هشدار ترکیه به یونان درباره نقض حقوق مسلمانان
کد خبر: 4083702
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

هشدار ترکیه به یونان درباره نقض حقوق مسلمانان

ترکیه از یونان خواست تا به حقوق اقلیت ترک در منطقه تراکیه غربی احترام بگذارد و از انکار به رسمیت شناختن مفتی‌های منتخب مسلمان دست بردارد.

به گزارش ایکنا به نقل از وزارت امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با هیئت مشورتی اقلیت ترک تراکیه غربی اعلام کرد که ترکیه از یونان انتظار دارد که به حق اقلیت ترک برای انتخاب رهبران مذهبی خود که توسط توافقات بین‌المللی به ویژه پیمان صلح لوزان تضمین شده است احترام بگذارد و به فشارها در این زمینه پایان دهد. 

هیئت مشورتی اقلیت ترک تراکیه در بیانیه‌ای تأکید کرد که بر حقوق خود برای انتخاب رهبر مذهبی و حمایت از مفتی‌های منتخب خود پافشاری خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین از مسلمانان خواسته شده است که برای ابراز همبستگی و حفظ هویت، مذهب، مفتی‌ها و حقوق غصب شده خود، تمام مساجد را در این جمعه پر کنند.

منطقه تراکیه غربی یونان در شمال شرقی این کشور، نزدیک مرز ترکیه قرار دارد و محل زندگی حدود 150 هزار مسلمان است.

حقوق ترک‌های تراکیه غربی بر اساس معاهده لوزان 1923 تضمین شده اما پس از  سال 1967، ترک‌های تراکیه غربی با آزار و شکنجه شدیدتر و نقض حقوق توسط دولت یونان مواجه شدند که اغلب برخلاف احکام دادگاه‌های اروپایی بود.

اقلیت ترک در یونان همچنان با مشکلاتی در استفاده از حقوق جمعی و مدنی و حقوق تحصیلی خود مواجه هستند و از انتخاب مفتیان توسط جامعه مسلمان جلوگیری می‌کنند.

در تراکیه غربی، مفتی‌ها صلاحیت قانونی برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل خانوادگی و ارثی جامعه محلی مسلمان ترکیه را دارند. بحث انتخابات مفتی از سال 1991 مطرح بوده است. انتخاب مفتیان توسط مسلمانان یونان در معاهده آتن در سال 1913 با امپراتوری عثمانی تنظیم شد و بعداً در قوانین یونان گنجانده شد. اما یونان در سال 1991 این قانون را لغو و خود شروع به انتصاب مفتی‌ها کرد.

انتهای پیام
captcha