هزاران خیابان ایران امروز به بین‌الحرمین ختم شد
کد خبر: 4086087
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹

هزاران خیابان ایران امروز به بین‌الحرمین ختم شد

مراسم پیاده‌روی عاشقان امام حسین(ع) امروز در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و مردم ضمن قرائت زیارت اربعین، با طی مسیرهایی خود را به امامزادگان و اماکن متبرکه رساندند تا همگام با زائران اربعین حسینی در ثواب این زیارت عظیم شریک شوند.

هزاران خیابان ایران امروز به بین‌الحرمین ختم شد

می‌گویند زیارت با نیت آغاز می‌شود، چه نیت کنی زیارت امام حسین(ع) بروی و پشت مرزها معطل شوی و ساعت‌ها گرما و تشنگی را تحمل کنی و به یاد بیاوری خاندان حسینت بیش از آنچه تو اکنون خسته، اندهگین، تشنه و عزادار هستی، مصیبت کشیده‌اند و چه از خانه‌ات راهی کوچه‌ها و خیابان‌های تهران و سایر شهرهای ایران شوی و پشت شلوغی گیت‌های اتوبوس و مترو و شلوغی خیابان‌ها، خستگی پیاده‌روی را به نیت زیارت اربعین تجربه کنی، تو زائر هستی؛ زیارت قبول.

امروز اربعین است غوغای بین‌الحرمین کربلا را هر سال موکب‌داران رقم می‌زنند آن‌هایی که 20 روز به زائران اباعبدالله خدمت بی‌منت کرده‌اند، در این روز عزاداری ویژه در بین‌الحرمین دارند و به امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) اظهار ارادت می‌کنند، سپس راهی شهرهایشان می‌شوند تا یک سال کار کنند و سهم اربعین را از روزیشان کنار بگذارند و برای اربعین بعدی مهیا شوند.

اما غوغای اربعین حسین و همگام شدن با جابر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محدود به راه کربلا نیست. می‌گویند راه‌ها با رفتن ساخته می‌شوند؛ امسال عاشقان حسین راه‌های زیادی را به سوی اربابشان باز کردند، بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران امروز به سوی بین‌الحرمین ختم ‌شد.

در تهران میدان امام حسین(ع) از ساعت هفت صبح پذیرای عاشقان اربعین بود؛ مراسمی که با قرائت زیارت اربعین و زیارت عاشورا آغاز شد و به تدریج با افزایش موج جمعیت به اوج شکوه و جلال رسید.

هزار و 500 موکب مردمی نیز با اقتباس از سنت بسیار ارزشمند مردم عراق در خدمت به زائران حسینی در مسیر میدان امام حسین(ع) به سمت قبله تهران، برپا شده بود و خادمان امام حسین(ع) در تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم بودند.

ارسالی/ هزاران خیابان ایران امروز به بین‌الحرمین ختم شد

نکته جالب توجه در برپایی این موکب‌های خدمت، تلاش برپاکنندگان آن‌ها برای تداعی مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف به کربلا بود، برخی موکب‌ها نشان و شماره عمود داشتند و برخی دیگر حقیقتاً شبیه به موکب‌های عراقی ساخته شده بودند. اگر چه نیاز است جانمایی این موکب‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و بر اساس طول مسیری که زائران طی می‌کنند، موکب‌ها جانمایی شده و هر کدام به ارائه خدمات متناسب با محل و طول مسیر بپردازند.

این مسئله مهم نیز باید در برپایی موکب‌های جاماندگان اربعین مورد توجه قرار گیرد که هر سال بر تعداد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی افزوده می‌شود به همین دلیل نیاز است تعداد این موکب‌ها نیز هر سال‌ افزایش یابد.

ختم قرآن دسته‌جمعی از برنامه‌های ارزشمندی است که در این مراسم اجرا می‌شود که البته نیاز است گسترش پیدا کند. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی اربعین در طی مسیر و از خیابان‌های منتهی به مسیر پیاده‌روی به زائران اضافه می‌شوند و در مراسم قرائت زیارت اربعین میدان امام حسین(ع) حضور نداشته‌اند، لازم است در چند نقطه مراسم قرائت دسته‌جمعی زیارت اربعین و زیارت عاشورا برگزار شود.

امسال همانند سال‌های قبل، عاشقان امام حسین(ع) اغلب به صورت خانوادگی در مراسم حضور داشتند و حضور کودکان در این مراسم چشمگیر بود، حضوری که نشان می‌دهد باید خدمات ویژه‌ و برنامه‌های فرهنگی خاص کودکان در مسیرهای راهپیمایی اربعین بیشتر مد نظر قرار بگیرد.

البته متأسفانه نسبت به سال‌های قبل توزیع پرچم و المان‌های عاشورایی کمتر دیده می‌شد و این جای تعجب و سؤال دارد که چرا در حالی که اغلب راهپیمایان اربعین حسینی در کربلا از پرچم‌های منقش به شعارهای عاشورایی استفاده می‌کنند، امسال کمتر شاهد همراه داشتن پرچم و نمادهای محرمی بوده‌ایم.

ارسالی/ هزاران خیابان ایران امروز به بین‌الحرمین ختم شد

و چه قدر باشکوه، حسین(ع) ما را گرد هم جمع کرده است. امسال بسیاری از مردم ایران آنچه سال‌ها شنیده و خوانده بودند را به چشم دیدند و بخش کوچکی از سختی تشنگی و گرمای کربلا و خستگی پیاده‌روی طولانی اسرای کربلا را تجربه کردند؛ این تجربه برای بسیاری در مسیر مرزهای ایران به کربلا رخ داد و برای بسیاری دیگر در مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان تهرانی به آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ختم شد. جایی که زیارت آن برابر با زیارت امام حسین(ع) است چرا که نقل شده است: مردی از اهل ری به خدمت حضرت علی بن محمد النقی امام هادی (ع) رفت. حضرت پرسيد: كجا بودی؟ او گفت: به زيارت امام حسين(ع) رفته بودم. امام فرمود: «اگر قبر عبدالعظيم را كه نزد شما است زيارت می‌كردی، مانند كسی بودی كه امام حسين (ع) را زيارت كرده باشد».

زیارت همه عاشقان راه حسین(ع) مقبول؛ چه آن‌هایی که راهی کربلا بودند، چه آن‌هایی که در شهرهای ایران به یاد اهل بیت امام حسین(ع) راهپیمایی کردند و چه آن‌هایی که دل‌هایشان هر لحظه با زائران این راه بود.

انتهای پیام
captcha