انتشار گزیده‌ای از بیانات رهبری درباره شهریار به زبان آذری
کد خبر: 4086601
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
در نخجوان انجام شد؛

انتشار گزیده‌ای از بیانات رهبری درباره شهریار به زبان آذری

وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، ویژه‌نامه «سیدمحمدحسین شهریار» را که دربردارنده گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری درباره استاد شهریار است به زبان آذری، ترجمه و منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان با اعلام این خبر، گفت: در این ویژه‌نامه سعی شده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید‌محمدحسین بهجت تبریزی، مروری بر زندگی شهریار شعر ایران داشته باشیم.

وی افزود: بیست و هفتم شهریورماه بدین سبب روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده شده که مصادف با سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص و مشهور به شهریار شعر ایران است. این روز فرصتی برای پاسداشت یاد و خاطره زبان و ادبیات فارسی و اهالی فرهنگ و ادب همانند استاد شهریار است که در راستای اعتلای فرهنگ و ادب ایران زمین تلاش می‌کند.

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان بیان کرد: در این ویژه‌نامه سعی شده درباره تولد و خانواده محمدحسین شهریار، تحصیلات استاد شهریار، ماجرای عشق نافرجام شهریار، ازدواج استاد شهریار و تشکیل خانواده، خصوصیات اخلاقی شهریار، سرودن شعر شهریار، تخلص محمد حسین بهجت تبریزی، سرودن شعر ترکی حیدر بابایه سلام، اشعار ولایی استاد شهریار شعر علی ای همای رحمت، تلخ‌ترین خاطره زندگی شهریار مرگ مادر، وفات شهریار و انتشار تمبرهایی با تصویر استاد شهریار برای آشنایی بیشتر مخاطبین آذری زبان روایت شود.

وی ادامه داد: مهمترین بخش این ویژه‌نامه، گزیده بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره استاد شهریار است. در این بخش به خصوصیات شعری و شخصیت ادبی، ملی و انقلابی این شاعر برجسته پرداخته شده است.

ربیعی بیان کرد: شعر شب و علی استاد شهریار به زبان‌های فارسی و آذری نیز در ویژه‌نامه «سید محمدحسین شهریار» آورده شده است.

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان تصریح کرد: ترجمه این ویژه‌نامه به زبان آذربایجانی برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به استاد شهریار و معرفی این شاعر ایرانی به نسل جدید جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان می‌تواند مؤثر و کاربرد داشته باشد.

شایان ذکر است، این ویژه‌نامه به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان گردآوری و ترجمه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی اینترنتی https://az.icro.ir/nakhchivan-News سایت نمایندگی فرهنگی نخجوان مراجعه و فایل الکترونیکی این ویژه نامه را دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha