اسلام ارزش زیادی برای علم و عالم قائل است
کد خبر: 4088891
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
مدیر حوزه خواهران:

اسلام ارزش زیادی برای علم و عالم قائل است

حجت‌الاسلام مجتبی فاضل تاکید کرد: ما مفتخر هستیم در مکتبی زندگی می‌کنیم که رتبه و مقامات زیادی برای عالمان قائل شده است؛ کتاب کافی با علم و عقل شروع شده و اسلام در دوره جاهلیت بر علم تاکید کرده و هزینه‌های زیادی هم برای ترویج علم پرداخته است.

مجتبی فاضلبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران، 9 مهرماه در آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعة الزهرا(س)، با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند من برای تعلیم مردم مبعوث شدم، گفت: امیدوارم بتوانیم با بهره‌گیری از فرمایشات پیامبر و آموزه‌های ایشان جامعه دیندارتری داشته باشیم.

وی با اشاره به آیه 11 مجادله «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»، اضافه کرد: خداوند در این آیه از یک ادب دینی، یعنی جا باز کردن در مجالس برای دیگران سخن گفته و در انتها هم به درجات صاحبان علم و خرد اشاره کرده است یعنی خدا ممکن است به مؤمنان درجه یکسانی بدهد ولی برای صاحبان علم، درجات مطرح است.

وی اضافه کرد: ما مفتخر هستیم در مکتبی زندگی می‌کنیم که رتبه و مقامات زیادی برای عالمان قائل شده است؛ کتاب کافی با علم و عقل شروع شده و اسلام در دوره جاهلیت بر علم تاکید کرده و هزینه‌های زیادی هم برای ترویج علم پرداخته است.

استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر(ص) فرمودند اگر هر اسیری ده مسلمان بی سواد را باسواد کند آزاد است و در آن شرایطی که جهل زیادی در جامعه آن دوره وجود داشت پیامبر(ص) چنین سیاستی پیشه کردند. یا نقل است دو مجلس در مسجد برپا بود یکی علمی و فقهی و دیگری عبادی و پیامبر(ص) همنشینی در جلسه علمی را ترجیح دادند.

فاضل بیان کرد: در اسلام علم‌آموزی و علم‌خواهی تعطیلی ندارد و مدال طلبگی هم ملهم از فرمایشات پیامبر(ص) است که فرمودند: طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه؛ از این رو مراسم آغاز سال تحصیلی صرفا نمادی برای توجه به علم است.

فاضل بیان کرد: در فضایی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده است پدیده مبارک حوزه خواهران شکل گرفت و ما باید قدر این نعمت را بدانیم و آن را پاس بداریم و بدانیم اگر مقدس‌ترین چیزها هم مورد مراقبت قرار نگیرد می‌تواند به ضد ارزش تبدیل شود کما اینکه بعد از 50 سال از وفات پیامبر(ص) فرزند ایشان را در عاشورا به شهادت رساندند در حالی که وقتی آیه تطهیر نازل شد پیامبر تا شش ماه در مقابل خانه فاطمه(س) ایستادند و این آیه را قرائت کردند ولی با همه این تاکیدات شاهد چنین فاجعه‌ای بودیم و مقدس‌ترین ارزش‌ها زیر سم اسبان له شد.

وی اضافه کرد: برای حفظ این نعمت، باید موقعیت و وظایف خودمان را بشناسیم، لذا خواهران بزرگوار در همه مقاطع را به ادای وظیفه و حفظ نعمت الهی انقلاب و حوزه خواهران توصیه می‌کنم.

مدیر حوزه خواهران اظهار کرد: همه طلاب را به مسلح‌شدن به علم و تهذیب توصیه می‌کنم، همچنین استادان بزرگوار بدانند عمر طلاب امانت الهی در دستان شماست و شما باید با جدیت از این فرصت استفاده کرده و طلاب را به الگو برای مردم تبدیل کنید و به آنها مهارت بیاموزید و تقوای آنان را ارتقاء دهید.

وی تاکید کرد: اتفاقاتی که رقم خورده و می‌خورد نشان می‌دهد ما باید بیش از پیش نسبت به طلاب و عمر آنها حساس باشیم.

فاضل خطاب به مدیران حوزه خواهران تصریح کرد: اگر ما شاگرد امام صادق(ع) هستیم و پیرو مذهب جعفری هستیم در همه موارد باید به امام صادق(ع) اقتدا کنیم و از دین و آموزه‌های امام صادق(ع) در همه عرصه‌های زندگی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: حدیثی از معلی بن خنیس از امام صادق(ع) به این مضمون نقل شده که ایشان به امام گفت اگر شما رئیس جامعه بودید ما در رفاه و آرامش بیشتری زندگی می‌کردیم، امام(ع) فرمودند اگر ما رئیس جامعه بودیم روزها و شب‌ها برنامه‌ریزی کرده و تلاش می‌کردیم تا جامعه را تربیت کنیم و آسایشی در کار نبود.

انتهای پیام
captcha