زنان قرآنی؛ الهام‌بخش نمایشگاه هنرمند انگلیسی
کد خبر: 4085621
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

زنان قرآنی؛ الهام‌بخش نمایشگاه هنرمند انگلیسی

«فروه مولدینا»، هنرمند ساکن بیرمنگام انگلیس با الهام از زنان بزرگ ذکرشده در قرآن و تاریخ اسلام، تصاویری دقیق و رنگارنگ از قدرت، شجاعت و استقلال زنان در نمایشگاه خود ارائه داده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از گاردین، از زمانی که «فروه مولدینا» در سال 2010 از دبی به بریتانیا نقل مکان کرد،  شروع به بازآفرینی روایت‌ها درباره زنان مسلمان کرد.

وی می‌گوید: من فکر می‌کنم که زنان مسلمان در هنر معاصر نادیده گرفته شده‌اند. یک روایت منحصر به فرد وجود دارد که در فضای موزه‌ها و گالری‌ها پیدا می‌کنید و هرگز جایگزینی برای آن ارائه نشده است.

مولدینا که آثاری را در موزه و گالری هنر بیرمنگام، مرکز هنری میدلندز و همچنین در بخشی از نمایشگاه دوسالانه لاهور به نمایش گذاشته است، آثار قوی و پیچیده‌ای خلق می‌کند که الگوها و نمادهای اسلامی را در خود جای داده است.

او از آثار عکاس مراکشی «لالا اسیدی» که بیشتر به خاطر به تصویرکشیدن هویت زن عربی شهرت دارد و همچنین از آثار «ادوارد سعید»، نویسنده کتاب شرق‌شناسی الهام گرفته است.

آثار او که با عنوان «زنان بهشتی» در گالری «آیکون» در بیرمنگام به نمایش درآمده است، با الهام از چهار زنی که توسط پیامبر اسلام به عنوان زنان بهشتی نامگذاری شده یعنی خدیجه بنت خویلد (س)، فاطمه بنت محمد (س)، مریم بنت عمران (س) و آسیه بنت مزاحم (س) پدید آمده است.

وی می‌گوید: در هر یک از داستان‌های آنها چیزی وجود دارد که برای ما مسلمانان الگوست. نقاط قوت آنها، شجاعت، ایمان و استقلال آنهاست. آنها الگو هستند.

مولدینا معتقد است داستان خدیجه(س) به ویژه نمادین است. او همسر محمد(ص) بود و در گسترش اسلام نقش داشت. او یک تاجر بود. حضرت محمد(ص) در واقع توسط یکی از کارگزارانش استخدام شد تا برود و کارهای فروش را انجام دهد و وقتی خدیجه متوجه صداقت و درستکاری او شد، به او پیشنهاد ازدواج داد. او هم از نظر عاطفی و هم از نظر مالی از او حمایت کرد. این داستان استقلال و تلاشی است که برای زنان مسلمان الهام‌بخش است. اغلب اوقات، داستانی که در رسانه‌های غربی می‌بینید این است که زنان مسلمان در خانه می‌نشینند. آنها کار نمی‌کنند و مظلوم هستند.

من الان یک دختر دارم. من می‌خواهم او را به موزه‌ها و گالری‌ها ببرم و می‌خواهم او به خودش ایمان بیاورد.

کار مولدینا همیشه با یک الگو شروع می‌شود. سپس آثار هنری با جزئیات پیچیده، اغلب رنگارنگ و منقوش را خلق می‌کند که از ویژگی‌های متمایز طراحی اسلیمی شامل نقوش گل، طرح‌های هندسی و خوشنویسی الهام گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha