فرهنگ حسینی زمینه‌ساز تمدن عظیم و انسان‌ساز نسل‌هاست
کد خبر: 4082713
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴

فرهنگ حسینی زمینه‌ساز تمدن عظیم و انسان‌ساز نسل‌هاست

مسئول مؤسسه کلامی احیا همدان با بیان اینکه فرهنگ حسینی زمینه‌ساز تمدن عظیم و انسان‌ساز در همه عصرها و نسل‌هاست، گفت: یکی از بهترین و ناب‌ترین فرهنگ‌ها در زمینه‌سازی تمدن، فرهنگ حسینی است که در تفکر شیعی جایگاه خاصی دارد.

جعفر علی‌نقی مسئول موسسه کلامی احیا همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، ششمین نشست از نشست‌های «حسینیه اندیشه» با عنوان «مطالعات تمدنی در نهضت حسینی» روز گذشته، 11 شهریورماه در حسینیه سیدالشهدا(ع) ملایر با حضور حجت‌الاسلام جعفر علی‌نقی، مسئول مؤسسه کلامی احیا، سیدعلی‌اصغر طباطبایی، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، حمید هنرجو، شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر علی‌نقی، مسئول مؤسسه کلامی احیا همدان در این نشست اظهار کرد: حوزه فعالیتی این مؤسسه به آموزش مبانی اعتقادی، دوره‌های معرفتی و دانش‌افزایی، پاسخگویی به شبهات دینی، پیشگیری از انحراف فکری و عقیدتی جوانان و معرفی حلقه‌های انحرافی و مبارزه با جنگ نرم اختصاص دارد که کارشناسان به‌صورت برخط و در تمامی ساعات شبانه‌روز و با بهره‎گیری از جدیدترین امکانات و ظرفیت‌های فضای مجازی پاسخگوی علاقه‌مندان هستند.

وی ضمن معرفی کتاب «حماسه جاویدان» اثر اسماعیل نساجی زواره، افزود: این کتاب بسیار خلاصه و گویا با محتوایی بسیار غنی تألیف شده است؛ در واقع این کتاب به تحلیل ریشه‌های قیام حسینی پرداخته است.

علی‌نقی همچنین کتاب پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی را در راستای تبیین علل و ریشه‌های قیام حسینی بسیار نافذ و تأثیرگذار دانست و مطالعه این کتاب‌ را برای نسل عصر حاضر ضروری، راهگشا و چراغی روشنگر معرفی کرد و گفت: در این کتاب با طرح یک سؤال به بحث و بررسی درباره پاسخ‌های قطعی در مورد رفع ابهام و پاسخگویی پرداخته است. کتاب با طرح این سؤال که چه شد در جامعه‌ای که پیامبر(ص) بسیار مورد توجه و اقبال عمومی و محبت ایشان در قلوب همه مردم ساری و جاری بود بعد از گذشت تنها چند سال به روی فرزندان پیامبر شمشیر کشیدند؟

مسئول مؤسسه کلامی احیا همدان بیان کرد: این کتاب به ذکر پاسخ این مورد پرداخته و اشاره داشته که چون حاکمیت و امور سیاسی به دست افرادی غیر معصوم و ناپاک افتاد و استفاده از بیت‌المال و لقمه حرام و تقسیم ناعادلانه فرصت‌ها رخ داد شمشیر کشیدن و ریختن خون فرزندان پیامبر امری دور از انتظار نبود.

علی‌نقی گفت: با عدم رعایت نکات مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) حاکمیت و تمدن اسلامی به قهقرا رفت و تأثیر مستقیم عدم توجه به آموزه‌های ایشان بر تمدن اسلامی تنها چند سال پس از رحلت پیامبر(ص) را مورد اشاره قرار داد.

وی به ریشه‌های توفیق، نفوذ و بسط تمدن در جوامع مختلف اشاره کرد و افزود: علل و ریشه‌های مختلفی در بسط و توفیق گسترش یک تمدن نقش دارد که به دو عامل نرم‌افراری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شود. از علل نرم‌افزاری به توفیقات الهی و توجه خاصه حضرت حق می‌توان نام برد و علل سخت‌افزاری به همه علل و عوامل مادی و طبیعی اشاره دارد.

علی‌نقی ریشه هر تمدن را فرهنگ دانست و افزود: فرهنگ زمینه‌ساز تمدن است و هر جا که به فرهنگ پرداخته شد تمدن‌های اصیل و غنی شکل می‌گیرد. یکی از بهترین و ناب‌ترین فرهنگ‌ها در زمینه‌سازی تمدن، فرهنگ حسینی است که در تفکر شیعی جایگاه خاصی دارد. فرهنگ حسینی زمینه‌ساز تمدن عظیم و انسان‌ساز در همه عصرها و نسل‌هاست.

وی بیان کرد: تمدن‌ها از گذر فرهنگ ایجاد می‌شوند و فرهنگ با مطالعه و برگزاری جلسات معرفتی و... ایجاد شده و عمق پیدا می‌کند. فرهنگ حسینی سرشار از انسجام، وحدت، رعایت حقوق دیگران، ایثار، عبادت و معنویت است. در این فرهنگ والا به جزئی‌ترین امور مورد نیاز جوامع توجه شده و در صورتی که مورد توجه و عنایت قرار بگیرد شاهد جامعه آرمانی و الهی خواهیم بود. .

در این برنامه دو کتاب در مورد قیام عاشورا از سوی جلال اصلاحی، مسئول کتابخانه توحید سامن و مریم هنرجو، کتابدار کتابخانه علامه امینی معرفی شد. همچنین حمید هنرجو به قرائت شعر آئینی خود با عنوان « زائر کربلا» پرداخت.

«من که با سوز دل و شال عزا آمده‌ام، شادمانم سفر کرب و بلا آمده‌ام
هفت پشتم همه از عشق تو گفتند حسین، قرن‌ها پیش به دیدار شما آمده‌ام
دست در دست دل و گوش به پیغام سروش، من به پابوسی‌ات ای خون خدا آمده‎ام
عقل با عشق کنار آمده در قصه تو، که نپرسیده‌ام از خویش چرا آمده‌ام
جمله آخر خیل رفقا بود: «حرم» ... این سفر را به دعای شهدا آمده‌ام
مرحمت کردی و از نوکری ات سرشارم، خالی از نخوت و تلبیس و ریا آمده‌ام
همچنان تشنه فیض تو و اولاد توام؛ که در این دشت، پی آب بقا آمده‌ام
زائرم، علقه به این موکب و بیرق دارم، تا در خانه تو نوحه سرا آمده‌ام...»

انتهای پیام
captcha