حمایت قانونی از مؤسسات قرآن براساس شرایط ویژه آنان انجام شود
کد خبر: 4090429
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها/ 13

حمایت قانونی از مؤسسات قرآن براساس شرایط ویژه آنان انجام شود

مدیرعامل سابق اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور معتقد است که مؤسسات قرآنی شرایط خاصی در موضوعاتی مانند استخدام و بیمه پرسنل خود دارند که لازم است حمایت‌های قانونی از این مؤسسات بر اساس این اقتضائات باشد.

حسن محمدی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشورحسن محمدی، مدیرعامل سابق اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، درباره مهم‌ترین چالش مؤسسات قرآن گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که شرایط و بستر قانونی و حمایتی در پشتیبانی دولتی و حاکمیتی از مؤسسات قرآن براساس شرایط خاص مؤسسات قرآن نیست.

وی افزود: این مفهوم به آن معناست که مؤسسات قرآنی شرایط خاصی در حوزه کارمندان خود در بحث نحوه پرداخت حقوق و مسائل این‌چنینی دارند و در حقیقت به مؤسسات قرآن در قوانین مربوطه مثل یک مجموعه اقتصادی صرف نگاه می‌شود، در صورتی که مؤسسات شرایط خاصی دارند و بعضاً کارمندانی دارند که به‌صورت تبرعی کار می‌کنند، اما مؤسسات همچنان دچار مشکلات عدیده‌ای در مباحث مالیاتی و بیمه کارمندان خود هستند. لذا، شرایط خاص مؤسسات منطبق با قوانین مربوطه نشده است.

مشکلات مالی، مشکل ثانویه است

عضو شورای عالی قرآن مشکلات مالی را مشکل ثانویه مؤسسات قرآن دانست و افزود: مشکل اصلی تسهیل زیرساخت و حرکت مؤسسات است؛ اینکه جلوی فعالیت مؤسسات سنگ‌اندازی نکنیم بسیار مهم است. اکنون مؤسساتی را می‌شناسم که مشکلات مالی به آن معنا نداشتند ولی در ادامه به دلیل مشکلات و موانع قانونی مثل بیمه و مالیات و سایر مسائل قانونی حاشیه‌ای واقعا دچار چالش شده و بعضاً مؤسسه تعطیل شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور ادامه داد: گمان می‌کنم نخستین کاری که اتحادیه مؤسسات قرآن باید پیگیری کرده و از دولت بخواهد این است که بستر حرکت و توسعه مؤسسات، بستر مناسب و حمایتی باشد نه برعکس اکنون که واقعاً بستر حرکتی مؤسسات، بسیار پرمانع و سخت است.

وی با تأکید بر اینکه باید مؤسسات قرآن به‌عنوان بازوی سیاست‌های فرهنگی نظام حمایت شوند، این حمایت را شامل حمایت‌های قرآنی، حمایت‌های مالی و امکاناتی و قوانینی دانست و گفت: باید امکانات حداقلی و اولیه در اختیار مؤسسات قرار گیرد تا بتوانند به اهداف خودشان دست یابند.

محمدی اظهار کرد: اولویت بعد ایجاد یک شبکه منسجم از فعالیت‌های مؤسسات مردمی و یک هم‌افزایی درست است که هنوز به آن ‌نقطه نرسیده‌ایم. اینکه مؤسسات یک تشکل واحد و هم‌افزا شوند، اما بعضاً مشکلاتی که شاید هیئت مدیره دخیل بوده باعث شده است کم‌افزایی، هدررفت انرژی و کارهای موازی که جزو اولویت مؤسسات نبوده است، صورت گیرد. لذا، باید این شبکه منسجم و فراگیر و فعال برای مؤسسات تشکیل شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha