پیاده‌روی اربعین؛ تمرین ایثار و طاعت + فیلم
کد خبر: 4085166
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
رستاخیز اربعین / 3

پیاده‌روی اربعین؛ تمرین ایثار و طاعت + فیلم

گستره وسیعی از ارزش‌های اسلامی را که در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌شناسیم، در مکتب کربلا به‌ویژه در مراسم زیارت اربعین حسینی مشاهده می‌کنیم. وقتی موضوع مرتبط با امام حسین(ع) باشد همه آماده این هستند که همه‌ چیز خود را بدون هیچ چشم‌داشتی ببخشند و ایثار کنند.

شیخ خیرالدین الهادی، مدیردارالقرآن آستان حسینی

اربعین ادامه نهضت مانای عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) و بخشی از رسالت حضرت زینب(س) در پیام‌رسانی است، از این رو درس‌های زیادی دارد، ایثار و از خودگذشتگی، آزادی‌خواهی، ولایت، اطاعت و وفای به عهد و پیمان و صدها آموزه دیگر که فقط در جریان این سفر معنوی برای زائران پیش می‌آید.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی در بخش سوم درس‌گفتارهای «رستاخیز اربعین» که به همت تیم اعزامی خبرگزاری ایکنا به کربلای معلی تهیه و تولید شده، درباره آموزه‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی رستاخیز عظیم اربعین حسینی سخن گفته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

زیارت اربعین آمده است تا مکتب و مدرسه‌ای باشد برای شیوه‌های گوناگونی که وجه مشترک آن طاعت خداوند متعال است. گستره وسیعی از تمام وجوه ارزش‌های اسلامی را که در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌شناسیم، در مکتب کربلا به‌ویژه در مراسم زیارت اربعین حسینی مشاهده می‌کنیم. مثلاً اگر بخواهیم درباره عطا و بخشش سخن بگوییم، عطا و بخشش مکتب بزرگی است و همه می‌توانند آن هنگامی که قصد زیارت اربعین را می‌کنند از مکتب عطا و بخشش بیاموزند. وقتی موضوع مرتبط با امام حسین(ع) باشد همه آماده این هستند که همه‌ چیز خود را بدون هیچ چشم‌داشتی ببخشند.

می‌بینیم که صدها و حتی به گفته دوستان، هزاران موکب برپا شده و آماده اعزام به کربلا و تقدیم خدمات گوناگون به زائران هستند و این خدمات تنها به آب و غذا محدود نمی‌شود بلکه سایر احتیاجاتی را نیز شامل می‌شود که فرد به آن نیاز دارد به‌ویژه در شرایط آب و هوایی غیرطبیعی کنونی، هوای گرم یا هنگامی‌که ایام زیارت اربعین با هوای سرد همراه می‌شود، در این حالت می‌بینیم که همه تلاش می‌کنند تا بذل و بخشش کنند و نهایت بخشش این است که انسان آنچه را که در توان دارد، انفاق کند.

می‌بینیم که خادمان امام حسین(ع) نهایت تلاش خود را می‌کنند تا این‌گونه بخشش کنند و جا دارد که بر مبنای این افکار و اصول، مکتبی شکل بگیرد تا همه از خادمان امام حسین(ع) شوند. همچنین ما در زیارت اربعین درس‌هایی از اخلاق را می‌آموزیم. اخلاق در اسلام، مکتب بزرگی است و قرآن بر اصول اخلاق تأکید دارد. رسول‌الله(ص) نخستین معلم اخلاق بود و در روایات آماده است که ایشان فرموده من برای کامل کردن مکارم اخلاق برانگیخته شدم. بعد اخلاقی در زیارت اربعین آشکار و واضح است. همه زائران سختی‌های بسیاری را برای توفیق در این مراسم بزرگ به جان می‌خرند.

می‌بینیم که در این میان سختی‌هایی هست که جز در ایام زیارت اربعین تحمل نمی‌شود. مسائلی را می‌بینیم که می‌توان گفت پذیرش آنها دشوار است اما مردم، زائران و موکب‌داران این مسائل را قربة الی الله و به دلیل عشق و ارادت خود به امام حسین(ع) تحمل می‌کنند.

از دیگر درس‌های مکتب حسینی در ایام اربعین «طاعت» است. می‌بینیم که در این زیارت بسیاری از مسائل، عبادی است که آماده آن می‌شویم و به آن زمان خاص خود را اختصاص می‌دهیم. مثلاً در این زیارت به‌وضوح شاهد احیای نماز جماعت هستیم. صف‌های بسیاری برای نماز جماعت در این مسیر طولانی ایجاد می‌شود و این امر از باب تشویق به اقامه نماز جماعت در راه‌های مختلف و مواکب حسینی متعدد است.

همچنین از دیگر مسائلی که می‌توان درباره آن سخن گفت آمادگی برای خدمت به قرآن است. ده‌ها بلکه صدها نفر از خادمان کتاب الهی مشغول تعلیم سوره فاتحه، خطاب قرآنی و متن قرآن می‌شوند و تلاش می‌کنند تا به تمام زائرانی که عازم این مسیر مبارک شده‌اند، رسیده و به آنها کتاب خداوند را آموزش دهند.

همچنین از این زیارت درس‌ها و عبرت‌های زیادی درباره شکستن دل و خشوع می‌آموزیم. مجالس حسینی پربرکتی را می‌بینیم که در آن اشک‌های پاک بسیاری ریخته می‌شود درحالی‌که به سروده‌ها و سخنرانی‌های گوناگونی گوش فرا می‌دهند که درباره امام حسین(ع) و راه اوست. در نتیجه می‌توان گفت این مکاتب و دروسی که از مکتب امام حسین می‌آموزیم می‌تواند نسلی را بسازد که نسلی صالح و نهضتی در خدمت خداوند و دین او باشند.

انتهای پیام
captcha