کشف خمپاره در کربلا و دستگیری متهمان به افراط‌گرایی در نجف
کد خبر: 4085127
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
تازه‌های اخبار اربعینی؛

کشف خمپاره در کربلا و دستگیری متهمان به افراط‌گرایی در نجف

درحالی که فرماندهی پلیس فدرال عراق از استقرار نیروهای خود برای ارائه خدمات ویژه به زائران اربعین حسینی(ع) در شهرهای بغداد و نجف خبر داده‌ است، الحشد الشعبی امروز سه‌شنبه از کشف چندین خمپاره و خمپاره‌انداز در کربلای مقدس خبر داد و دستگاه امنیت ملی هم 8 متهم به افراط‌گرایی در استان نجف اشرف را دستگیر کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، سازمان الحشد الشعبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم‌های مواد منفجره این سازمان خمپاره‌اندازها و خمپاره‌هایی را در کربلای معلا کشف و ضبط کردند.

الحشد الشعبی توضیح داد: این تیم‌ها براساس گزارش شهروندان وارد عمل شدند و اشیای عجیبی را در نزدیکی ایست بازرسی الرجبیه در مرکز استان کربلای معلی کشف کردند که پشت یک موکب رها شده بود و با همکاری دفاع مدنی این محموله ضبط و به اداره اطلاعات کربلا تحویل داده شد.

خمپاره‌‌های رها شده در موکبی در کربلا

سازمان الحشد الشعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تیپ 27 نیروهای الحشد الشعبی به منظور تأمین امنیت زائران اربعین حضور خود را در مسیر بغداد ـ دیالی تقویت کرده‌اند و تلاش‌های خدماتی الحشد در شهر مقدس کاظمین نیز ادامه دارد.

حضور 7 میلیون زائر خارجی در کربلا

جاسم الفتلاوی، نایب رئیس اول استاندار کربلا در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی المستقله اعلام کرد: پیش‌بینی‌ ما آن است که در مراسم اربعین امسال حدود هفت میلیون زائر خارجی به شهر کربلا بیایند.

الفتلاوی که بعد از دیدار با هیئت وزارت کشور عراق در مرکز کنترل این استانداری گفت‌وگو می‌کرد، افزود: مسئولین به طور مستمر در حال پایش حرکت ورود و خروج خودروهای حامل زائران در تمامی محورهای منتهی به شهر کربلا هستند و تمامی برنامه‌های طراحی شده هم از طریق مرکز کنترل این زیارت میلیون در حال اجرا است.

او خاطرنشان کرد: به تمامی نهادهای امنیتی دستور داده شده است تا با زائران با خوش‌رویی رفتار کنند، اما در عین حال مطلقا مانع از وقوع اقدامات غیر قانونی شوند، تمامی نهادهای فعال در هوشیاری کامل قرار دارند تا اجازه بی احترامی به زیارت و زائران داده نشود.

راه‌اندازی سوله‌های مجهز به خدمات اقامتی در کربلا

بخش تعمیرات آستان قدس حسینی اماکن گسترده مجهز به همه وسایل رفاهی برای اقامت زائران اربعین امام حسین(ع) را مهیا کردند.

سوله‌‌های نصب شده در کربلا برای اسکان زائران

يوسف اسعد صالح، رئیس این بخش توضیح داد: سوله‌هایی در مناطق مختلف نزدیک به حرم امام حسین(ع) با هدف فراهم کردن اماکن اسکان زائران آماده شده و مساحت هر سوله ۱۵۰۰ متر مربع است. یک سوله در منطقه خیابان السدره نصب و به تمام وسائل رفاهی مورد نیاز زائران مجهز شد. همچنین سوله‌هایی در نزدیک صحن حضرت زینب(س) به همه خدمات مورد نیاز زائران همچون آب، برق و فرش مجهز و سوله دیگری نیز در خیابان محمد الأمين نصب شده است.

تأکید استاندار کربلا بر هماهنگی برای برگزاری موفق مراسم اربعین

«نصیف الخطابی» استاندار کربلای معلی در سخنانی درباره آخرین وضعیت مربوط به زائران اربعین اعلام کرد که هیچ یک از مسیرهای منتهی به کربلا مسدود نیستند و زیارت اربعین با حضور میلیونی زائران درحال انجام است.

وی افزود، پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران تا روز اربعین به 22 میلیون نفر برسد و طرح امنیتی و خدماتی برای مراسم اربعین امام حسین(ع) خیلی زود آغاز شد. به همین ترتیب ما از روزها قبل منتظر استقبال از میلیون‌ها زائر بودیم و تردد زائران در سطح بالایی صورت می‌پذیرد و همه جاده‌های منتهی به کربلا باز هستند.

استاندار کربلا افزود: هماهنگی و همکاری بالایی میان سرویس‌های امنیتی و موسسات و استان‌ها برای برگزاری موفق مراسم اربعین وجود دارد و 14 هزار  هیئت و موکب حسینی وارد کربلا شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود 3 میلیون زائر خارجی وارد استان کربلا شده‌اند و انتظار داریم تا روز اربعین این تعداد به 6 میلیون نفر برسد. همچنین در مراسم اربعین امسال تعداد زائران عراقی و غیر عراقی به 22 میلیون نفر می‌رسد.

نصیف الخطابی گفت که با وجود جمعیت میلیونی حاضر در کربلا اما هیچ حادثه امنیتی ثبت نشده و نیروهای امنیتی به بهترین شکل درحال انجام وظایف خود هستند.

«عمر الوائلی»، رئیس هیئت گذرگاه‌های مرزی عراق نیز تأکید کرد که ورود و خروج زائران از گذرگاه‌های مرزی بسیار زیاد است. تردد زائران بسیار بالاست به طوری که در طول یک روز حدود یک و نیم میلیون زائر وارد عراق و نیم میلیون نفر خارج شدند. 70 درصد از زائران از گذرگاه «زرباطیه» تردد می‌کنند و مرز شلمچه نیز از مرزهای پر رفت و آمد است. همچنین هماهنگی بالایی با فرماندهی عملیات مشترک برای برگشت زائران وجود دارد

تمهیدات پلیس عراق برای استقبال از زائران اربعین

فرماندهی پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای خود را برای ارائه خدمات ویژه به زائران اربعین حسینی(ع) در شهرهای بغداد و نجف مستقر کرده است.

بر همین اساس، «انور عباس» از مسئولان پلیس فدرال عراق تأکید کرد که یگان‌های پلیس، تلاش زیادی برای اجرای طرح امنیتی مشترک به منطور تأمین امنیت مراسم اربعین انجام داده‌اند.

وی افزود: رئیس پلیس فدرال در استان نجف اشرف حضور دارد تا بر اجرای طرح امنیتی، مستقیماً نظارت کند. همچنین نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در استان نجف، مستقر شده‌اند و امنیت مسیرهای زائران به سمت کربلای معلی را تأمین می‌کنند.

عباس با اشاره به هماهنگی بالای نیروهای پلیس و سایر نیروهای امنیتی عراق، خاطر‌نشان کرد: طرح امنیتی، به صورت روان و بدون هیچ نقصی در حال اجرا است و نیروهای پلیس هم خدمات انسانی و هم پزشکی ارائه می‌دهند.

وی تأکید کرد: پلیس فدرال چند اکیپ پزشکی را در مسیرهای زائران در استان‌های بغداد، نجف اشرف و کربلای معلی مستقر کرده و تمامی تمهیدات امنیتی و خدماتی برای استقبال از زائران اندیشده شده است.

دستگیری  8 متهم به افراط‌گرایی در نجف

دستگاه امنیت ملی عراق از دستگیری 8 متهم به افراط‌گرایی در استان نجف اشرف خبر داد و بیان کرد که بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق و موافقت دستگاه قضایی، یگان‌های سرویس امنیت ملی توانستند 8 عنصر وابسته به یک جنبش افراطی دینی را در استان نجف اشرف دستگیر کنند.

دستگیری متهمان به افراط‌گرایی در نجف اشرف

در این گزارش آورده شده است که این افراد صدها کتاب و نشریه در اختیار داشتند تا با استفاده از تجمعات انسانی آرامش جامعه را تهدید کنند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که اظهارات همه متهمان ضبط و برای اقدامات لازم به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شد.

انتهای پیام
captcha