دفتر آسیب‌های اجتماعی در حوزه تشکیل شد
کد خبر: 4090893
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
آیت‌الله اعرافی:

دفتر آسیب‌های اجتماعی در حوزه تشکیل شد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور از تشکیل دفتر آسیب‌‎های اجتماعی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خبر داد.

یت‌الله علیرضااعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، عصر امروز دوشنبه ۱۸ مهرماه در دیدار دبیر و جمعی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم، ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های تحولی در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و بزرگان حوزه، جامعه و نظام اقدام به انجام ده‌ها برنامه تحولی آموزشی، تربیتی، پژوهشی، مهارتی و ساختاری نموده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جریانات اخیر، افزود: در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شد و این دفتر با تشکیل کارگروه‌های تخصصی متشکل از ۲۰ نهاد حوزوی و غیرحوزوی، اهداف و برنامه‌های تحلیلی، تفسیری و حمایتی خود را انجام می‌دهد و طبق تفاهم‌نامه با نهاد‌هایی همچون وزارت کشور، نیروی انتظامی و مجموعه‌های فرهنگی اجتماعی، نقش دانشی خود را ایفا می‌کند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور به تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از خروجی‌های برنامه‌محور حوزه با آموزش و پرورش است که هم‌اکنون قریب به ۲۰ هزار طلبه فاضل و آموزش دیده بدون هیچ حمایت مالی در قالب روحانیون طرح امین در مدارس سراسر کشور مشغول خدمت به آموزش و پرورش و خانواده‌ها هستند. بنده با ۲۰ سال سابقه درس خارج فقه تعلیم و تربیت و نگارش ۳۰ جلد کتاب در این موضوع، معتقدم هر سرمایه‌گذاری که می‌خواهیم برای آینده نظام انجام دهیم باید در آموزش و پرورش باشد، همه سازمان‌ها و نهاد‌های حاکمیت باید یک پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و دِین خود را به آموزش و پرورش بپردازند، علی‌رغم همه مطالباتی که از این نهاد پایه دارند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به انبوه تفاهم‌نامه‌های شکلی و بی‌اثر در بسیاری از مجموعه‌ها تصریح کرد: خط فکری امروز حوزه انعقاد تفاهم‌نامه‌های شکلی و ظاهری نیست، بلکه خط فکری حوزه تنظیم برنامه‌های مشخص ۵ ساله مشترک با نهاد‌ها و ارگان‌های نظام اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های‌علمیه اظهار کرد: برنامه ۵ ساله حوزه، امروز با ۴۲ مضمون، ۳۰۰ فعالیت و هزار شاخص در حال انجام است که تنها یک خروجی آن، تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش است که در ۳۷ محور در حال انجام بوده و مدارس طرح امین، طلاب ماده ۲۸، حضور طلاب صاحب‌نظر در گروه‌های۱۳ گانه علمی سازمان پژوهش آموزش و پرورش، از جمله آنها است.

مدیر حوزه‌های‌علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به کار‌های انجام شده در دوره مدیریت جدید حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از محصولات و دستاورد‌های چندسال اخیر، طرح آمایش و طراحی و اجرای درختواره رشته‌های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۷۰۰ استاد به سرانجام رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: طرح آمایش حوزه از جمله طرح‌هایی است که در آن از میان ۲۰۰ کارویژه روحانیت بر روی ۵۰ کارویژه اصلی تمرکز و برای تک‌تک آن‌ها در افق ۲۰ ساله نظام هدفگذاری‌های عملیاتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تهیه پژوهش‌های مورد نیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های‌علمیه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون ۱۰۰ پژوهش در زمینه‌های مختلف گردآوری شده و فعالیت‌ها در قالب ترسیم برنامه‌های ۵ ساله در حال انجام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خواستار توجه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استان قم شد و تصریح کرد: قم باید در سطح کلان کشور با نگاه ویژه‌ای همراه باشد، امروز قم پایگاه اسلام، انقلاب و تشیع در جهان است و باید از نظر نرم‌افزاری مورد توجه مسئولین قرار گیرد. توجه و تقویت زیرساخت‌های قم، آثار و برکاتش نه تنها در ایران بلکه در جهان پرتو افکنی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha