
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجتالاسلام والمسلمین
مجتبی فاضل، مدیر
حوزههای علمیه خواهران استان تهران و
صدیقه افشار، معاون آموزشی حوزههای علمیه خواهران به مناسبت آغاز پذیرش و جذب حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور امروز دوشنبه، اول اردیبهشت در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.
حجتالاسلام مجتبی فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران استان تهران در این نشست بیان کرد: از امروز فصل جدیدی از پذیرش و جذب حوزههای علمیه خواهران رقم میخورد. آنچه در حوزههای علمیه رخ میدهد مرهون تلاشهای امام صادق(ع) است که در پی آن بیش از هزار سال این روند تحکیم شده است. امام صادق(ع) روایتی را از پیامبر(ص) میفرمایند که طلب علم فریضه است و خدا کسانی که به دنبال علم میروند را دوست دارد؛ یعنی دنبال علم رفتن واجب محکم و استوار است و بر هر مسلمانی واجب است که به دنبال علم برود.
وی ادامه داد: کسی که دنبال علم است از مطهرین است. شروع سال تحصیلی تقارن خوبی با تولد امام صادق(ع) دارد. امیدواریم که ما ادامه دهنده راه ائمه(ع) باشیم. امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مدرسه بزرگی ایجاد کردند که میتواند دنیا و عقبای بسیاری از انسانها را تأمین کند. گفته شده که زکریا رازی توانسته از خرمن مکتب امام صادق(ع) خوشهای بچیند و این نشان میدهد که این مکتب به حوزههای مختلف از جمله طبیعیات هم توجه داشته است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان تهران درباره آمار طلاب حوزههای خواهران بیان کرد: مرکز حوزه علمیه خواهران نزدیک به سه دهه است که ایجاد شده و چهل سال است که مرکز جامعهالزهرا فعالیت میکند که تاکنون بیش از صد هزار نفر در جامعهالزهرا و کمتر از این تعداد در حوزههای علمیه خواهران حضور داشته و تحصیل کردهاند.
بیتفاوت نبودن حوزههای علمیه نسبت به نابسامانیهای اجتماعی
فاضل اظهار کرد: امروز کنشگری در عرصه فعالیتهای دینی در حال توسعه است، حوزه به عنوان یک نهاد دینی نمیتواند نسبت به نابسامانیهای اجتماعی مثل اعتیاد بیتفاوت باشد به همین دلیل سمنهای مختلفی در حوزههای مختلف اجتماعی تشکیل شده است و طلبهها در آن فعالیت میکنند. کشور در سالهای اخیر حوادث غیرمترقبهای را تجربه کرده است و نقش خواهران طلبه را در این حوادث مانند سیل، زلزله و... شاهد بودیم. خواهران طلبه بسیاری در همایش «ایران همدل» که پویشی برای بازسازی غزه بود شرکت کردند که در این همایش ۱۴ کیلو طلا جمع شد.
مطلوب نبودن شرایط جذب طلاب
فاضل با بیان اینکه سیاستهای جمعیتی کشور سبب شده تا جذب داوطلب در همه حوزهها علمی و دانشگاهی از جمله حوزههای علمیه کاهش پیدا کند گفت: ما در جذب طلبه نسبت به سال گذشته شاهد کاهش نبودهایم. زمانی تا 36 هزار نفر جذب داشتیم نرخ رشد جمعیت با کاهش مواجه شده است ما امکانات و استعداد پذیرش تعداد بیشتری از داوطلبان موجود را داریم. حضور در حوزههای علمیه نیازمند کنکور، مصاحبه علمی، شرط معدل و شرط سنی است و افراد بر اساس بهگزینی جذب میشوند. شرایط جذب طلبه خیلی مطلوب نیست اما در وضعیت سختی هم قرار نداریم. افرادی که این استعداد را در خود میبینند که میتوانند افتخار شاگردی امام صادق(ع) و سربازی امام زمان(عج) را داشته باشند، درهای حوزههای علمیه به روی این افراد باز است و میتوانند در حوزههای علمیه حضور پیدا کنند. مدارس حوزههای علمیه مدارس تازه ساخت هستند و آمادگی داریم که استقبال خوبی که از خواهران داشته باشیم.
وی اظهار کرد: نیازهای نوپدید در حال افزایش است و این موضوع میطلبد تا حوزههای علمیه با تعداد افراد بیشتری فعالیت کنند. رشتههای جدیدی باید ایجاد شود تا افراد در حوزههای مختلف فعالیت کند. با شروع کرونا در سال ۱۳۹۸ مرکز خواهران حوزههای علمیه اولین سازمانی بود که در فضای مجازی حضور یافت و کلاسهای غیرحضوری برگزار کرد. استفاده از هر فناوری که بتوان برای بهبود آموزش، پژوهش و اخلاق و تربیت استفاده کرد مجاز است و هوش مصنوعی هم یکی از این ابرازها است.
آمادگی برای انتقال ریاست حوزه علمیه خواهران به یک زن
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان تهران درباره علت ریاست یک مرد بر حوزه علمیه خواهران گفت: آمادگی این را دارم تا این سمت را به یک خواهر از حوزه علمیه منتقل کنم اما سنخ برخی از کارها و دوندگیهای اجرایی نیازمند فعالیتهایی است که ممکن است مناسب شأن یک خانم نباشد. برنامههایی طراحی شده است تا در 1414 به افقهایی دست یابیم که یکی از این افقها مدیریت زنان در حوزههای مختلف است که امیدوارم تا آن زمان برای دستیابی به این افق همراهیهایی صورت بگیرد. اگر ما در حوزه مشغول به فعالیت هستیم به عنوان تسهیلگر حضور داریم.
مزایای علمی و استخدامی یکسان برای حوزویان
صدیقه افشار، معاون آموزشی حوزههای علمیه خواهران در این مراسم بیان کرد: امروز آغازین روز پذیرش داوطلبان در مدارس علمیه در سراسر کشور در مقاطع مختلف است که پذیرش تعدادی از این مدارس بعد از پایان دوره متوسطه شکل میگیرد که دانشآموزان میتوانند بعد از به پایان رساندن این دوره بدون گذراندن دوره دبیرستان و بعد از سپری کردن یک دوره دوساله مقدماتی وارد آموزش عالی شوند و با گذراندند پنج سال دوره عمومی مدرک سطح دو حوزه را دریافت کنند و بر اساس مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان مزایای علمی و استخدامی فارغالتحصیلان دانشگاهها برخوردارند.
وی ادامه داد: ما برای پذیرش داوطلبان دوره متوسطه اول شرایط خاصی داریم و کادر، فضا و اساتید مدرسه الزامات خاصی را دارند که متناسب دوره نوجوانی است و همه مدارس مجوز برای اقدام در این موضوع ندارند. مقطع دیگری که پذیرش داریم پایان دیپلم است که افراد بعد از دریافت مدرک دیپلم میتوانند ثبتنام خود را به صورت مجازی انجام دهند. فارغالتحصیلان دانشگاه نیز با لحاظ شرایطی میتوانند در سطح دو مدارس ثبتنام کنند و این مزیت فراهم شده تا در بیش از 70 رشته همسو با تحصیلات حوزوی، معادلسازی انجام شود و پس از طی کردن دوره کوتاهی برای سطح وارد آموزش عالی و سطح سه حوزه شوند.
معاون آموزشی حوزههای علمیه خواهران افزود: حدود ۱۹ رشته در سطح سه فعال است که به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار میشود. برای امسال هشت رشته گرایش برای ورود به سطح چهار حوزه داریم که شرط ورود به این سطح، اتمام سطح دوره سطح سه است.
دستیابی به فقاهت قله نهایی طلاب
وی با بیان اینکه هفتاد درصد داوطلبان برای مقطع عمومی و سطح دو و 30 درصد برای سطح عالی و تخصصی سطح چهار داوطلب میشوند گفت: هدف و قله نهایی برای طلاب دستیابی به فقاهت است تا به دینشناسی در حد اعلی دست یابند. اکنون بیش از هزار طلبه شاغل به تحصیل داریم و نزدیک به همین تعداد نیز فارغالتحصیل داشتیم. همچنین در حال برنامهریزی و اجرای دورههای عالی که همتراز دوره پسادکتری هستیم که به زودی آغاز خواهد شد.
افشار با بیان اینکه تلاش داریم تا از بستر فضای مجازی برای آموزشها استفاده کنیم گفت: بیش از ۴۵۰ مدرسه خواهران وجود دارد که در مقاطع خاص یا همه مقاطع در حال فعالیت هستند و مرکز مدیریت در ۲۸ استان کشور فعالیت میکند و سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به صورت مستقل فعالیت میکنند. اکنون بیش از ۵۰ هزار طلبه در حال تدریس هستند که اکثریت آنها ایرانی هستند و یک درصد از طلبهها هم از اتباع کشورهای مختلف حضور دارند که در مرکز جامعهالمصطفی مشغول تحصیل هستند.
سختیهای ورود به حوزههای علمیه
وی در ادامه اظهار کرد: توجه به کیفیت در حوزههای علمیه اهمیت ویژهای دارد و برای ورود افراد به حوزه فیلترهایی ایجاد شده است و در ابتدا افراد به صورت آزمایشی جذب میشوند؛ بنابراین ورود به حوزههای علمیه آسان نیست. ارتقاء استانداردها سبب شده تا با کاهش جذب مواجه باشیم. ما در حال افزایش ظرفیت هستیم و موظفیم در برنامه پنجساله پذیرش خود را از دوره متوسطه اول افزایش دهیم؛ زیرا افراد در این دوره تربیتپذیرتر هستند. در حال حاضر به ازای هر ده هزار زن 30 طلبه زن وجود دارد که این آمار قابل توجهی نیست و باید برای توسعه و نیازی که وجود دارد برنامهریزی کنیم.
افشار با اشاره به استفاده هوش مصنوعی در حوزههای علمیه اظهار کرد: در حال برنامهریزی برای استفاده از هوش مصنوعی و کاربرد آن در فضای آموزشی برای طلبهها هستیم و هوش مصنوعی خود موضوع مطالعه است که تأثیرات آن را بررسی کنیم.
توجه به اشتغال طلبهها
افشار در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر وضعیت اشتغال زنان طلبه و فرصتهای موجود برای آنها بیان کرد: همه امکانات و خدماتی که مناسب با سطح تحصیلی طلاب است در آزمونهای استخدامی در نظر گرفته شده است البته زمینههای کاری در برای طلبهها محدودیتهایی وجود دارد که در حوزههای تبلیغی، آموزشی، مشاورهای، پژوهشی و مدیریتی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین طلبههایی که فارغالتحصیل میشوند در آزمونهای فراگیری که اعلام میشود شرکت میکنند و مشغول میشوند. همچنین مبارزه با آسیبهای اجتماعی از جمله مواردی است که طلبهها به آن اشتغال دارند و بیشترین حوزه فعالیتی آنها است.
شاغل بودن همه طلبههای زن
در ادامه حجتالاسلام فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا گفت: طلبه زن فارغالتحصیل نداریم که شاغل نباشد و آنچه را آموخته است به کار نگیرد. بخش اعظمی از فارغالتحصیلان مشغول فعالیت در حوزههای فرهنگی، پژوهشی، تعلیم و تربیت، مشاوره و... هستند. نقطه مطلوب ما این است که هر خواهر طلبهای کارشناس رسمی دین شود و لازمه این کار وجود برنامههایی در این راستا است و این امر با مشغول شدن در کارهای اجرایی همسنخ نیست.
انتهای پیام