شد و تنها پرداخت یک سوم حق بیمه بر عهده فرد بیمه شده است. همچنین در این بیمه قابلیت نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای به سایر صندوق‌های بیمه‌ای وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه قرآی استان قم به دیگر برنامه‌های اتحادیه قرآنی استان در زمینه بازدید‌های مستمر از مؤسسات و خانه‌های قرآن سطح قم اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین اهداف در این بازدیدها، پیگیری مطالبات مدیران تشکل‌های قرآنی، بررسی مشکلات مدیران، به کارگیری پیشنهادات مدیران در اتحادیه، جانمایی در سامانه جامع اطلاعات قرآنیان استان قم، حمایت و تأیید در اخذ منابع مالی استانی و معرفی به نهادها و ادارات استانی به منظور اجرای طرح‌ها و در نظر گرفتن اولویت‌ها در اعطای طرح‌های قرآنی، برگزاری طرح اتقان، ثبت‌نام بیمه مربیان قرآنی مؤسسه، ثبت‌نام در سامانه دی‌جی آلاء و ثبت‌نام مربیان و مدیران در طرح توانمندسازی است.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم در نیمه دوم سال طی بخشنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی دوره توانمندسازی مدیران و مربیان قرآن را برگزار کنیم، اظهار کرد: قصد داریم این دوره را با مشارکت نهادهای قرآنی استان به منظور ارتقای دانش مدیریت و معارف قرآنی مدیران برگزار کنیم.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان قم بیان کرد: سرفصل‌های این دوره آموزشی شامل آشنایی با روش‌های نوین حفظ قرآن، آموزش فنون کلاسداری معارفی، آموزش مدل‌های مدیریت قرآنی، آموزش تکالیف قانونی مورد نیاز مؤسسات و آموزش تربیت قرآن‌آموز در فضای مجازی است. همچنین کلیات طرح اتقان آموزش و پرورش در دوره نیز ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: از مزایایی این دوره می‌توان به اعطای گواهینامه پایان دوره به مدیران و مربیان قرآن، به‌کارگیری مربیان و مؤسسات در اجرای طرح اتقان آموزش و پرورش، اهدای جوایز به نفرات برتر دوره، معرفی فارغ‌التحصیلان به نهادهای آموزشی حمایتی و بهره‌مندی از اساتید برجسته اشاره کرد.

تشریح فعالیت اتحادیه قرآنی استان قم در نیمه دوم سال 1401امینی با اشاره به اجرای طرح اتقان، توانمندسازی آموزگاران مقطع ابتدایی از سوی مؤسسات منتخب در سطح استان و با نظارت اداره‌کل آموزش و پرورش قم، اظهار کرد: این طرح به مدت ۲۴ ساعت به صورت حضوری و ۲۰ ساعت غیر حضوری ویژه تمامی آموزگاران، معاونان و مدیران مدارس ابتدایی استان قم برگزار می‌شود. این طرح با هدف تسلط بر روان‌‌خوانی و صحیح‌خوانی جزء سی‌ام قرآن، حفظ تعدادی از آیات، تسلط بر بخشی از معنا و کلمات این جزء و تصحیح قرائت نماز است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه جامع اطلاعات قرآنیان استان قم اضافه کرد: این سامانه دربردارنده اطلاعات مرتبط با افراد، سازمان‌ها، نهادها، مراکز و مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان قم است. کار طراحی و پیاده‌سازی سامانه آغاز شده و پس از جمع‌آوری اطلاعات، راستی‌آزمایی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی قم اضافه کرد: ایجاد باشگاه فعالان قرآنی با ارائه حمایت‌های مختلف مادی و معنوی، ایجاد وحدت رویه در جمع‌‌آوری اطلاعات قرآنی و راستی‌آزمایی آنها، ارائه آمارهای صحیح و قابل استفاده به دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برای تصمیم‌گیری صحیح و جلوگیری از موازی‌کاری و ارائه آمارهای مشابه و نادرست از جمله اهداف این سامانه جامع است.

وی بیان کرد: در نیمه دوم سال جامعه قاریان استان قم را تشکیل خواهیم داد. این طرح جامعه قاریان قم با هدف جذب و ارتقای دينی جوانان و نوجوانان، ارتقای سطح علمی قاريان و حافظان قرآن، برگزاری كلاس‌های آموزشی قرائت قرآن، برگزاری كلاس‌های ارتقای سطح علمی و عملی قراء و حفاظ در سه بخش نوجوانان، بزرگسالان و بانوان و برگزاری كلاس‌های ويژه نخبگان تشکیل می‌شود.

امینی با اشاره به تکمیل فرایند جانمایی مؤسسات قم در شبکه عرضه محصولات قرآنی (دیجی‌آلاء) در نیمه دوم سال، اضافه کرد: فروشگاه دیجی‌آلاء، مجموعه‌ای برای ارائه توانمندی مؤسسات قرآنی در راستانی فروش محصولات فرهنگی و قرآنی است که در حال حاضر صدها محصول از سوی مؤسسات قرآنی در دیجی آلاء بارگذاری شده است.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی قم بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا به منظور جذب حداکثری به امور قرآنی و تقویت فرهنگ دینی به تولید و پخش برنامه تلویزیونی با قرآنیان (در زمینه معرفی مؤسسات قرآنی) در چهار بخش معرفی حافظ برتر هفته، معرفی مؤسسه نمونه هفته، اجرای مسابقه و بخش کارشناسی اقدام کنیم تا پس از جذب بودجه‌های مورد نیاز از سیمای نور استان پخش شود.

وی به جانمایی مؤسسات قم در اطلس مؤسسات قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا در نیمه دوم سال به منظور دسترسی سریع‌تر مخاطبان برای دسترسی آسان و سهل به مؤسسات قرآنی متناسب با تخصص و نیازشان، جانمایی مؤسسات فعال استان در اطلس قرآنی انجام شود.

امینی بیان کرد: مربیان علاقه‌مند به عضویت در صندوق بیمه‌ای یا دوره توانمندسازی می‌توانند کلمه «بیمه»، «توانمندسازی» و «اتقان» را از طریق پیام‌رسان‌های ایتا یا واتساپ به شماره 09198860016 ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha