نمایش قرآن‌های نادر در موزه اسلامی قطر + عکس
کد خبر: 4090274
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

نمایش قرآن‌های نادر در موزه اسلامی قطر + عکس

شماری از قرآن‌های تاریخی نادر و همچنین دیگر آثار مرتبط به مناسک اسلامی در موزه اسلامی قطر به نمایش درآمده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، موزه هنر اسلامی قطر که پس از بازسازی و افزودن بخش‌های جدید به آن، 13 مهر بازگشایی شده با نگهداری بیش از هزار اثر هنری که 70 درصد آن برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، به نمایش شماری از قرآن‌های نادر تاریخی و همچنین دیگر آثار مرتبط به عبادات اسلامی اقدام کرده است.

این آثار در نخستین تالار موزه به نمایش درآمده که به مبانی تمدن اسلامی اختصاص دارد. در این تالار غرفه‌های ویژه‌ای به قرآن کریم و تاریخ آن، جامعه مسلمانان، تعلیم و تربیت در چارچوب اسلامی و همچنین بررسی گسترش اسلام در شرق و غرب اختصاص یافته است.

در این تالار غرفه ویژه‌ای به قرآن و تاریخ آن اختصاص یافته است. نسخه‌های خطی منحصربه‌فرد قرآن که مرتبط به سده نخست هجری است در این غرفه به نمایش درآمده است. از جمله مهم‌ترین این نسخه‌ها می‌توان به «قرآن کبود» اشاره کرد.

پخش تلاوت‌های مختلف از قرآن کریم و وجود دیگر رسانه‌های تعاملی متعدد از دیگر ویژگی‌های این غرفه است.

نمایش قرآن‌های نادر در موزه اسلامی قطر

 علاوه بر نسخ خطی منحصربه‌فرد، پرده کعبه متعلق به قرن دوازدهم هجری که در زمان عبدالمجید اول، سلطان عثمانی بافته شده و همچنین گواهی عمره ویژه یک شهروند عراقی است.

در این گواهی اماکن مقدسی که وی در جریان سفر عمر خود آن را زیارت کرده، ذکر شده است و شامل کعبه و مسجدالنبی در مکه و همچنین قبة الصخره در قدس و حرم ابراهیمی در الخلیل است. این گواهی برای مدت 8 قرن از قرن دوازدهم میلادی تا اوایل قرن بیستم برای زائران بیت‌الله الحرام و اماکن مقدس در فلسطین صادر می‌شده است.

علاوه بر این  پوشش مقبره  پیامبر(ص) که در قرن هجدهم میلادی به دستور سلطان عثمانی احمد سوم، بافته شده، در این موزه به نمایش درآمده است.

نمایش قرآن‌های نادر در موزه اسلامی قطر

نمایش قرآن‌های نادر در موزه اسلامی قطر

نمایش قرآن‌های نادر در موزه اسلامی قطر

انتهای پیام
captcha