تبعات رنج‌آور حادثه یازده سپتامبر برای مسلمانان آمریکا
کد خبر: 4084949
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰

تبعات رنج‌آور حادثه یازده سپتامبر برای مسلمانان آمریکا

21 سال پس از حادثه یازده سپتامبر 2001 در آمریکا، اسلام‌هراسی در این کشور همچنان روند رو به رشد دارد و از سوی برخی نهادهای دولتی این کشور حمایت می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، طبق آمار FBI، جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان در ایالات متحده بلافاصله پس از 11 سپتامبر 2001 به شدت افزایش یافت و همچنان روند صعودی دارد.

حسام آیلوش، مدیر اجرایی شعبه لس‌آنجلس شورای روابط آمریکایی _ اسلامی گفت: مسلمانان در نتیجه کلیشه‌هایی که توسط اسلام‌ستیزان و رسانه‌ها در سال‌های پس از حملات 11 سپتامبر تداوم یافته همچنان هدف نفرت، قلدری و تبعیض هستند. بیست و یک سال پس از این حملات، مسلمانان همچنان با تهدید خشونت هدفمند مواجه هستند.

آیلوش گفت: پس از 11 سپتامبر، طوفانی از نفرت از سوی برخی مردم آمریکا و دولت آن به وجود آمد که به یک دشمن مشترک نیاز داشتند.

سودجویی برخی سازمان‌های آمریکایی از تداوم اسلام‌هراسی 

او گفت: واقعیت تأسف‌بار این است که افراد و سازمان‌هایی وجود دارند که از تداوم اسلام‌هراسی، تعصب و جنگ سود می‌برند. اسلام‌هراسی که به عنوان نفرت یا تعصب نسبت به اسلام یا مسلمانان تعریف می‌شود، همچنان یک مشکل رایج در ایالات متحده است.

زهرا جمال، معاون مؤسسه تساهل مذهبی دانشگاه رایس در هیوستون گفت 62 درصد از مسلمانان احساس خصومت مبتنی بر دین و 65 درصد احساس بی‌احترامی از سوی دیگران دارند.

جمال گفت: این میزان نسبت به مسیحیان تقریباً سه برابر است. اسلام‌هراسی درونی شده در میان جوانان مسلمانی که در فرهنگ عامه، اخبار، رسانه‌های اجتماعی، سخنان سیاسی و سیاست‌ها با اسلام‌ستیزی‌های ضداسلامی مواجه شده‌اند، شایع‌تر است. این امر بر تصویر و سلامت روانی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

او گفت: اعداد مربوط به تبعیض علیه مسلمانان نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی در ایالات متحده در 20 سال گذشته چقدر افزایش یافته است.

آیلوش گفت که این آمار با توجه به فضای ناپایدار سیاسی کنونی در ایالات متحده که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ  تداوم یافته است، تعجب‌آور نیست.

ترامپ تعصب ضد مسلمانان را عادی کرد

وی گفت: ریاست‌جمهوری ترامپ تعصب ضد مسلمانان را عادی کرد. ایلوش گفت: او مخالفت آشکار با مسلمانان را از نظر اجتماعی به امری قابل قبول تبدیل کرد.

وی افزود: ترامپ علاوه بر بازتوئیت مداوم لفاظی‌های ضد اسلامی از سوی نهادهای اسلام‌ستیز از حساب توییتری‌اش که اکنون به‌طور دائم به حالت تعلیق درآمده است  در طول مبارزات انتخاباتی‌اش اظهار داشت که فکر می‌کند «اسلام از ما متنفر است» او همچنین سیاست‌های بیگانه‌هراسانه متعددی را در مورد مهاجران و پناهندگان مسلمان اجرایی کرد.

آیلوش به قانون «ممنوعیت ورود مسلمانان» (Muslim Ban) اشاره کرد که مسافران چندین کشور با اکثریت مسلمان را از ورود به ایالات متحده منع می‌کرد.

آیلوش گفت: اگرچه دولت فعلی این ممنوعیت را لغو کرد، اما تا به امروز با عواقب آن درگیر هستیم و بسیاری از خانواده‌ها هنوز از هم جدا هستند. 

وی ادامه داد: واضح‌ترین دروغی که از واکنش به حملات 11 سپتامبر نشئت می‌گیرد این ایده است که مسلمانان به نحوی بیش از سایر گروه‌ها یا مذاهب مستعد خشونت هستند. این ایدئولوژی خطرناک و نادرست، بیش از دو میلیارد پیروان اسلام را به‌گونه‌ای غیرمتمدن به تصویر می‌کشد. حتی بدتر از آن، این امر منجر به سیاست‌های دولتی و قوانینی برای نظارت بر جامعه مسلمانان شده است.

سابقه طولانی تبعیض نژادی در جامعه آمریکا 

این فعال مسلمان ادامه داد: اسلام‌هراسی در خلأ وجود ندارد. مسلمانان متأسفانه اولین گروه نیستند و متأسفانه آخرین گروهی نخواهند بود که در ایالات متحده با نفرت و تبعیض روبه‌رو هستند.

وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده سابقه طولانی در تبلیغ تصویر غیرانسانی و به حاشیه راندن گروه‌های قومی و مذهبی از جمله بومیان آمریکایی، آفریقایی _ آمریکایی‌ها، یهودیان و آمریکایی‌های آسیایی‌تبار دارد. او گفت که تنها راه برای مبارزه با اسلام‌هراسی پس از 11 سپتامبر، مقابله مستقیم با آن است.

آیلوش گفت: این مهم است که افرادی را که نژادپرستی، تعصب و بیگانه‌هراسی را تداوم می‌دهند، در قبال سخنان و اعمال نفرت‌انگیز خود در همه بخش‌ها، چه در مرز، چه در فرودگاه، پلیس یا توسط سیاستمداران پاسخگو بدانیم.

انتهای پیام
captcha